grote B20 motor vragen.

• Edgar Daemen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2013 20:05 #125976 door Edgar Daemen
grote B20 motor vragen. is gemaakt door Edgar Daemen
Geachte mensen zou me eerst even kort voor stellen.
Ik ben Edgar Daemen uit Veendam.
Vroeger reden we thuis met een volvo 145 van 1972 dacht ik. Deze was 3 jaar oud toen mijn ouders hem kochten.
En 22 jaar oud toen hij werd vervangen voor iets moderners. Helaas want dat viel natuurlijk wel erg tegen.
Wat ik nog goed weet dat er regelmatig wat las werk aan de auto werd verricht maar de motor hebben we nooit wat mee gehad. Op een keer de distributie tantwielen na dan.

Dus toen ik vorig jaar een speedboot kon kopen met een b20 motor er in aarzelde ik geen moment.
Maar hoewel de motor weinig gehaperd heeft (op een startmotor en dynamo na) verbruikt hij wel veel olie.
De bedoeling was om de motor deze winter te reviseren maar door omstandig heden kon dat financieel niet uit.

Dus aan jullie als ervaring deskundigen de volgende vraagen.:
Zou het zin hebben eerst alleen de klepseals te vervangen? Omdat sommige motoren hier langs ook veel olie kunnen verliezen. Maar heb dus weinig ervaring met de volvo B20 motor.

Ik weet van andere merken dat op de versnellingsbak van oudere motoren ook vaak de nieuwere motoren of andere motoren passen.
Maar hoe zit dit met jullie 145 en of ammazone bakken waar een b20 motor aan hangt (dus mijn staartstuk) hebben jullie een idee welke motoren hier nog meer op passen? Ik vraag dit omdat de B20 wat moeilijk te vinden zijn, en wat moderners met misschien wat meer pk's is op zich ook wel wat.

Hopelijk hebben jullie tijd en zin om wat van mijn vragen te beantwoorden hoewel ik nog niet zo een mooie volvo klasieker bezit.

Bijvoorbaat dank. Edgar Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-04-2013 21:29 #125980 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic grote B20 motor vragen.
Hoi Edgar! Weer iemand met een redblock in een boot! Leuk! Maar over je probleem: meet eerst eens compressie, zowel gewoon, als een "lektest" met olie op de zuigers. Dan weet je waar het eventuele compressieverlies vandaan komt. Harde klepseals kunnen best wat oliegebruik veroorzaken, maar is meestal niet de hoofdoorzaak...
Ik heb geen idee wat voor staart stuk er aan je motor moet zitten, maar in de Volvo's zijn de B20 en B18 motoren rechtop staande motoren terwijl de motoren vanaf de 240 serie gekanteld zijn. Dat geeft dus ook verdraaid gemonteerde versnellingsbakken. Mijn ervaring is dat je in een boot eigenlijk veel motoren kunt gebruiken, mits je de motorsteunen kunt monteren/aanpassen. De montage van de keerkoppeling is meestal wel aan te passen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Edgar Daemen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2013 22:03 #125982 door Edgar Daemen
Beantwoord door Edgar Daemen in topic grote B20 motor vragen.
Bedankt voor de snelle reactie.

Helaas heb ik geen compresie meter, maar dus wel de moeite waard om dat maar eerst te doen dus?

Maar zijn de aanbouwflenzen van de B20 motor en die van de motoren in de 240's wel gelijk?
Mijn staart stuk heeft namelijk net als een versnellings bak een belhous, dus dat zou wel moeten passen.

Maar revisie van mijn B20 is natuurlijk het mooist maar denk dat ik dat volgend jaar pas red.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2013 01:41 #125991 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic grote B20 motor vragen.
Beste Edgar, als je de ruimte heb zou je er ook aan kunnen denken om er een B30 motor in te leggen past zo op de versnellingsbak en het koelmechanisme van de B20 past waarschijnlijk ook zo, je moet wel je motorsteunen aanpassen.

