- Berichten: 103
ethanol resistent maken SU carburateurs
- Rob Meier (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-01-2018 21:38 #174265
door Rob Meier (GAST)
ethanol resistent maken SU carburateurs is gemaakt door Rob Meier (GAST)
heeft iemand ervaring met uitwisselen van de binnendelen door ethanol resistente parts? moesten dse carburateurs helemaal opnieuw afgesteld (neem aan van wel)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 817
03-01-2018 00:29 #174273
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Hoi Rob;
ik ben benieuwd of en waar je gelezen hebt dat ook de carbs last hebben van de toevoeging in de benzine. Zelf heb ik alleen voor de vakantie in o.a. Frankrijk de benzinepomp en brandstof slangen vervangen en heb daar geen last gehad dat er iets was met de carburateur.
Ik heb overigens alleen voor de vorm een enkele dag op benzine gereden omdat overal LPG beschikbaar was.
gr. Cor.
ik ben benieuwd of en waar je gelezen hebt dat ook de carbs last hebben van de toevoeging in de benzine. Zelf heb ik alleen voor de vakantie in o.a. Frankrijk de benzinepomp en brandstof slangen vervangen en heb daar geen last gehad dat er iets was met de carburateur.
Ik heb overigens alleen voor de vorm een enkele dag op benzine gereden omdat overal LPG beschikbaar was.
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Meier (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 103
05-01-2018 20:23 #174355
door Rob Meier (GAST)
Beantwoord door Rob Meier (GAST) in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Hallo Cor, als je 1 keer E10 tankt zul je ook nergens last van hebben. Het is een fenomeen dat zich in de loop der tijd voordoet. Kijk maar eens naar modernere auto's"Volvo's kunnen vanaf 1976 tegen E10, maar de meeste merken, zeker de franse merken, pas heel veel later. Allemaal bekend, allemaal op Internet te vinden. Voor oldtimers is het zeker een serieus potentieel risico, Ook hier is materiaal over te vinden. E5 is, in testen, vaak slechter bevonden als E10. Het zijn fysische eigenschappen die dat veroorzaken, en die gaan niet per se lineair met de alcohol concentratie. Alles wat van kunststof is en dus ook rubber is 'verdacht', het gaat om aantasting en tenslotte oplossen. De vlotters in de SU carburateurs zijn daar een voorbeeld van, en ook de benzine slangen.
Maar zoals gezegd., als je een enkele maal E10 hebt getankt zal er niet veel aan de hand zijn. Het gaat erom wat er gebeurd als je altijd E10, of in Scandinavie E85 tankt.In de toekomst kan e.e.a. nog weleens zo veranderen dat we wel moeten. In ieder geval kunnen onze auto's nog zonder loodvervanger, dat is bij andere merken wel anders. Volvo is wat dat steeds meer dan bij de tijd en vooruitziend geweest.
Maar zoals gezegd., als je een enkele maal E10 hebt getankt zal er niet veel aan de hand zijn. Het gaat erom wat er gebeurd als je altijd E10, of in Scandinavie E85 tankt.In de toekomst kan e.e.a. nog weleens zo veranderen dat we wel moeten. In ieder geval kunnen onze auto's nog zonder loodvervanger, dat is bij andere merken wel anders. Volvo is wat dat steeds meer dan bij de tijd en vooruitziend geweest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 817
05-01-2018 23:05 - 05-01-2018 23:25 #174362
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Hoi Rob,
Dank voor je uitgebreide toelichting; dat de benzine slangen en de pomp problemen opleveren is mij bekend; dat van de plastic vlotters nog niet. Mijn benzine slangen braken bij verwijderen gewoon af en de pomp lekte als een mandje.
Ik hoop dat je stukje goed gelezen wordt en dat de benzine rijders hun spullen goed controleren!
en ik ben blij dat bijna al mijn oldtmers alleen op lpg rijden.
gr. Cor.
Dank voor je uitgebreide toelichting; dat de benzine slangen en de pomp problemen opleveren is mij bekend; dat van de plastic vlotters nog niet. Mijn benzine slangen braken bij verwijderen gewoon af en de pomp lekte als een mandje.
Ik hoop dat je stukje goed gelezen wordt en dat de benzine rijders hun spullen goed controleren!
en ik ben blij dat bijna al mijn oldtmers alleen op lpg rijden.
gr. Cor.
Laatst bewerkt 05-01-2018 23:25 door Cor Kraaijeveld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06-01-2018 20:40 #174379
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Er is nog steeds bij verschillende benzinemerken 98 te koop zonder ethanol....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 817
12-01-2018 18:35 - 12-01-2018 18:55 #174506
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Omdat ik met mijn P1800 ethanol vrij wil rijden, zocht ik naar ethanol vrije benzines en vond bij de ANWB het volgende citaat:
""
Mijn ANWB
Overzicht ANWB
ethanol vrij benzine
Beantwoord op: 06-09-2016
'Welke benzine bevat geen (bio-)ethanol' is uw vraag aangaande uw klassieke auto. Oldtimers zijn in de regel niet geschikt voor brandstof met toevoeging van ethanol.
De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.
""
En op de site vsn millers oil het volgende citaat:
""WAAROM IS ETHANOL EEN PROBLEEM VOOR KLASSIEKE WAGENS?
Lood ontbreekt in biobrandstoffen. Daardoor worden de kleppen niet goed gesmeerd met als gevolg dat klassieke voertuigen het vermogen missen om efficiënt op milieuvriendelijke brandstofformules te rijden. Ethanol zorgt daarbij voor extra problemen.
Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan / cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Rubberpakkingen, brandstofslangen en andere afdichtingen worden eveneens aangetast.""
Zie ook de site van de Fehac:
fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsys...lassieke-voertuigen/
gr. Cor.
""
Mijn ANWB
Overzicht ANWB
ethanol vrij benzine
Beantwoord op: 06-09-2016
'Welke benzine bevat geen (bio-)ethanol' is uw vraag aangaande uw klassieke auto. Oldtimers zijn in de regel niet geschikt voor brandstof met toevoeging van ethanol.
De brandstoffen Competition 102 van Salland Olie (onder meer verkrijgbaar bij de stations van Firezone) en BP Active Ultimate 98 zijn vrij van ethanol. Dat zijn de enige twee ethanolvrije benzinesoorten die in Nederland verkrijgbaar zijn, voor zover wij kunnen nagaan. Een disclaimer is namelijk op zijn plaats, want niet elke oliemaatschappij vermeldt deze informatie in hun productinformatie. Van BP bijvoorbeeld hebben wij bovenstaande info van de manager Communications & External Affairs.
""
En op de site vsn millers oil het volgende citaat:
""WAAROM IS ETHANOL EEN PROBLEEM VOOR KLASSIEKE WAGENS?
Lood ontbreekt in biobrandstoffen. Daardoor worden de kleppen niet goed gesmeerd met als gevolg dat klassieke voertuigen het vermogen missen om efficiënt op milieuvriendelijke brandstofformules te rijden. Ethanol zorgt daarbij voor extra problemen.
Ethanol breekt snel af, waardoor de brandstof octaan / cetaan verliest. Dit kan leiden tot kloppen, pingelen en een slecht startende motor. Het vervuilt de tank en het brandstofsysteem met gomresten, wat leidt tot verstopte filters, injectoren en carburateurs. Daarnaast zorgt ethanol voor corrosie in de veelal stalen tanks van de oldtimers. Rubberpakkingen, brandstofslangen en andere afdichtingen worden eveneens aangetast.""
Zie ook de site van de Fehac:
fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsys...lassieke-voertuigen/
gr. Cor.
Laatst bewerkt 12-01-2018 18:55 door Cor Kraaijeveld.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Meier (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 103
12-01-2018 19:01 #174508
door Rob Meier (GAST)
Beantwoord door Rob Meier (GAST) in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
ja, is mij ook bekend, je kunt er niet zomaar van uitgaan dat als er niets op staat er ook niets (ethanol) in zit. Ik begrijp heel goed dat sommigen van jullie nu de info uitwisselen waar tank ik ethanol vrije benzine. Ik zie het zo: ga er maart vanuit dat het ooit over is met de pret ethanol vrij, dus denk ik er nu over na hoe dat op te vangen. Ik heb een aantal info bladen hierover verzameld, die kan ik wel delen als er voldoende belan gstelling is. Er is, als ik mij goed heronner, een bedrijf in Engeland dat vlotters levert van ethanol resistent materiaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
12-01-2018 23:58 #174512
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Ik woonal zeven jaar op de Filippijnen en daar is alleen maar benziene met Bio Ethanol verkrijgbaar maar tot nu toe geen problemen.
Ik denk als je de benziene niet te lang in de tank laat zitten er niet te veel problemen zijn.
Dus weinig rijden weinig tanken.
Maar ja de tijd zal het leren.
Maar als het over de tank gaat waar zijn nieuwe tanks dan mee behandeld, of zijn nieuwe tanks niet meer van staal?
Want als behandeling van een tank een oplossing kan zijn, b.v. ik noem maar iets galvaniseren, dan hebben we al een groot probleem opgelost.
Dus ik denk dat we de richting op moeten gaan hoe krijgen we onze motoren/tanks geschikt voor Bio Ethanol benziene.
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik denk als je de benziene niet te lang in de tank laat zitten er niet te veel problemen zijn.
Dus weinig rijden weinig tanken.
Maar ja de tijd zal het leren.
Maar als het over de tank gaat waar zijn nieuwe tanks dan mee behandeld, of zijn nieuwe tanks niet meer van staal?
Want als behandeling van een tank een oplossing kan zijn, b.v. ik noem maar iets galvaniseren, dan hebben we al een groot probleem opgelost.
Dus ik denk dat we de richting op moeten gaan hoe krijgen we onze motoren/tanks geschikt voor Bio Ethanol benziene.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Meier (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 103
13-01-2018 09:11 #174514
door Rob Meier (GAST)
Beantwoord door Rob Meier (GAST) in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Goed idee Johan, precies wat ik ook wil doen dus (Dus ik denk dat we de richting op moeten gaan hoe krijgen we onze motoren/tanks geschikt voor Bio Ethanol benziene.)
weet jij ook hoeveel ethanol er bij jou daar in de benzine zit, dat schijnt veel uit te maken volgens onderzoek, ethanol 5 zou erger zijn dan 10%
weet jij ook hoeveel ethanol er bij jou daar in de benzine zit, dat schijnt veel uit te maken volgens onderzoek, ethanol 5 zou erger zijn dan 10%
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13-01-2018 10:00 #174515
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic ethanol resistent maken SU carburateurs
Voor zover ik weet zijn de tanks van de Volvo's na de 700 serie van kunststof..of die ethanol resistent zijn weet ik niet.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.