Carterpan verwijderen

  • J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2012 17:45 - 20-06-2012 18:14 #114840 door J Serraris
Carterpan verwijderen is gemaakt door J Serraris
Ben nog steeds bezig met het vervangen van mn distributietandwielen (even druk geweest met studie), maar loop nu tegen het volgende probleem:

Plan A: Heb een motortakeltje gehuurd om het blok iets omhoog te kunnen tillen en hoopte zo de carterpan onder het blok uit te kunnen nemen. Auto opgekrikt, blok omhoog gehesen, pan ligt goed los, maar kan nog steeds de draai niet maken. Het lukt niet om het blok hoger te takelen, want hij loopt al tegen het chassis aan.

Over gegaan op plan B: Heb met wat gefriemel wel de pakking kunnen verwijderen, maar voel met de hand nog troep van het tandwiel in de carterpan, bij de oliepomp. Dat moet er dus nog uit. Met hand en vingers kan ik niet in elk hoekje komen, dus toch graag terug naar plan A en de pan er op een of andere manier onder vandaan te halen.

Graag jullie hulp!
Laatst bewerkt 20-06-2012 18:14 door J Serraris.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2012 18:01 #114841 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Carterpan verwijderen
Tom Steverink heeft daar een mooie oplossing voor gemaakt als nabouw van origineel gereedschap.
Zie ook zijn bericht in "Leden gereedschap te leen" (en dus te leen in Goor).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2012 18:13 #114844 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Carterpan verwijderen
Jep, al eens gezien (had hij ook in mijn topic over de distributietandwielen gepost).

Ik heb nu een motortakeltje en verwacht dat dat hetzelfde doet als het apparaat van Ton. Helaas krijg ik het blok niet hoog genoeg opgetild; dat wil zeggen, als ik hoger takel, drukt het in het chassis. Dat gebeurt lijkt me ook met het gereedschap van Ton. Ik ben benieuwd hoe hij dat toch de carterpan er onder uit heeft weten te halen, want bij mij past het nog (net) niet.

In de carterpan zit ook een plaatje dat een beetje over de oliepomp/diepe gedeelte heen loopt, gelijk aan het ondiepe deel. Misschien is dat ombuigen/wegknippen een oplossing bijvoorbeeld? Maar liever haal ik de pan er af zonder dingen kapot te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2012 18:49 #114846 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carterpan verwijderen
Als het niet lukt, kun je de 4 bouten een eind losdraaien waarmee de voortrein aan het chassis zit. De auto een eindje opkrikken, dan zakt de vooras er een eindje onderuit en dan zou het moeten kunnen. Het probleem is inderdaad de oliepomp: die zit diep in het carter en daar moet het dus onderuit...
Bij het opkrikken van de auto terwijl de voortrein aan de (een eind-) uitgedraaide bouten hangt is een motortakel minder handig, daarom heb ik geschreven dat mijn tool daar beter geschikt voor is omdat die op de chassisbalken rust..

Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet gedaan, ik heb het tool gemaakt om de hele vooras te kunnen vervangen, maar in het officiele Volvo greenboek van de 140 staat dat het met dit tool kan....het boek raadt aan om de bouten van de vooras te vervangen door langere bouten (1/2 - 13x114), zodat de as lager komt te hangen. Ik weet niet zeker of het dringend nodig is om de stuurassen links en rechts los te maken..

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • J Serraris
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
20-06-2012 19:50 #114850 door J Serraris
Beantwoord door J Serraris in topic Carterpan verwijderen
Ik heb mn hand+oude lap door de kieren gewringt en zo toch de hele kuip van de carterpan kunnen schoonmaken. Heb alle hoeken kunnen bereiken, dus ben al geslaagd.

Sta nu op het punt de carterpan weer te monteren met nieuwe pakking, maar heb geen vloeibare pakking liggen. Is dat essentieel? (takel moet morgen om 9u weer terug en winkels zijn nu dicht...).

Edit: Ik zie net wel dat ik nog siliconenkit heb, kan ik dat eventueel gebruiken of wordt het dan een bende?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
20-06-2012 20:02 #114852 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carterpan verwijderen
Siliconenkit kan de hitte niet hebben hoor! Ik heb mij nieuwe motor gewoon opgebouwd met alleen de pakking, het zou genoeg moeten zijn.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2012 10:54 #115033 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Carterpan verwijderen
Ik heb het zo gedaan, motor omhoog getakeld (steunen los halen) carterpan loshalen. Hij komt er zo niet onder vandaan door de oliepomp. Lappen in de carter gelecht en voorzichtig oude pakking afsteken, bereid je voor dit kost veel tijd als hij een beetje oud is zoals de mijne. Ik heb ook een latere B230 pakking terug geplaast toen ik klaar was.

Truukje om de carterpakking erin te krijgen is door hem voorzichtig onder de oliepomp door te steken. Doe dit met 2 mensen als het even kan want de nieuwe zijn wel flexiebel maar niet ontbreekbaar. Ik heb daarna het geheel met vloeibare pakking nog extra dicht gemaakt omdat ik dit niet snel nog een keer wilde doen.

Ohja vergeet indd niet met lappen nog de carter leeg te vissen want er liggen zekerweten nog stukken tandwiel onderin de kuip al je tandwiel aan puin is gelopen








Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 11:27 #115034 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carterpan verwijderen
Mooi dat het gelukt is man! Nog een opmerking: zet er een Volvo oliefilter op, die hebben een bypass klep voor als het filter verstopt zit, dat scheelt een hoop ellende, zeker als er nog rommel rondswerft van het tandwiel!
De meeste filters hebben dit niet, ook het filter dat je gemonteerd hebt niet volgens mij....

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2012 11:37 #115036 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Carterpan verwijderen
Heeft deze wel gelukkig
www.knfilters.com/search/product ... od=hp-1009

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
25-06-2012 12:29 #115053 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Carterpan verwijderen
Dank, weer wat geleerd! Wist ik niet dus!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD