- Berichten: 4
motorolie
- W.F. van Woerden
- Nieuw lid
- Ik rij in een rode Amazon 121 1968 B18 met wit dak
Minder
Meer
01-07-2022 14:00 #199529
door W.F. van Woerden
"Als je het antwoord niet kan vinden, probeer dan de vraag te begrijpen" (Confucius, 551-479 vChr)
motorolie is gemaakt door W.F. van Woerden
Ik heb een Amazon B18 motor. Hij verbruikt veel olie. Ongeveer 1:600.
Wat is de motorolie, die geschikt is? Mineraal of synthetisch?
Ik gebruik nu classic-olie 20W-50. Welke webshop?
Wat is de motorolie, die geschikt is? Mineraal of synthetisch?
Ik gebruik nu classic-olie 20W-50. Welke webshop?
"Als je het antwoord niet kan vinden, probeer dan de vraag te begrijpen" (Confucius, 551-479 vChr)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2022 14:51 #199530
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motorolie
Mineraal 20W50, als je synthetisch gaat gebruiken deze is te dun en gaat rommel losweken. 1 ltr op 600 is natuurlijk niet goed, compressie ? lekkage langs klepdeksel/krukas lagers ? positieve carterdruk ? Blauwe walm ?. klepgeleiders, kleppen of cilinders/veren versleten ?
Overweeg motorrevisie of over op B20
Overweeg motorrevisie of over op B20
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
01-07-2022 14:54 - 01-07-2022 14:56 #199531
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic motorolie
Ik zou het houden bij dikke 20w50 mineraal olie. Met dunnere olie heb je nog meer olieverbruik.
Daarnaast zou ik zeker geen synthetische olie gebruiken, dit heeft mij al een motor vernietigd met origineel maar 60.000 km(nokkenas in 5 stukken, afgebroken zuigers en opengebarsten cilinder. De oorzaak was het gebruik van half synthetische olie. Half- en volledige synthetische olie lossen de afzettingen op in de motor, waarbij (in mijn geval) de oliekanalen verstopt geraakten.
Ik ken trouwens ook geen synthetische motorolie met een dikte van 20W50
Misschien beter op termijn je motor eens laten opfrissen met een revisie
Daarnaast zou ik zeker geen synthetische olie gebruiken, dit heeft mij al een motor vernietigd met origineel maar 60.000 km(nokkenas in 5 stukken, afgebroken zuigers en opengebarsten cilinder. De oorzaak was het gebruik van half synthetische olie. Half- en volledige synthetische olie lossen de afzettingen op in de motor, waarbij (in mijn geval) de oliekanalen verstopt geraakten.
Ik ken trouwens ook geen synthetische motorolie met een dikte van 20W50
Misschien beter op termijn je motor eens laten opfrissen met een revisie
Laatst bewerkt 01-07-2022 14:56 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01-07-2022 20:27 #199536
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic motorolie
Ik denk ook dat het verstandig is om het niet in de olie te zoeken, 20W50 classic is prima.
Zoek uit waarom het blok zoveel olie gebruikt.Helaas voor jou: mijn ervaring met de redblocks is dat als er iets versleten is ook alles versleten is. Daarom lopen ze zo lang, er is geen echt zwakke plek, behalve de nokkenas als je lage kwaliteit olie gebruikt.
Zoek uit waarom het blok zoveel olie gebruikt.Helaas voor jou: mijn ervaring met de redblocks is dat als er iets versleten is ook alles versleten is. Daarom lopen ze zo lang, er is geen echt zwakke plek, behalve de nokkenas als je lage kwaliteit olie gebruikt.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
02-07-2022 01:49 #199537
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic motorolie
Je zou eens een SAE30 of 40 kunnen proberenzal mischien wat minder verbruik geven maar versleten is versleten en aan alles komt een eind.
suces
Johan Geers
suces
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03-07-2022 23:00 #199548
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motorolie
Red blocks hebben wel degelijk een zwakke plek en dat is de koeling, daarom eindigt het met een ramp als die niet functioneert. Ik heb een B20 gezien met een kogelgat in de zijkant.
Het krukaslager precies bij de oliepomp was warm gelopen, en dat werd zo heet dat de pen uit de oliepomp eruit kwam en door het contragewicht van de krukas zo opzij dwars door de wand werd geschoten.
Maar .... met wat olie erbij kon de 142 nog rustig naar huis rijden. Kijk dat vind ik nu een mooi verhaal !
Het krukaslager precies bij de oliepomp was warm gelopen, en dat werd zo heet dat de pen uit de oliepomp eruit kwam en door het contragewicht van de krukas zo opzij dwars door de wand werd geschoten.
Maar .... met wat olie erbij kon de 142 nog rustig naar huis rijden. Kijk dat vind ik nu een mooi verhaal !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04-07-2022 14:10 - 04-07-2022 14:12 #199549
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic motorolie
Dat is een inderdaad en mooi verhaal Ed!
Maar ik ben het niet met je eens, het koelingssysteem is uitstekend, maar als je bij onderhoud het koelingssysteem vergeet, krijg je een keer problemen..Ik heb al sinds 1979 B20's en B18's, ik heb nooit zonder gezeten en nooit koelingsproblemen gehad, ook niet met de Amazon's..
Een keer bij een vriend problemen gezien met de temp.meter die van de schaal afliep, de motor bleek normaal op temperatuur en dat bleek uiteindelijk een stukje binnenkant van een koelslang te zijn, die voor de sensor vastzat....onderhoud dus..
Maar ik ben het niet met je eens, het koelingssysteem is uitstekend, maar als je bij onderhoud het koelingssysteem vergeet, krijg je een keer problemen..Ik heb al sinds 1979 B20's en B18's, ik heb nooit zonder gezeten en nooit koelingsproblemen gehad, ook niet met de Amazon's..
Een keer bij een vriend problemen gezien met de temp.meter die van de schaal afliep, de motor bleek normaal op temperatuur en dat bleek uiteindelijk een stukje binnenkant van een koelslang te zijn, die voor de sensor vastzat....onderhoud dus..
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Laatst bewerkt 04-07-2022 14:12 door Tom Steverink.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-07-2022 22:17 - 07-07-2022 22:18 #199578
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motorolie
Koeling is wel een probleem bij lange ritten in warm weer, met mijn 1e Amazon B18D naar Noorwegen gereden en op de autobahn en gekeken wat hij kon... liep geweldig en reed hem bijna van de teller ...was '78 en ik was jong
Koelwater temp strak in het midden, toen moesten we tanken en al bij het afremmen liep de temp op, om helemaal naar rechts door te slaan toen we stil stonden, oeps wat nu ?
Toen bleek dat de radiator vrijwel leeg was en, wat je vaker bij hoge temp in de file hebt bij het open systeem, alles eruit geblazen en koelde nog alleen op de rijlucht.
Met de 1800E met de 135 pk E versie heb je ook een olietemp meter ( overigens ook oliedrukmeter) bij korte ritjes beweegt de olietemp niet tot nauwelijks, pas als je langere tijd op de snelweg door rijdt richting maximaal - in de zomer - komt hij omhoog en heb ik gemerkt dat hij door het midden gaat. Dan minder ik wat snelheid en staan ze beide mooi in het midden, m.a.w. ik kon op de olietemp de max snelheid bepalen, de watertemp meter bleef gewoon staan bij dit gesloten koelsysteem
Daarom adviseer ik bij krachtigere motoren ook een olietemp én oliedruk meter te installeren, de meeste problemen bij de redblocks ontstaan door problemen met oververhitting of smering. Dus bij revisie altijd chemisch en ultrasoon reinigen (koel en olie kanalenschoon maken)
Koelwater temp strak in het midden, toen moesten we tanken en al bij het afremmen liep de temp op, om helemaal naar rechts door te slaan toen we stil stonden, oeps wat nu ?
Toen bleek dat de radiator vrijwel leeg was en, wat je vaker bij hoge temp in de file hebt bij het open systeem, alles eruit geblazen en koelde nog alleen op de rijlucht.
Met de 1800E met de 135 pk E versie heb je ook een olietemp meter ( overigens ook oliedrukmeter) bij korte ritjes beweegt de olietemp niet tot nauwelijks, pas als je langere tijd op de snelweg door rijdt richting maximaal - in de zomer - komt hij omhoog en heb ik gemerkt dat hij door het midden gaat. Dan minder ik wat snelheid en staan ze beide mooi in het midden, m.a.w. ik kon op de olietemp de max snelheid bepalen, de watertemp meter bleef gewoon staan bij dit gesloten koelsysteem
Daarom adviseer ik bij krachtigere motoren ook een olietemp én oliedruk meter te installeren, de meeste problemen bij de redblocks ontstaan door problemen met oververhitting of smering. Dus bij revisie altijd chemisch en ultrasoon reinigen (koel en olie kanalenschoon maken)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 07-07-2022 22:18 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.