- Berichten: 3477
Is dit waar?
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
24-04-2021 04:15 #193728
door Johan Geers
Is dit waar? is gemaakt door Johan Geers
Ik lees dit artiekel
www.caranddriver.com/news/a34762175/synt...s%2C%20cause%20leaks
.
Heeft iemand dit al eens geprobeert?
alvast bedankt.
m.vr.gr.
Johan Geers
Heeft iemand dit al eens geprobeert?
alvast bedankt.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
24-04-2021 05:59 - 24-04-2021 06:16 #193729
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Is dit waar?
Ik heb hele slechte ervaring met synthetische olie in een klassieker.
Behalve dat ze meestal te dun zijn, lossen synthetische olien de afzetting op binnen de motor. Bij mij raakten daardoor de oliekanalen verstopt en stopte de oliepomp ermee.
Ook hebben motoren met onderliggende nokkenassen ZINK nodig (of ZDDP) als smering Dit gaat o.a. slijtage van de nokkenas tegen. In moderne motorolie zit helemaal geen zink meer, zelfs in klassiekerolie zit maar 1/3 van de hoeveelheid van vroeger. (dit door Europese wetgeving)
Op Youtube heb ik een filmpje (pechdriver2020) gezet van 5 minuten (Ik had gelukkig toevallig een dashboardcamere actief) Halverwege het filmpje ontploft de motor. Nokkenas was in 5 stukken gebroken, 2 zuigers afgebroken, 1 cilinder opengebarsten etc..., kortom een motor met nog geen 50.000 km in prima staat, was onherroepelijk verloren.
Naast de slechte kwaliteit van moderne benzine voor klassiekers is synthetische olie soms net de druppel die... enz....
Je kan het altijd proberen met synthetische olie in een klassieker, misschien heb je geluk en houdt de motor het toch nog een hele tijd uit...
Maar ik heb in ieder geval mijn les geleerd.
nog een fijne dag,
Peter Hanot
Behalve dat ze meestal te dun zijn, lossen synthetische olien de afzetting op binnen de motor. Bij mij raakten daardoor de oliekanalen verstopt en stopte de oliepomp ermee.
Ook hebben motoren met onderliggende nokkenassen ZINK nodig (of ZDDP) als smering Dit gaat o.a. slijtage van de nokkenas tegen. In moderne motorolie zit helemaal geen zink meer, zelfs in klassiekerolie zit maar 1/3 van de hoeveelheid van vroeger. (dit door Europese wetgeving)
Op Youtube heb ik een filmpje (pechdriver2020) gezet van 5 minuten (Ik had gelukkig toevallig een dashboardcamere actief) Halverwege het filmpje ontploft de motor. Nokkenas was in 5 stukken gebroken, 2 zuigers afgebroken, 1 cilinder opengebarsten etc..., kortom een motor met nog geen 50.000 km in prima staat, was onherroepelijk verloren.
Naast de slechte kwaliteit van moderne benzine voor klassiekers is synthetische olie soms net de druppel die... enz....
Je kan het altijd proberen met synthetische olie in een klassieker, misschien heb je geluk en houdt de motor het toch nog een hele tijd uit...
Maar ik heb in ieder geval mijn les geleerd.
nog een fijne dag,
Peter Hanot
Laatst bewerkt 24-04-2021 06:16 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
24-04-2021 07:20 #193730
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Is dit waar?
Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit goed is overschakelen van minarale naar syntetiesch of terug.
Ik zou het mij wel voor kunnen stellen als je motor gereviseerd is en je vanaf nul begint, maar dan nog.
Meeste reviesie bedrijven raden minerale motorolie aan voor onze Volvo,s en vele geven nog een specefiek merk en type olie anders geen garantie.
Dus dit verhaaltje kan naar het land der fabels gezonden worden of zijn er die een andere die een andere mening hebben.
Ja en de moderne benziene (octaan 95) breekt mij soms ook wel eens op,ik heb soms nog last van vaporlock, dus ik heb dikker bakeliet in bestelling om dikkere isotatie platen tussen de carburators te maken.
Maar ja zo;n hobby (een oude Volvo) houd je van de straat en daar moet je op het moment niet zijn altans in Nederland.
m.vr.gr.
Johan Geers .
Ik zou het mij wel voor kunnen stellen als je motor gereviseerd is en je vanaf nul begint, maar dan nog.
Meeste reviesie bedrijven raden minerale motorolie aan voor onze Volvo,s en vele geven nog een specefiek merk en type olie anders geen garantie.
Dus dit verhaaltje kan naar het land der fabels gezonden worden of zijn er die een andere die een andere mening hebben.
Ja en de moderne benziene (octaan 95) breekt mij soms ook wel eens op,ik heb soms nog last van vaporlock, dus ik heb dikker bakeliet in bestelling om dikkere isotatie platen tussen de carburators te maken.
Maar ja zo;n hobby (een oude Volvo) houd je van de straat en daar moet je op het moment niet zijn altans in Nederland.
m.vr.gr.
