- Berichten: 307
lekkage tussen spruitstuk en cilinderkop.l
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
06-01-2022 18:28 #197194
door Peter de Bruijn
lekkage tussen spruitstuk en cilinderkop.l is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,
Vandaag stukje gereden, bij terugkomst even onder de motorkap gekeken met draaiende motor.
Er kwam een klein beetje rook tussen het spruitstuk en cilinderkop vandaan.
Nu heb ik laatst ook een vraag gesteld i.v.m. het langzaam wegzakken van de carburateurolie.
Deze olie moet toch ergens blijven, kan het zijn dat dit beetje rook deze carburateurolie is ?
Dat er een heel kleine lekkage was die ik nooit gezien heb en dat deze door de "'olie" rook zichtbaar is geworden ?
Ga de pakking ook vervangen, kan/mag ik daar ook een beetje vloeibare pakking aan toevoegen?
vr.gr. Peter
Vandaag stukje gereden, bij terugkomst even onder de motorkap gekeken met draaiende motor.
Er kwam een klein beetje rook tussen het spruitstuk en cilinderkop vandaan.
Nu heb ik laatst ook een vraag gesteld i.v.m. het langzaam wegzakken van de carburateurolie.
Deze olie moet toch ergens blijven, kan het zijn dat dit beetje rook deze carburateurolie is ?
Dat er een heel kleine lekkage was die ik nooit gezien heb en dat deze door de "'olie" rook zichtbaar is geworden ?
Ga de pakking ook vervangen, kan/mag ik daar ook een beetje vloeibare pakking aan toevoegen?
vr.gr. Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
06-01-2022 20:27 - 06-01-2022 20:30 #197200
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic lekkage tussen spruitstuk en cilinderkop.l
Spruitstuk laten vlakken, als er daadwerkelijk sprake is van lekkage, zodat het goed aansluit, nieuwe pakking gebruiken Zeker geen vloeibare pakking. Dat is een lapmiddel dat bij het uitlaatspruitstuk ook snel zal verbranden. Als je olie hebt geknoeid op het spruitstuk, ontstaat er overigens ook rook als het heet wordt.
Uiterst onwaarschijnlijk dat demperolie uit de carburateurs dit soort lekkage veroorzaakt, hooguit zichtbaar gemaakt. Er gaat maar een heel minimale hoeveelheid demperolie, in de carburateurs. Of heb je ze helemaal volgegoten?
Uiterst onwaarschijnlijk dat demperolie uit de carburateurs dit soort lekkage veroorzaakt, hooguit zichtbaar gemaakt. Er gaat maar een heel minimale hoeveelheid demperolie, in de carburateurs. Of heb je ze helemaal volgegoten?
Laatst bewerkt 06-01-2022 20:30 door Rudolf Kleyn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
06-01-2022 22:06 - 06-01-2022 22:07 #197207
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic lekkage tussen spruitstuk en cilinderkop.l
Hallo Rudolf,
Het zal zeker niet de lekkage veroorzaakt hebben , maar wel zichtbaar zoals jij ook zegt, het is minimaal maar wil het wel oplossen.
Het vullen is tot ruim 1 cm onder de dop, wanneer de demper eruit is. Blijft mijn vraag, waar blijft de olie, wordt deze mee verbrand ?
Het vlakken zal ik zeker overwegen en geen vloeibare pakking !
Bedankt voor de reactie !
gr. Peter
Het zal zeker niet de lekkage veroorzaakt hebben , maar wel zichtbaar zoals jij ook zegt, het is minimaal maar wil het wel oplossen.
Het vullen is tot ruim 1 cm onder de dop, wanneer de demper eruit is. Blijft mijn vraag, waar blijft de olie, wordt deze mee verbrand ?
Het vlakken zal ik zeker overwegen en geen vloeibare pakking !
Bedankt voor de reactie !
gr. Peter
Laatst bewerkt 06-01-2022 22:07 door Peter de Bruijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
06-01-2022 22:36 - 06-01-2022 22:43 #197210
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic lekkage tussen spruitstuk en cilinderkop.l
De carburateurs/inlaatspruitstuk hebben bij draaiende motor onderdruk. De demperolie kan daarbij geleidelijk de motor in worden gezogen en verbrand.
Als de carburateurs in goede staat zijn gaat dat om heel kleine hoeveelheden, daarom moet je het oliepeil in de carburateurs bij iedere onderhoudsbeurt controleren en eventueel bijvullen.
Als de olie sneller verdwijnt is er iets mis.
Sluit het zuigertje van de demper goed aan, je moet echt weerstand voelen als je het er in duwt.
Ligt het membraan goed in de carburateurs? Ligt daar olie op?
Heb je misschien te veel olie in de demper gedaan (niet over de rand van de demperbuis) waardoor het over de rand wordt geperst bij het aandraaien van het dopje met zuiger? (dan komt er ook olie op het membraan terecht)
tot slot: heb je de juiste olie gebruikt, ATF of demperolie (voor SU en Stromberg) van bijvoorbeeld Miller.
Als de carburateurs in goede staat zijn gaat dat om heel kleine hoeveelheden, daarom moet je het oliepeil in de carburateurs bij iedere onderhoudsbeurt controleren en eventueel bijvullen.
Als de olie sneller verdwijnt is er iets mis.
Sluit het zuigertje van de demper goed aan, je moet echt weerstand voelen als je het er in duwt.
Ligt het membraan goed in de carburateurs? Ligt daar olie op?
Heb je misschien te veel olie in de demper gedaan (niet over de rand van de demperbuis) waardoor het over de rand wordt geperst bij het aandraaien van het dopje met zuiger? (dan komt er ook olie op het membraan terecht)
tot slot: heb je de juiste olie gebruikt, ATF of demperolie (voor SU en Stromberg) van bijvoorbeeld Miller.
Laatst bewerkt 06-01-2022 22:43 door Rudolf Kleyn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter de Bruijn
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 307
06-01-2022 22:50 #197211
door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic lekkage tussen spruitstuk en cilinderkop.l
Hallo Rudlf,
De carburateurs zijn helemaal gereviseerd door een specialist, dus daar twijfel ik (nog) niet aan.
Teveel olie ? als ik hem vul tot ruim1 cm onder de rand met ATF en plaatst de demper terug dan voel ik goede weerstand.
Zal toch de deksel een keer verwijderen, er mag dan geen olie op het membraam liggen begrijp ik ?
Bedankt voor het meedenken.
vr.gr.Peter
De carburateurs zijn helemaal gereviseerd door een specialist, dus daar twijfel ik (nog) niet aan.
Teveel olie ? als ik hem vul tot ruim1 cm onder de rand met ATF en plaatst de demper terug dan voel ik goede weerstand.
Zal toch de deksel een keer verwijderen, er mag dan geen olie op het membraam liggen begrijp ik ?
Bedankt voor het meedenken.
vr.gr.Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.