- Berichten: 3
Onbekend Motortype
- Eimert de Graaff
- Nieuw lid
Minder
Meer
25-07-2021 21:40 #195012
door Eimert de Graaff
Onbekend Motortype is gemaakt door Eimert de Graaff
Ik heb een Volvo 123 GT uit 1968. Chassisnr 133351S320662. Er zit een B20 blok in met dubbele SU's. Ik heb sterk het vermoeden dat de huidige motor niet origineel is, maar kan aan de hand van het typenummer ook niet traceren welke type B20 blok er nu in zit. Het motortypenummer is 498120. Op de lijstjes heb ik wel motortypes gezien die beginnen met 4981.. Dat zijn B20A of B20F motoren. Kan iemand mij verder helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25-07-2021 23:06 - 25-07-2021 23:14 #195015
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Onbekend Motortype
De onderdeelboeken van Volvo hebben een overzicht van de gebruikte motoren bij de inleiding, dus per model (Amazon, 140, 1800) ik zal morgen kijken of ik jouw B20 kan thuis brengen.
Ik denk dat de B20 inderdaad niet in een 123GT van '68 kan hebben gezeten, daar hoort een B18B in.
Overigens een begrijpelijke wissel, B20 kan met weinig moeite veel meer Pk's leveren...
Soms zijn er versies die je nergens terug kan vinden, zo heb ik een origineel blok B20 met een M46 versnellingsbak uit een 142GT gehaald, dus een zeldzaam koppelingshuis. De M46 werd in de 240 serie gebruikt met een compleet andere motor (B21 of B23)
Ik denk dat de B20 inderdaad niet in een 123GT van '68 kan hebben gezeten, daar hoort een B18B in.
Overigens een begrijpelijke wissel, B20 kan met weinig moeite veel meer Pk's leveren...
Soms zijn er versies die je nergens terug kan vinden, zo heb ik een origineel blok B20 met een M46 versnellingsbak uit een 142GT gehaald, dus een zeldzaam koppelingshuis. De M46 werd in de 240 serie gebruikt met een compleet andere motor (B21 of B23)
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 25-07-2021 23:14 door Ed van der Zee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eimert de Graaff
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 3
26-07-2021 09:34 #195017
door Eimert de Graaff
Beantwoord door Eimert de Graaff in topic Onbekend Motortype
Beste Ed, dank alvast voor de moeite.
De auto komt uit Zwitserland (1-12-1968). Ik heb vaker gehoord dat in een 123 GT van '68 een B18 motor hoort te zitten, maar volgens de S-codes hoort hier een B20B motor in. Zie ook Typeplaatje (5396). Dat zou volgens mij betekenen dat er een B20B (496924) motor in zou moeten zitten met dubbele Strombergers? Die zit er in ieder geval niet in, maar wat wel ?.......
De auto komt uit Zwitserland (1-12-1968). Ik heb vaker gehoord dat in een 123 GT van '68 een B18 motor hoort te zitten, maar volgens de S-codes hoort hier een B20B motor in. Zie ook Typeplaatje (5396). Dat zou volgens mij betekenen dat er een B20B (496924) motor in zou moeten zitten met dubbele Strombergers? Die zit er in ieder geval niet in, maar wat wel ?.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 86
26-07-2021 12:50 #195018
door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Onbekend Motortype
Beste Eimert,
Jouw 123GT is van eind 1968 (modeljaar 1969) en is dus van de S-serie en die zijn uitgevoerd met een B20B-motor (De P-serie heeft een B18B).
Als het een origineel motorblok zou zijn, begint de motorcode met 4969. In jouw geval zou het dan een 496910-blok moeten zijn.
De 496924-blokken zaten alleen in de laatste (Zwitserse) 123GT's van de S-serie.
Het motorblok wat nu in jouw GT zit, is waarschijnlijk een blok uit de 140(240?)-serie.
Met een beetje geluk zijn de 496910-blokken nog wel te vinden. De 496924-blokken zijn zeldzaam en waren uitgevoerd met een visco-fan.
Mvg Cor
Jouw 123GT is van eind 1968 (modeljaar 1969) en is dus van de S-serie en die zijn uitgevoerd met een B20B-motor (De P-serie heeft een B18B).
Als het een origineel motorblok zou zijn, begint de motorcode met 4969. In jouw geval zou het dan een 496910-blok moeten zijn.
De 496924-blokken zaten alleen in de laatste (Zwitserse) 123GT's van de S-serie.
Het motorblok wat nu in jouw GT zit, is waarschijnlijk een blok uit de 140(240?)-serie.
Met een beetje geluk zijn de 496910-blokken nog wel te vinden. De 496924-blokken zijn zeldzaam en waren uitgevoerd met een visco-fan.
Mvg Cor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Mulder
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 86
26-07-2021 16:11 #195022
door Cor Mulder
Beantwoord door Cor Mulder in topic Onbekend Motortype
Beste Eimert,
Ik ben nog even in de S-codes gedoken, die op jouw typeplaatje staan en moet iets corrigeren.
Het klopt dat bij de S-code 5396 het motortype 496924 hoort. Dat is bijzonder, omdat jouw 123GT een vroege GT uit de S-serie is.
De meeste 496924-motorblokken zaten in de laatste123GT's van de S-serie en in de 122S-en van de T-serie (Zwitserland). Deze blokken zijn zeldzaam en moeilijk te vinden.
De 123GT's met dit motortype die ik ken zijn uitgevoerd met een dubbele SU; wellicht zijn ze er ook met een dubbele Stromberg.
Het type 496910 zat in de meeste 123GT's, 133GT's en 122S-en uit de S-(en T-)serie.
De S-code 5314 staat voor de Europese GT-editie en 5575 voor links gestuurd.
Mvg Cor
Ik ben nog even in de S-codes gedoken, die op jouw typeplaatje staan en moet iets corrigeren.
Het klopt dat bij de S-code 5396 het motortype 496924 hoort. Dat is bijzonder, omdat jouw 123GT een vroege GT uit de S-serie is.
De meeste 496924-motorblokken zaten in de laatste123GT's van de S-serie en in de 122S-en van de T-serie (Zwitserland). Deze blokken zijn zeldzaam en moeilijk te vinden.
De 123GT's met dit motortype die ik ken zijn uitgevoerd met een dubbele SU; wellicht zijn ze er ook met een dubbele Stromberg.
Het type 496910 zat in de meeste 123GT's, 133GT's en 122S-en uit de S-(en T-)serie.
De S-code 5314 staat voor de Europese GT-editie en 5575 voor links gestuurd.
Mvg Cor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eimert de Graaff
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 3
29-07-2021 10:31 #195063
door Eimert de Graaff
Beantwoord door Eimert de Graaff in topic Onbekend Motortype
Beste Cor, dank voor het uitzoeken. Dat geeft weer wat meer duidelijkheid.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.