Gewicht motorblok, motorblok te tillen?
- Paul Scholte
-
- Nieuw lid
-
Ik vraag me af hoe zwaar een motorblok excl versnellingsbak ongeveer is. Ik kan een blok ophalen, maar wil weten hoeveel man ik mee moet nemen om het blok mijn achterbak (citroen berlingo) in te tillen. Is dat te doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Ik heb er vorige week samen met mijn vader 1 uit een aanhanger getild. Zijn beide rond de 80kg, 1,90 lang en geen krachtpatsers. Een lange balk nemen zodat je goed uit de benen kan tillen!
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Een zonder krukas en kop etc durf ik nog wel in mijn eentje te tillen.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Raf Soef
- Senior lid
-

- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"Raf Soef" schreef:
Ik heb de Haynes hier nu niet liggen, maar als ik mij niet vergis is zowel een B18 als een B20 om en nabij de 155 kg. Heb vorige week eentje uit m'n Amazon gelicht, met koppelingshuis, versnellingsbak en overdrive eraan, dat was zonder takel niet te doen want het blok moet gekanteld worden. Als je alleen het blok eruit wilt halen, moet het wel lukken met 2 man. Laatst heb ik met mijn broer nog ergens een B18 gehaald en met z'n twee ging het wel. Alleen wat onhandig om vast te houden, ze zijn er handvatten op vergeten zetten
Daarom moet je de versnellingsbak ook laten zitten, daar kan je goed met je handen omheen;). Aan de voorkant met 1 hand optillen aan de krukaspoelie en met de andere hand bij de waterpomp de balans houden wil prima. Ik dacht dat in de Haynes 125kg genoemd wordt (ex. versnellingsbak). Met twee man goed te doen. (of 1 man + 1 vrouw, dat wil ook)
In een Berlingo is geen probleem, aangezien een blok ook achterin in een 206 past. Auto zal misschien wat naar achter hellen

Leg er wat karton / deken / plastic /houten plaat onder zodat je de bekleding niet verpest. Het blok blijft trouwens niet rechtop staan, je zult 'm moeten neerleggen. Wat houtblokken helpt om het blok stabiel vast te leggen.
O ja, om te checken of het blok nog iets waard is kun je compressie meten door gewoon de motor op de startmotor te laten draaien en dan compressie te meten --> dus vergeet geen accu + startkabels + compressiemeter mee te nemen! Zo'n meter werkt altijd beter dan de blauwe ogen van de verkopende partij.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Niek de Boer
- Platinum lid
-