Versnellingsbak M47 en differentieel: welk type olie en wel of niet verversen

  • Mundo Resink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Meer
25-06-2021 13:53 #194639 door Mundo Resink (GAST)
Beste leden,

Ik heb een 245 die ik langzaam maar zeker weer in topconditie aan het brengen ben. Omdat ik geen voorgeschiedenis heb, staan op mijn nu de versnellingsbakolie en differentieelolie verversen.

Na wat rondneuzen in het forum kom ik uit op ATF type F (van Kroon of voor Ford) als beste voor de M47, wat overeenkomt met het advies van Haynes: type F. Ik heb de olie gechecked en hij zit keurig tot aan het gaatje en lijkt nog redelijk kleurloos te zijn, maar ik neem het liefst het zekere voor het onzekere, want ik vind 'm niet heel soepel schakelen (en ik weet niet wat er nu in zit).

Voor het differentieel raadt Haynes het volgende aan: API GL-5 SAE 90 hypoid gear lubricant.

Kunnen jullie mij over één of beide adviseren?

Dank!

Raymundo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rik Tuin
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2021 16:04 - 25-06-2021 16:04 #194640 door Rik Tuin
ATF lijkt mij niet correct, dat is voor een automaat en niet voor een handbak en al helemaal niet voor het differentieel. Voor differentieel en handbak zou ik de door Haynes geadviseerde olie aanhouden.
Laatst bewerkt 25-06-2021 16:04 door Rik Tuin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Oudijk
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-06-2021 17:17 #194643 door Jan Oudijk
Er moet ATF F in de m47 dit is absoluut noodzakelijk ,en in het diff is de 90 een prima olie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-06-2021 18:12 - 27-06-2021 14:43 #194645 door Zon
Ik heb geen ervaring met de M47. Wel laatst met een M46 bak (vergelijkbaar?) gereden die ook stroef schakelde.
Volgens de eigenaar zat er motorolie in.

Ik ben wel benieuwd of jouw bak soepeler gaat schakelen als je er ATF-F in doet.
Dacht dat ATF-F iets dunner was dan 15w40 of 20w50 motorolie?

Wel even opletten of de overdrive het goed blijft doen.
 
Laatst bewerkt 27-06-2021 14:43 door Zon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mundo Resink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Meer
26-06-2021 19:20 #194660 door Mundo Resink (GAST)
Dank jullie wel voor de tips, super! Ik weet wat erin te doen en zal verslag uitbrengen. Mooie avond!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Zon
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-06-2021 23:25 - 26-06-2021 23:29 #194666 door Zon
Ik heb niet heel veel verstand van viscociteiten, maar als ik de data van de Mobil site vergelijk, dan is ATF-F inderdaad een stuk dunner (bijna Mobil Super 5W-20!):

Property                                                                    ATF-F   5W-20  10W-40               
Kinematic Viscosity @ 100 C, mm2/s, ASTM D445 :     7.2       8.3       15.6
Kinematic Viscosity @ 40 C , mm2/s, ASTM D445  :      36        49        113

Kon geen 15W-40 of 20W-50 vinden ; maar die zijn nog dikker...

 
Laatst bewerkt 26-06-2021 23:29 door Zon.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-06-2021 01:47 #194670 door Johan Geers
Als je op deze  www.kroon-oil.com/nl/ kijkt kun je alle verschillende motorolien bekijken maar wel van het merk kroon.
Erg makkeljke wedsite

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-06-2021 09:46 - 27-06-2021 09:49 #194673 door 05703-dummy
Wees voorzichtig met het klakkeloos vergelijken van de viscositeit van verschillende oliën obv W** klassificatie.
Een W80 versnellingsbakolie heeft bijvoorbeeld (ongeveer) dezelfde viscositeit als een W30 motorolie!

Groet, Hans
Laatst bewerkt 27-06-2021 09:49 door 05703-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-06-2021 10:17 #194674 door Ed van der Zee
Er is al veel geschreven over olie en bakken op dit forum, maar een M47 heeft de echte ATF F nodig, dat is dus NIET een moderne ATF met Dextron !!!
Volvo adviseert dit en hier is weinig discussie over.
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD