- Berichten: 307
pakking in/uitlaat spruitstuk.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
10-01-2022 18:54 #197271
door Peter de Bruijn
pakking in/uitlaat spruitstuk. is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Omdat er een klein lekje tussen het uitlaatspruitstuk en cilinderkop zit wil ik een nieuwe pakking plaatsen.
Nu heb ik een B20B met dubbele carburateurs zitten, ik zie dat er complete pakkingen voor in en uit spruitstukken zijn die uit één stuk bestaat en ik zie ook losse pakkingen.
Als ik alleen het uitlaatspruitstuk verwijder, denk dat dit gaat als ik de dynamo verwijder, kan ik het inlaatspruitstuk met de carburateurs laten zitten.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de pakkingen van alleen het uitlaatspruitstuk of is dit een verkeerde inschatting van mij ?
vr.gr. Peter
Omdat er een klein lekje tussen het uitlaatspruitstuk en cilinderkop zit wil ik een nieuwe pakking plaatsen.
Nu heb ik een B20B met dubbele carburateurs zitten, ik zie dat er complete pakkingen voor in en uit spruitstukken zijn die uit één stuk bestaat en ik zie ook losse pakkingen.
Als ik alleen het uitlaatspruitstuk verwijder, denk dat dit gaat als ik de dynamo verwijder, kan ik het inlaatspruitstuk met de carburateurs laten zitten.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de pakkingen van alleen het uitlaatspruitstuk of is dit een verkeerde inschatting van mij ?
vr.gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
10-01-2022 22:07 #197275
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic pakking in/uitlaat spruitstuk.
Hallo Peter,
origineel is bij een B20 met carburateur(s) een uit 1 stuk bestaand in- en uitlaatspruitstuk (gietijzer).
Maar ook als je twee losse spruitstukdelen hebt zoals bij de B18 en B20 injectie:
ik ken voor de B18 en B20 alleen maar een gecombineerde pakking en geen losse delen, misschien met een ander motortype vergist of waar heb je wat gezien?
De bouten zijn trouwens deels gecombineerd voor in- en uitlaatdeel, dus je kunt niet 1 stuk loshalen zonder het andere ook deels los te maken.
groeten,
Rudi
origineel is bij een B20 met carburateur(s) een uit 1 stuk bestaand in- en uitlaatspruitstuk (gietijzer).
Maar ook als je twee losse spruitstukdelen hebt zoals bij de B18 en B20 injectie:
ik ken voor de B18 en B20 alleen maar een gecombineerde pakking en geen losse delen, misschien met een ander motortype vergist of waar heb je wat gezien?
De bouten zijn trouwens deels gecombineerd voor in- en uitlaatdeel, dus je kunt niet 1 stuk loshalen zonder het andere ook deels los te maken.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
11-01-2022 09:08 #197283
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic pakking in/uitlaat spruitstuk.
Hallo Rudi,
Bedankt voor de reactie.
Mijn Amazon is van 1965 t/m 1990 van de TH Eindhoven geweest afdeling autotechniek en is zeker niet meer origineel, er is in die 25 jaar behoorlijk aan gesleuteld en vervangen door nieuwer materiaal of ter verbetering. Net nog even goed gekeken naar het inlaat/uitlaat systeem. Er zit een eigen inlaat en eigen uitspruitstuk op dat is zeker. Dat de buitenste twee moeren van de inlaat ook deels het uitlaatspruitstuk vast houden klopt. Hier zit ook een hoogte verschil (laatst op dit forum nog besproken), dit is keurig opgelost doordat er ringen met verschillende diktes zijn gemonteerd. Ben alleen nieuwsgierig of ik het uitlaatspruitstuk kan verwijderen zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen, de moeren krijg ik allemaal wel los en de dynamo verwijderen is een simpel klusje. Zijn er mensen die dit al eerder hebben gedaan/geprobeerd ?
gr. Peter
Bedankt voor de reactie.
Mijn Amazon is van 1965 t/m 1990 van de TH Eindhoven geweest afdeling autotechniek en is zeker niet meer origineel, er is in die 25 jaar behoorlijk aan gesleuteld en vervangen door nieuwer materiaal of ter verbetering. Net nog even goed gekeken naar het inlaat/uitlaat systeem. Er zit een eigen inlaat en eigen uitspruitstuk op dat is zeker. Dat de buitenste twee moeren van de inlaat ook deels het uitlaatspruitstuk vast houden klopt. Hier zit ook een hoogte verschil (laatst op dit forum nog besproken), dit is keurig opgelost doordat er ringen met verschillende diktes zijn gemonteerd. Ben alleen nieuwsgierig of ik het uitlaatspruitstuk kan verwijderen zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen, de moeren krijg ik allemaal wel los en de dynamo verwijderen is een simpel klusje. Zijn er mensen die dit al eerder hebben gedaan/geprobeerd ?
gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
11-01-2022 09:17 #197284
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic pakking in/uitlaat spruitstuk.
Beste Peter,
waarom zou je dat proberen als de pakkingen daarvoor niet los te verkrijgen zijn?
Zoals ik al aangaf ken ik alleen gecombineerde (deels ook zeer weinig plek tussen in- en uitgang).
Dus weer de vraag waar je de losse pakkingsdelen gezien hebt.
Een pakking in stukken snijden kan natuurlijk ook, maar ik zie dan problemen de losse stukjes precies op de plek te houden bij montage en verwacht meer werk dan met het geheel.
groeten,
Rudi
waarom zou je dat proberen als de pakkingen daarvoor niet los te verkrijgen zijn?
Zoals ik al aangaf ken ik alleen gecombineerde (deels ook zeer weinig plek tussen in- en uitgang).
Dus weer de vraag waar je de losse pakkingsdelen gezien hebt.
Een pakking in stukken snijden kan natuurlijk ook, maar ik zie dan problemen de losse stukjes precies op de plek te houden bij montage en verwacht meer werk dan met het geheel.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
11-01-2022 15:58 - 11-01-2022 15:59 #197300
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic pakking in/uitlaat spruitstuk.
Hallo Rudi,
Op onze site kon ik mijn spruitstuk niet vinden, bij Scandcar vond ik hem wel op de site en kon ik verder zoeken en wat bleek er is inderdaad, zoals jij al aangaf, 1 pakking nodig voor de in en het uitlaatspruitstuk, nr. 1378911.
Alles al verwijderd en pakking besteld.
Bedankt voor hert meedenken.
gr. Peter
Op onze site kon ik mijn spruitstuk niet vinden, bij Scandcar vond ik hem wel op de site en kon ik verder zoeken en wat bleek er is inderdaad, zoals jij al aangaf, 1 pakking nodig voor de in en het uitlaatspruitstuk, nr. 1378911.
Alles al verwijderd en pakking besteld.
Bedankt voor hert meedenken.
gr. Peter
Laatst bewerkt 11-01-2022 15:59 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
11-01-2022 20:35 #197304
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic pakking in/uitlaat spruitstuk.
Gewoon in de VKO webshop te vinden: even op nummer zoeken. Origineel Volvo en goedkoper alternatief.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
12-01-2022 09:01 - 12-01-2022 09:02 #197310
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic pakking in/uitlaat spruitstuk.
Hallo Rudolf,
Zoals je kunt lezen heb ik er één besteld (1378911) inderdaad wel de duurdere, alle waar naar z'n geld zeg ik maar.
gr. Peter
Zoals je kunt lezen heb ik er één besteld (1378911) inderdaad wel de duurdere, alle waar naar z'n geld zeg ik maar.
gr. Peter
Laatst bewerkt 12-01-2022 09:02 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.