- Berichten: 103
Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
- Wouter Vansteenkiste
- Premium lid
- 1800S van 24/03/1967
Minder
Meer
21-06-2021 14:09 - 21-06-2021 17:45 #194561
door Wouter Vansteenkiste
Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje") is gemaakt door Wouter Vansteenkiste
Hallo iedereen,
Betreft 1800S uit '67.
Er is geen slang aangesloten op de "oil trap"/"eitje" van de B18, zie foto.
In de onderdelencatalogus staat wel degelijk een verbinding getekend, zie geel omcirkeld deeltje in de catalogus.
Wat is de functie van deze aansluiten en mag deze zomaar weggelaten worden? Ik heb nl. de indruk dat er wat olie ontsnapt langs deze weg.
Alvast bedankt, Wouter
Betreft 1800S uit '67.
Er is geen slang aangesloten op de "oil trap"/"eitje" van de B18, zie foto.
In de onderdelencatalogus staat wel degelijk een verbinding getekend, zie geel omcirkeld deeltje in de catalogus.
Wat is de functie van deze aansluiten en mag deze zomaar weggelaten worden? Ik heb nl. de indruk dat er wat olie ontsnapt langs deze weg.
Alvast bedankt, Wouter
Laatst bewerkt 21-06-2021 17:45 door Wouter Vansteenkiste.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton van Kan (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 30
21-06-2021 18:53 #194570
door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Er dient een verbindingsslang van het eitje naar het inlaatspruitstuk te lopen. Dat is de carterventilatie. De olievuldop dient open te zijn voor aanzuiging van lucht. Daar loopt een verbindingsslang naar de luchtfilter. Op het inlaatspruitstuk moet een nippel met restrictie (vernauwing) te zitten.
vrgr Anton Anton
vrgr Anton Anton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton van Kan (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 30
21-06-2021 18:56 - 21-06-2021 19:03 #194571
door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Bij een B18B motor dient een verbindingsslang van het eitje naar het inlaatspruitstuk te lopen. Dat is de carterventilatie. De olievuldop dient open te zijn voor aanzuiging van lucht. Daar loopt een verbindingsslang naar de luchtfilter. Op het inlaatspruitstuk moet een nippel met restrictie (vernauwing) te zitten. Lijkt erop dat de rembekrachtiger op deze nippel zit bij jou. Bij mij zit de slang van de rembekrachtiger op een " gewone" vacuumnippel aan de kopse kant van het inlaa
t spruitstuk.
vrgr Anton Anton
vrgr Anton Anton
Laatst bewerkt 21-06-2021 19:03 door Ton van Kan (GAST).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Premium lid
- 1800S van 24/03/1967
Minder
Meer
- Berichten: 103
21-06-2021 19:04 #194572
door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Dag Anton,
Dank voor je antwoord en (duidelijke) foto.
Is idd. een B18 B.
Klopt, de rembekrachtiger zit bij mij op het inlaatspruitstuk.
Het "eitje" is open.
Op mijn inlaatspruitstuk zit geen andere opening (zoals op jouw foto) waar ik de rembekrachtiger zou kunnen op aansluiten.
Enig idee wat te doen? Of is dit inlaatspruitstuk niet OK (is een 1800S, modeljaar "M", van maart 1067).
Vriendelijke groet, Wouter
Dank voor je antwoord en (duidelijke) foto.
Is idd. een B18 B.
Klopt, de rembekrachtiger zit bij mij op het inlaatspruitstuk.
Het "eitje" is open.
Op mijn inlaatspruitstuk zit geen andere opening (zoals op jouw foto) waar ik de rembekrachtiger zou kunnen op aansluiten.
Enig idee wat te doen? Of is dit inlaatspruitstuk niet OK (is een 1800S, modeljaar "M", van maart 1067).
Vriendelijke groet, Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton van Kan (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 30
21-06-2021 19:15 #194574
door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Ik zou aan de kopse kant een aansluiting maken voor een vacuumnippel. Voorboren (11mm) en draad tappen ( 1/4×18 NTP draad). Er zijn er ook die met de rembekrachtigerslang een verbinding maken middels een T stuk. Restrictie (1 a 2mm) in vacuumslang naar hef eitje is wel belangrijk om te voorkomen dat er teveel gezogen wordt in de carter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Premium lid
- 1800S van 24/03/1967
Minder
Meer
- Berichten: 103
07-08-2021 16:32 - 07-08-2021 17:30 #195195
door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Dag Anton,
Hartelijk dank voor het heldere antwoord.
Op dit inlaatspruitstuk is een plaatsje voorzien waar kan geboord worden, zie de gele pijltjes op de foto (net onder de benzinetoevoerslang).
Wellicht handigst om dat te gebruiken om het eitje op aan te sluiten.
Inderdaad, in het midden is de rembekrachtiger aangesloten.
Ken je het part. nr. van de restrictie-nippel (op jouw foto hierboven)?
Vriendelijke groet en dank,
Wouter
Hartelijk dank voor het heldere antwoord.
Op dit inlaatspruitstuk is een plaatsje voorzien waar kan geboord worden, zie de gele pijltjes op de foto (net onder de benzinetoevoerslang).
Wellicht handigst om dat te gebruiken om het eitje op aan te sluiten.
Inderdaad, in het midden is de rembekrachtiger aangesloten.
Ken je het part. nr. van de restrictie-nippel (op jouw foto hierboven)?
Vriendelijke groet en dank,
Wouter
Laatst bewerkt 07-08-2021 17:30 door Wouter Vansteenkiste.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 624
08-08-2021 10:27 #195203
door Leo Foederer
P544B B16A, P220VE B18A
Beantwoord door Leo Foederer in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Het onderdeelnummer voor een B18 is 942461. Voor de B20 is het 460082. Alleen die laatste is bij de webshop leverbaar. Er staat bij dat die voor alle motoren geschikt is.
www.volvokv.nl/categories/product/3757-n...gory_pathway-2427247
www.volvokv.nl/categories/product/3757-n...gory_pathway-2427247
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Premium lid
- 1800S van 24/03/1967
Minder
Meer
- Berichten: 103
08-08-2021 17:29 #195214
door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Bedankt Leo
Het verschil lijkt te zitten in het "kraagje" op het einde van de nippel.
De versie voor B18 had dit kraagje origineel niet en is later vervangen door de versie met het kraagje.
Ik haal deze info van de Skandix.de website: Link
Vriendelijke groet, Wouter
Het verschil lijkt te zitten in het "kraagje" op het einde van de nippel.
De versie voor B18 had dit kraagje origineel niet en is later vervangen door de versie met het kraagje.
Ik haal deze info van de Skandix.de website: Link
Vriendelijke groet, Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton van Kan (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 30
08-08-2021 19:07 #195222
door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
De nippel uit mijn voorbeeld heeft ern restrictie van 1 of 2 mm in de doorgang om te voorkomen dat er teveel vacuum gezogen wordt in de carter. Deze zou op een B18B thuis horen. Die met het kraagje heeft vilgs mij geen restrictie! In de doorgang!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Vansteenkiste
- Premium lid
- 1800S van 24/03/1967
Minder
Meer
- Berichten: 103
10-08-2021 09:37 #195243
door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Aansluiting "Oil Trap" (of "eitje")
Bedankt voor de info Anton, hou ik rekening mee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.