Toerental afhankelijke tik B20B

  • Sietse Wijtvliet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Volvo for life
Meer
08-12-2022 09:39 - 09-12-2022 10:54 #201174 door Sietse Wijtvliet
Toerental afhankelijke tik B20B is gemaakt door Sietse Wijtvliet
Beste,

Ik heb een pas gereviseerde motor <200 km in de auto liggen en gisteren bij een ritje van 15 km heen (niks aan de hand), op de terugweg opeens een ritmisch tikkend geluid uit de motor wat afhankelijk van het toerental sneller of langzamer klinkt. Motor leek verder nog goed te trekken. Heb onderweg even de klepdeksel eraf gehad en gevoeld of er overal nog klepspeling was en daar was niks mis mee, olie zag er ook nog goed uit. Ik heb nog niet kunnen luisteren of ik kan horen waar in het blok het geluid vandaan komt.
Wat kunnen de verdachten zijn? Waar moet ik luisteren?

Edit (09-12-2022) Inmmiddels kleppen nagesteld compressie gecheckt en olie bekeken geen vreemde dingen tegen gekomen. Helaas zit de tik er nog in. Zou het alleen aan de smering van bijvoorbeeld de nokkenas kunnen liggen? Hoe kan ik de oorzaak achterhalen voordat ik de boel uit elkaar haal?

Mvg,
Sietse

Volvo V70 2.0T 2010
Volvo Amazon Combi B20B blauw 1966
Volvo Amazon B18A tweedeurs wit 1967
Volvo V40 Europe Prestige 2005
Volvo 244 GLT B23E 1984

Laatst bewerkt 09-12-2022 10:54 door Sietse Wijtvliet. Reden: Extra info

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2022 23:45 #201197 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Doe er eens een filmpje met geluid bij.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-12-2022 11:23 #201201 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een B20B, had geen nieuwe stoterstangen gemonteerd en de oude klepstoters gebruikt ... verder alles nieuw. Moest de kop er weer af halen ...Hoe heb jij het gedaan, gebruikte delen opnieuw gebruikt ?.  Tuimelaarshuis uit elkaar gehad en gereinigd ?. Bij het opbouwen ook de nokkenas goed gesmeerd met de bijgeleverde pasta en nokkenas glijlagers vervangen ?. Blok chemisch en ultrasoon laten reinigen (koel en oliekanalen schoon)
Wat een beetje merkwaardig is, dat je de tik niet in het begin had ... ben inderdaad benieuwd wat je hoort

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-12-2022 23:51 #201213 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Ed ik heb een keer hetzelfde gehad maar dan op de weg terug van Hongarije, ANWB heeft auto met caravan terug moeten brengen.
Naderhand toch maar een nieuwe nokkenas met volgers gemonteerd.
Haagse zuinigheid.
Om er achter te komen of dat het is klepspeling meten.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sietse Wijtvliet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Volvo for life
Meer
11-12-2022 10:06 #201215 door Sietse Wijtvliet
Beantwoord door Sietse Wijtvliet in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Het heeft even geduurd maar hier een korte video met de tik.  B20B tik
Wat meer achtergrond info. Historie van blok is onbekend. De kop is een tweedehands gereviseerde want de oorspronkelijke kop had een scheurtje. De nokkenas is ook een tweedehands want er zat een type A in. De nokvolgers zijn vlak geslepen en de stoterstangen hergebruikt. De tuimelaaras is opnieuw opgebouwd met nieuwe lagers. De nokkenaslagers heb in echter laten zitten want deze zagen er goed uit en er was geen merkbare speling. Voor het inlopen heb ik alle nokken ingesmeerd met molybdeen vet.
Ik ga nu eerst de tuimelaars eraf halen en de stoterstangen bekijken. Hopelijk levert dat wat op. In iedergeval alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg,
Sietse

Volvo V70 2.0T 2010
Volvo Amazon Combi B20B blauw 1966
Volvo Amazon B18A tweedeurs wit 1967
Volvo V40 Europe Prestige 2005
Volvo 244 GLT B23E 1984

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2022 17:59 #201218 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Ja,ik vermoed ook,dat het boven in de motor zit. Kleppenmechanisme en nokkenas,bussen ,stoters.Is niet makkelijk te zeggen.

groet en succes,Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2022 23:29 #201220 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Ik zou maar eens naar de nokvolgers kijken, bekend geluid voor mij ik had een defecte (gat onder in de volger) wat betekend een nieuwe nokkenas met volgers.

succes

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Sietse Wijtvliet
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Volvo for life
Meer
23-12-2022 13:56 #201399 door Sietse Wijtvliet
Beantwoord door Sietse Wijtvliet in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Hoi Johan,

Inderdaad de nokvolger van de inlaat van cilinder 3 ziet er niet meer zo uit als hoe deze erin ging ik heb geprobeerd het op de foto te zetten het is een flinke deuk/groef. Met de nokkenas nog in het blok is er niks te zien aan de nok. Is er een kans dat het alleen met het vervangen van de nokvolger opgelost is of met er sowieso iets mis zijn met de nokkenas? Ik heb deze tweedehands gekocht toch maar eens kijken of ik daar nog meer informatie over kan krijgen van het bedrijf waar ik deze heb gekocht.
Bedankt voor de hulp zodra ik meer weet zal ik dat hier ook delen.

Mvg
 

Volvo V70 2.0T 2010
Volvo Amazon Combi B20B blauw 1966
Volvo Amazon B18A tweedeurs wit 1967
Volvo V40 Europe Prestige 2005
Volvo 244 GLT B23E 1984

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2022 15:32 - 23-12-2022 15:33 #201400 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Toerental afhankelijke tik B20B
Van de B20 is bekend, dat als er zich problemen voordoen met de nokkenas,  dat dit altijd de derde cilinder betreft.
De smering is daar kennelijk een zwak punt.
​​Controleer ook even of de lichthoogte van al je kleppen nog in orde zijn voordat je de boel weer gaat monteren.
Laatst bewerkt 23-12-2022 15:33 door Han Misdom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2022 16:07 #201401 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Toerental afhankelijke tik B20B
En ik vraag me af of nokvolgers slijpen wel een goed idee is? Ga je niet makkelijk door de harde laag heen dan?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD