- Berichten: 10
Gasklep P1800E
- Frans Daneels
- Nieuw lid
Minder
Meer
29-11-2021 10:36 #196789
door Frans Daneels
Gasklep P1800E is gemaakt door Frans Daneels
Ik heb een vraag over de stand van de gasklep De gas klep stand moet die volledig dicht staan of iets openen .en hoeveel.
Het probleem is als gas geeft en de gas lost gaat hij naar beneden tot 200 a 300 toeren en dan komt hij op 900 toeren staan .
Het probleem is als gas geeft en de gas lost gaat hij naar beneden tot 200 a 300 toeren en dan komt hij op 900 toeren staan .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-11-2021 12:33 #196790
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Gasklep P1800E
Hoi Frans, als je de motor koud start loopt hij hoger in toeren door de koude start injector (boven op je inlaat spruitstuk), als hij warm wordt gaat de auxillary air regulator (rechts op de kop) dicht en komt hij terug naar ca. 950 toeren. Deze willen nog wel een vast zitten, je kan hem demonteren en wat vloeibare kruipolie erin spuiten dan kan hij weer gaan werken.
Het stationaire toerental stel je bij warme motor af met een moer voor in je luchtinlaat, daarvoor moet je de plastic inlaatbuis verwijderen, dus NIET het schroefje op je inlaatspruitstuk verdraaien (Throttle Valve).
De D-jetronic is best ingewikkeld en heb je documentatie nodig die je echt moet lezen voordat je aan iets gaat draaien...
Kijk maar eens op deze site Volvo P1800 misceleneous documents (volvo1800pictures.com) daar tref je een klein boekje aan met handige tips en onder Volvo P1800 Documentation main page (volvo1800pictures.com) hier staan de Green Manuals met info over het injectie systeem.
Ja zal zien dat om de verschillende componenten langs te lopen een afstelkast van Bosch nodig is, het 1800 Register heeft er een en hebben ieder jaar afsteldagen in Monster.
Het kleine boekje 'Volvo fuelsystem Fault Tracing' is daar een alternatief voor en met een spanningsmeter kun je alle sensoren, kleppen nalopen en controleren op werking.
Handig is om het met iemand te doen die het systeem kent.
Succes,
Ed
Het stationaire toerental stel je bij warme motor af met een moer voor in je luchtinlaat, daarvoor moet je de plastic inlaatbuis verwijderen, dus NIET het schroefje op je inlaatspruitstuk verdraaien (Throttle Valve).
De D-jetronic is best ingewikkeld en heb je documentatie nodig die je echt moet lezen voordat je aan iets gaat draaien...
Kijk maar eens op deze site Volvo P1800 misceleneous documents (volvo1800pictures.com) daar tref je een klein boekje aan met handige tips en onder Volvo P1800 Documentation main page (volvo1800pictures.com) hier staan de Green Manuals met info over het injectie systeem.
Ja zal zien dat om de verschillende componenten langs te lopen een afstelkast van Bosch nodig is, het 1800 Register heeft er een en hebben ieder jaar afsteldagen in Monster.
Het kleine boekje 'Volvo fuelsystem Fault Tracing' is daar een alternatief voor en met een spanningsmeter kun je alle sensoren, kleppen nalopen en controleren op werking.
Handig is om het met iemand te doen die het systeem kent.
Succes,
Ed
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Daneels
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 10
29-11-2021 14:30 #196795
door Frans Daneels
Beantwoord door Frans Daneels in topic Gasklep P1800E
Bij koud start is alles Oké dat werkt allemaal maar ik graag de stand van de gasklep weten voor de juiste afstelling .staat die hele dicht of juist niet dicht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
29-11-2021 14:58 #196797
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Gasklep P1800E
Hallo Frans,
de grootste problemen bij een D-jetronic ontstaan door zo maar instellingen te veranderen, dan weet men uiteindelijk niet meer wat er oorspronkelijk fout was en moet de hele afstelling nieuw gedaan worden.
De gasklep moet zeker niet helemaal dicht staan, maar al naar gelang slijtage enz. zal deze ook nooit helemaal de luchttoevoer afsluiten als deze dicht lijkt te zijn.
Zoals Ed al aangaf: de gasklepstand niet bijstellen voor het toerental (daarvoor is er de luchtbypassschroef met moer erop), zeker ook omdat de klepstandsensor (dat zwarte blokje) anders ook navenant bijgesteld moet worden (moet goed staan tov stationairstand gasklep), anders krijg je weer andere problemen erbij.
Dus je moet de oorzaak van je probleem zoeken en niet door de gasklepstand te veranderen proberen weg te regelen.
groeten,
Rudi
de grootste problemen bij een D-jetronic ontstaan door zo maar instellingen te veranderen, dan weet men uiteindelijk niet meer wat er oorspronkelijk fout was en moet de hele afstelling nieuw gedaan worden.
De gasklep moet zeker niet helemaal dicht staan, maar al naar gelang slijtage enz. zal deze ook nooit helemaal de luchttoevoer afsluiten als deze dicht lijkt te zijn.
Zoals Ed al aangaf: de gasklepstand niet bijstellen voor het toerental (daarvoor is er de luchtbypassschroef met moer erop), zeker ook omdat de klepstandsensor (dat zwarte blokje) anders ook navenant bijgesteld moet worden (moet goed staan tov stationairstand gasklep), anders krijg je weer andere problemen erbij.
Dus je moet de oorzaak van je probleem zoeken en niet door de gasklepstand te veranderen proberen weg te regelen.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
29-11-2021 16:34 #196801
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Gasklep P1800E
Kortom, op naar Monster of naar iemand anders met verstand van D-jetronic en apparatuur om alles juist af te stellen.
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Platinum lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 688
30-11-2021 09:20 #196808
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Gasklep P1800E
Er staat in de documentatie veel over het juist afstellen van de gasklep. Van Peter Devilee kreeg ik nog de onderstaande uitleg;
Om de gasklepschakelaar in de juiste stand te zetten moet je tussen pin 1 en 2 (of 3 en 4, sommige schakelaars zijn van een ander type en hebben de stekker andersom) de overgang van nul naar oneindig meten of andersom wanneer je de gasklep een heel klein beetje open doet. Je kunt het oefenen in de huidige stand. Dus je draait hem totdat de ohmmeter een verandering aangeeft. Een markering op de gasklepschakelaar voordat je hem verwijdert maakt het natuurlijk gemakkelijker.
Om de gasklepschakelaar in de juiste stand te zetten moet je tussen pin 1 en 2 (of 3 en 4, sommige schakelaars zijn van een ander type en hebben de stekker andersom) de overgang van nul naar oneindig meten of andersom wanneer je de gasklep een heel klein beetje open doet. Je kunt het oefenen in de huidige stand. Dus je draait hem totdat de ohmmeter een verandering aangeeft. Een markering op de gasklepschakelaar voordat je hem verwijdert maakt het natuurlijk gemakkelijker.
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Daneels
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 10
02-12-2021 13:37 #196832
door Frans Daneels
Beantwoord door Frans Daneels in topic Gasklep P1800E
Ik heb de afstelling van de gas klep gevonden
Alvast bedankt voor de nuttige gegevens
Alvast bedankt voor de nuttige gegevens
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.