Johan Geers .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
24-04-2021 09:16 - 24-04-2021 09:28 #193732
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Is dit waar?
Bij een volledig gereviseerde (en dus ook van binnen in alle uithoeken schoongewassen) klassieke motor verwacht ik geen problemen met synthetische olie met de juiste viscositeiten. Maar in een motor met daarin vuil (wat bij een gebruikte motor met minerale olie altijd het geval zal zijn) ken ik problemen. De synthetische olie neemt vuil op en wordt daardoor steeds dikker, zo ik ken een geval waarbij de synthetische olie bij de volgende wissel zoals het normaal gedaan wordt warm afgelaten werd in een kannetje, maar deze afgelaten olie na afkoelen zo dik als vet geworden was. Dus de oliepomp heeft pas kunnen pompen nadat het blok zo warm geworden was dat de olie weer vloeibaar was, de motor heeft het gelukkig overleefd. Waarschijnlijk moet men bij een overstap zonder revisie de eerste paar keren de olie wisselen na weinig km zodat men het vuil niet de kans laat de olie te sterk te verdikken.
Peter: een kapotte motor is bij een 1959er Cadillac helaas een erg dure grap (thuis al sinds 50 jaar als dagelijkse auto('s) ermee onderweg, 75 serie, gelukkig zonder motorproblemen).
groeten,
Rudi
Peter: een kapotte motor is bij een 1959er Cadillac helaas een erg dure grap (thuis al sinds 50 jaar als dagelijkse auto('s) ermee onderweg, 75 serie, gelukkig zonder motorproblemen).
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Laatst bewerkt 24-04-2021 09:28 door Rudi.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 334
24-04-2021 17:19 #193735
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Is dit waar?
Wat een schitterende bak, die Cadillac.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P. Hanot
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 285
24-04-2021 18:46 - 24-04-2021 18:48 #193736
door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Is dit waar?
Maar helaas voor Cadillac zijn er geen goede specialisten zoals bij de klassieke Volvo en het is nog een stuk onderhoudsgevoeliger dan een PV444. Bij de ANWB kennen ze mij helaas ook al te goed, en steeds is er ook een buitenmaatse afsleepwagen nodig Met mijn 544 durf ik met een gerust hart naar Italie rijden, bij die cadillac krijg ik al stress van het idee. Ik begrijp nu ook waarom die Amerikaanse auto's altijd in brand schieten in die goedkope films, heeft deels met de constructie te maken.
Samengevat, ik vind het design van zo een 59 cadillac mooi, maar de katterug geeft mij toch meer genot.
Samengevat, ik vind het design van zo een 59 cadillac mooi, maar de katterug geeft mij toch meer genot.
Laatst bewerkt 24-04-2021 18:48 door P. Hanot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3477
25-04-2021 01:48 #193740
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Is dit waar?
Kijk elke auto heeft wel wat maar Volvo's zijn over het algemeen wel goed maar de prijs was er in die tijd ook wel naar je kocht twee Opels voor een Volvo.
Een oom van mij vertelde mij dat Volvo's door doktoren en advocaten werden gereden konden een hoop km aan zonder veel gesleutel.
Een ex zwager van mij was in de jaren 80 monteur bij BMW en die was helemaal kapot van die auto's totdat ik hem vroeg of dat er bij hem in de garage een BMW rondliep die beneden 100000 de motor niet open is geweest, nu je weet het antwoord al.
Maar vergeet de VW kever niet ook een hele stevige auto en dat voor een klein autotje en voor onze studenten niet te vergeten de lelijke eend.
Maar vandaag de dag wees eerlijk is er niet zoveel slechts meer.
Ik ben van de week orienterend voor een tweede auto voor ons gezin wisten kijken (mijn zoon wordt in oktober 18 en mijn vrouw wilt ook leren rijden) buiten het model kijk ik naar de garantie periode en daar zit nogal wat verschil in b.v. Toyota geeft maar 1 jaar garantie terwijl Kia 5 jaar garantie geeft met 3 jaar verezekering en 5 jaar registratie voor niets.
En denk je het is misschien wel een KIA maar 5 jaar geen zorgen is ook wel wat waard.
En zo kijk ik vandaag de dag tegen een auto aan, want een merk dat doet mij niet zoveel.
m.vr.gr.
Johan Geers.
.
Een oom van mij vertelde mij dat Volvo's door doktoren en advocaten werden gereden konden een hoop km aan zonder veel gesleutel.
Een ex zwager van mij was in de jaren 80 monteur bij BMW en die was helemaal kapot van die auto's totdat ik hem vroeg of dat er bij hem in de garage een BMW rondliep die beneden 100000 de motor niet open is geweest, nu je weet het antwoord al.
Maar vergeet de VW kever niet ook een hele stevige auto en dat voor een klein autotje en voor onze studenten niet te vergeten de lelijke eend.
Maar vandaag de dag wees eerlijk is er niet zoveel slechts meer.
Ik ben van de week orienterend voor een tweede auto voor ons gezin wisten kijken (mijn zoon wordt in oktober 18 en mijn vrouw wilt ook leren rijden) buiten het model kijk ik naar de garantie periode en daar zit nogal wat verschil in b.v. Toyota geeft maar 1 jaar garantie terwijl Kia 5 jaar garantie geeft met 3 jaar verezekering en 5 jaar registratie voor niets.
En denk je het is misschien wel een KIA maar 5 jaar geen zorgen is ook wel wat waard.
En zo kijk ik vandaag de dag tegen een auto aan, want een merk dat doet mij niet zoveel.
m.vr.gr.
Johan Geers.
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
25-04-2021 09:02 #193741
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Is dit waar?
Nog wat meer off-topic.
Peter: jammer dat je stress bij het rijden van je Cadillac hebt. Deze oude Cadillacs zijn naar onze ervaring technisch vrijwel probleemloos, een keer een nieuw voorste wiellager onderweg nodig (die heb je als voorzorg in de kofferbak liggen, die worden het zwaarste belast van de auto). Zo nu en dan nieuwe contactpuntjes (die je zelfs door een luikje in de verdelerkap bij lopende motor kunt instellen, dat zou men bij Volvo ook gedaan moeten hebben), of deze naar electronisch ombouwen. Met twee families erin (75 serie, die is 9 persoons, en bijna 6,5 meter lang) en een caravan erachter naar Frankrijk op vakantie (toen zelf nog niet mee) valt natuurlijk wel wat op. Maar voor de rest ook altijd ermee onderweg geweest want jarenlang de enige familieauto geweest (mijn vader heeft het niet alleen bij deze eerste gelaten, ondertussen is er keuze).
Het verschil in techniek met de katterug is (op de speciale dingen zoals het autronic eye na) naar mijn mening verwaarloosbaar, kort samengevat: een robuust gietijzeren blok met een ontsteking en wat schakelaars. De automaatbak uit elkaar halen is natuurlijk wel wat meer uitdaging, maar dat is bij ons nog niet nodig geweest. Wat vooral belangrijk is: genoeg ermee rijden zodat alles blijft werken, de meeste problemen komen door te weinig gebruik (vooral slechte contacten). En plaats een set dubbelwerkende Koni's eronder, de originele schokdempers zijn de enige reden voor het beruchte "schommelende boot gevoel" van oude Amerikaanse auto's.
groeten,
Rudi
Peter: jammer dat je stress bij het rijden van je Cadillac hebt. Deze oude Cadillacs zijn naar onze ervaring technisch vrijwel probleemloos, een keer een nieuw voorste wiellager onderweg nodig (die heb je als voorzorg in de kofferbak liggen, die worden het zwaarste belast van de auto). Zo nu en dan nieuwe contactpuntjes (die je zelfs door een luikje in de verdelerkap bij lopende motor kunt instellen, dat zou men bij Volvo ook gedaan moeten hebben), of deze naar electronisch ombouwen. Met twee families erin (75 serie, die is 9 persoons, en bijna 6,5 meter lang) en een caravan erachter naar Frankrijk op vakantie (toen zelf nog niet mee) valt natuurlijk wel wat op. Maar voor de rest ook altijd ermee onderweg geweest want jarenlang de enige familieauto geweest (mijn vader heeft het niet alleen bij deze eerste gelaten, ondertussen is er keuze).
Het verschil in techniek met de katterug is (op de speciale dingen zoals het autronic eye na) naar mijn mening verwaarloosbaar, kort samengevat: een robuust gietijzeren blok met een ontsteking en wat schakelaars. De automaatbak uit elkaar halen is natuurlijk wel wat meer uitdaging, maar dat is bij ons nog niet nodig geweest. Wat vooral belangrijk is: genoeg ermee rijden zodat alles blijft werken, de meeste problemen komen door te weinig gebruik (vooral slechte contacten). En plaats een set dubbelwerkende Koni's eronder, de originele schokdempers zijn de enige reden voor het beruchte "schommelende boot gevoel" van oude Amerikaanse auto's.
groeten,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-11-2021 09:54 #196562
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Is dit waar?
Nee, natuurlijk is dit niet waar ....dit is een advertentie en daar mag je van alles beweren, ooit een artikel van een betrouwbare bron gezien welke dit ondersteund ?
Heb eens een 1800 geserviced waar synthetische olie van de Gamma in zat, olie druk veel te laag, juiste olie erin en probleem opgelost.
Meest synthetische olie is veel dunner dan de minerale
Ik hoop dat de jongere forumleden nu wel weten dat synthetisch voor een red block een 'no go' is
Heb eens een 1800 geserviced waar synthetische olie van de Gamma in zat, olie druk veel te laag, juiste olie erin en probleem opgelost.
Meest synthetische olie is veel dunner dan de minerale
Ik hoop dat de jongere forumleden nu wel weten dat synthetisch voor een red block een 'no go' is
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.