succes

Johan Geers

• 11019-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2013 19:52 #126022 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic grote B20 motor vragen.
10.000 km na revisie van mijn B20 blok had ik ook een fors olie verbruik. De revisieboer zei dat het normaal was en nog zou minderen, niets was minder waar. Vorig jaar heb ik zelf de kop er af getrokken en na overleg met mijn onderdelenleverancier de klepseals eens goed bekeken. Hij wees mij erop dat als ik zwarte seals in het blok had, ik eens goed moest kijken of deze niet ovaal waren. van de 8 waren er 5 inderdaad ovaal en dus olielekken. Mij werd geadviseerd er nu groene seals op te zetten, deze komen uit de rallywereld (zei de leverancier) en zijn beproefd stukken beter.
Na montage geen olie meer hoeven bijvullen (bij dagelijks gebruik van de auto) en al weer 1 1/2 jaar rijplezier.

vraag: waar kun je die groene seal trouwens kopen ?

antwoord: de opmerking én de groene seals kwamen van John van Scandcar.

• Edgar Daemen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-04-2013 23:16 #126032 door Edgar Daemen
Kijk leuk ook weer eens uit een andere hoek.

Ik zou eens gaan kijken naar een B30 motor. Wat toen met de 145 ook de bedoeling om er een 164 neus en motor op te zetten. Is er hellaas nooit van gekomen.
Maar ik geloof dat mijn penta motor ook een gekoeld spruitstuk heeft dat past uiteraard niet op de b30 motor.

De klepseals ga ik ook eens even bekijken.
Ik heb zo een set om de seals van veel motoren te kunnen wisselen zonder de kop te demonteren.
Iemand ervaring hier mee bij de B20 motor?

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2013 00:39 #126056 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic grote B20 motor vragen.
Hoi Edgar,

Bij de B20 moet je de klepveren los halen om bij de seal te komen. Ik heb het zelf ooit een keer gedaan zonder de kop te demonteren, dat wil zeggen...totdat ik bij de laatste cylinder aankwam. Om te voorkomen dat de klep de cylinder in zou vallen had ik perslucht gebruikt via een aangepaste bougie, met de zuiger in het bovenste dode punt. Bij de laatste cylinder ging het mis omdat de zuiger uit TDC kwam en omlaag werd gedrukt. Hierdoor werd een nokkeras volger gelanceerd en moest de kop er alsnog vanaf :twisted: . Als je het dus met perslucht doet kun je beter de zuiger in het onderste dode punt zetten :oops:

• Rudi
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2013 14:09 #126065 door Rudi
Beantwoord door Rudi in topic grote B20 motor vragen.
Voor sealwisseling zoek eens op dit forum naar "klepsteelrubberwisselhulpgereedschap" (ik weet niet hoe je hier links kunt zetten). ipv perslucht prop ik een stukje touw door het bougiegat, dat kan echt niet opeens wegvallen en als de zuiger zich iets terugdrukt (nog niet meegemaakt) is de klep gewoon weer omhoog te drukken door de motor weer iets te draaien. Soms zitten de spietjes erg vast in de schotel en wordt de klep mee naar onder gedrukt, met de touwtjesmethode kun je dan gewoon een tikje op de schotel geven zodat hij loskomt, bij de luchtdrukmethode zou ik dit niet durven.
succes, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

• Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2013 09:50 #126087 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic grote B20 motor vragen.
Een bootmotor zou veel minder last hebben van lekkende klepseals omdat ze meest op 1 stand draaien en dus niet het 'gaslos-gasgeven' rookpluimpje maken iedere keer.
Je bellhouse kan ook achter de latere B21, B230, etc motorblokken die soms voor enkele tientjes te koop zijn, die komen dan rechtop te staan. Deze hebben jammergenoeg niet meer pk, wel wat stiller. De carburateur versies zijn 100-110 pk. B20's zijn er trouwens ook zat en niet duur, behalve de Penta versies, Penta betekent volgens mij 5x zo duur.

• Edgar Daemen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 16:21 #126096 door Edgar Daemen
Door de ploegen dienst weer een hoop reacties gemist zie ik.
Maar weer een hele hoop informatie waar ik wat mee kan, bedankt hier voor.

Heb inderdaad een b20 gevonden voor een redelijke prijs. Binnen kort maar eens kijken.
De Penta versie is inderdaad een stuk duurder. Maar zo ver ik zie is het uitlaatspruitstuk anders maar die van mij is nog goed. De waterpomp is en anders en ook de nokkenas. Maar dat is vast allemaal over te bouwen.
Word een spanned project, altijd afwachten of je de gebruikte motor goed hebt beoordeeld.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD