Minerale olie of synthetisch in gereviseerde motor?

  • 12795-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-09-2015 10:52 #154124 door 12795-dummy
Ik kom er niet uit en ik krijg zoveel opties op internet:

Wie kan mij vertellen welke motorolie is het beste voor een gereviseerde B18?

In het technisch boek staan 3 opties:
20W50
20W40
10W30

en mineraal, synthetisch of semi - synthetisch?

Hoor graag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2015 11:37 #154125 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Minerale olie of synthetisch in gereviseerde motor?
Vanuit China mijn advies, 15W40 of 20W50 Classic Oil , ik gebruik
Kroon. Gebruik géén synthetische olie deze wordt te dun en klassieke
Olie is multigrade en heeft andere dopings speciaal voor oudere motoren.
Over inloopolie wordt verschillend gedacht.
Als ik terug ben zal ik je het Green Manual van Volvo over de specificatie
Van olie laten lezen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2015 13:49 #154128 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Minerale olie of synthetisch in gereviseerde motor?
Geen inloopolie gebruiken gedurende de eerste 200-500 km brengt het risico met zich mee van een hoog olieverbruik. Dat is geen vanzelfsprekendheid, maar de mogelijkheid is zeker reëel, zoals ik heb ondervonden.
Vervolgens 20W50 gebruiken van bv. Millers .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alfriedel Boelen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-09-2015 19:06 #154131 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic Minerale olie of synthetisch in gereviseerde motor?
Ik heb de eerste paar honderd km 15w40 gebruikt en daarna 20w50 en nu geen noemenswaardig olieverbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2015 01:08 #154138 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Minerale olie of synthetisch in gereviseerde motor?
Olyslager schrijft het volgende voor;
Oliesoort API-specificatie SE, SF
10W30 of 10W40
boven de -10gr 20W50 (en dat is in Nederland)
mongrade motor olie
boven de +30gr SAE30
van -10 tot +30 SAE 20W20
onder de -10gr SAE10W

Dus voor jouw motor 20W50 of monograde olie 20W20 maar ik betwijfel of die laatste nog te verkrijgen is, dus ik zou voor 20W50 gaan.

success

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 12795-dummy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
15-09-2015 10:59 #154142 door 12795-dummy
Beantwoord door 12795-dummy in topic Minerale olie of synthetisch in gereviseerde motor?
Bedankt allen ik weet wat me te doen staat!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-01-2016 12:30 #154143 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Minerale olie of synthetisch in gereviseerde motor?
over de juiste olie lopen de meningen altijd sterk uiteen.
voor een oude motor wordt over het algemeen minerale olie geadviseerd en voor een compleet gereviseerd blok zou je volgens sommigen ook synthetische olie kunnen gebruiken.
volgens mij zijn er ook voor een gereviseerd blok geen bezwaren tegen een minerale olie. samengavat zou ik dus altijd voor een minerale olie gaan. de meeste oliefabrikanten hebben wel een "classic" minerale olie in het pakket.
bij gering olieverbruik zou ik 15W40 adviseren; wordt het verbruik wat meer, kies dan de wat dikkere 20W50.
hou bij een gereviseerd blok altijd het olie-advies van het revisiebedrijf aan, dit ivm garantie.

Groet, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD