olie keerring krukasafdichting

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-04-2012 04:03 #113247 door Johan Geers (GAST)
olie keerring krukasafdichting is gemaakt door Johan Geers (GAST)
Beste medeleden, ik heb al eens een paar op het forum gelezen over lekkende rubberen keerringen van de krukas in het motorblok.
Ik heb bij mij het volgende meegemaakt; in 2003 een gereviseerd motorblok gekocht echter na 2000km lekte de achterste oliekeerring deze werd vervangen ondergarantie en dit tot driemaal toe.
Heb toen gevraagd of ze aub terug een vilten ring wilde plaatsen.
Tot nu toe (80000km verder) geen problemen.
Intussen over het internet gestruind en kwam op de website van Eriks terecht en vond het volgende artikel;
B e s c h r i j v i n g e n w e r k i n g v a n d e o l i e k e e r r i n g

De oliekeerring Olie-afdichting

Een van de meest gebruikte afdichtingen in de techniek is de oliekeerring. Deze wordt in het algemeen toegepast als druk-loze afdichting van smeerolie en -vet op een draaiende as.

Soms ook voor andere vloeistoffen en gassen en voor vaste stoffen in de vorm van poeder of korrels. Om machines gedu-rende hun levensduur zonder storing, met grote bedrijfszeker-heid te laten functioneren, moeten asafdichtingen aan bepaal-de voorwaarden voldoen:

• Van buiten moeten stof en vuil uit de lagers worden gehouden.
• Smeerolie en vet voor smering van tandwielen en lagers moeten binnen de machine worden gehouden.

De juiste keuze van een oliekeerring wordt niet alleen bepaald door de vorm, maar óók door zijn materiaal en toegepaste rubbercompound (zie ook blz. 6 t/m 10).

Goede smeerolie vormt een sterke hechte film op tandwielen, lagers en assen en laat zich niet gemakkelijk tussen drukvlak-ken van tandwielen en lagers wegdrukken.

Bij het uittreden van de as uit de machine moet deze hechte oliefilm echter wel door de oliekeerring worden verbroken om de kostbare olie binnen de machine te houden.

De afdichtingslip oefent hierbij een druk uit die enerzijds groot genoeg is om de oliefilm af te breken, maar anderzijds geen al te hoge wrijvingsverliezen of slijtage geeft.

Het werkingsprincipe van een oliekeerring kan als volgt worden voorgesteld:

Tijdens het draaien van een as wordt onder de afdichting een hydraudynamische smeerfilm (h) opgebouwd, waarvan de dikte afhankelijk is van het toerental van de as, de olie-temperatuur, de viscositeit van de olie en de vlaktedruk tussen de afdichtingslip en de as.

Door capillaire krachten en ruwheid van de as blijft het vloei-stofvolume als afdichtend element in de lekspleet aanwezig. Voor het realiseren van deze capillaire krachten zijn de vloei-stof, het materiaal van de afdichting, de spleethoogte en de grootte van de de hoek ? en de voorspanning P (zie figuur) maatgevend.

Voor het vormen van een smeerfilm onder de afdichtingslip is ook het oppervlak van de as medebepalend. Zo kan een door verbranding glimmend zwart geworden afdichtingsvlak, waar-bij zelfs verharding en scheurvorming kan optreden, wijzen op een te glad oppervlak van de as.

Als het afdichtingsvlak te breed is en wanneer lekkage optreedt, kan dit het gevolg zijn van een te ruw of onjuist geslepen oppervlak.

Wat het artikel zegt als de as te glad is dicht de keerring maar tijdelijk of niet af.
Groffer maken van de as d.m.v. poleistpapier is geen optie daar de as dan misschien te grof wordt en de rubberen keerring niet de verwachte levens duur halt.
Je wilt immers dat de keerring de levensduur van het blok overschreid.
Ik hoop dat mensen die met het probleem kampen wat aan dit artiekel hebben.

oil-seals.info/en/Oil-Seals/Data ... erring.pdf

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-04-2012 09:30 #113249 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie keerring krukasafdichting
Beste Johan, leuk dat je dit hebt opgezocht en inderdaad ik heb al een paar rubberen keerringen vervangen.
Persoonlijk denk ik dat na een totn of drie- vier de krukas ook wat is gesleten op de plaats van de ring, vilt past zich aan doordat het olie opneemt en zwelt, rubber niet.
Never change a winning team....

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2012 03:38 #113272 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic olie keerring krukasafdichting
Beste Ed, het is de omtreksnelheid van de krukas in combinatie met het vilt dat de as zo glad maakt.
In principe zou na een revisie de krukas op de standaart grofheid moeten worden gebracht om een rubberen keering te kunnen gebruiken, maar dat is een kostelijke zaak dus probeert men het zo.
Dikwijls lukt dit wel maar de verwachte levensduur wordt dikwijls niet gehaaald vandaar dat een vilte ring op het achterste krukaslager nog de beste oplossing is. Het voortse lager is geen probleem de omtreksnelheid is een stuk lager.

groetjes

Johan Geers

• Rob Kooi (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-04-2012 08:56 #113274 door Rob Kooi (GAST)
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic olie keerring krukasafdichting
Wat hier goed werkt is de veer in de keerring iets inkorten (ca 5 mm is vaak genoeg). Aangezien deze in elkaar wordt geschroefd geeft dit geen probleem. Even goed kijken waar de verbinding zich bevindt. Hierdoor bouw je iets meer druk op. De poelie waar deze keerring op wordt toegepast is n.l. bijna altijd ingesleten of nageslepen. Hierdoor lichte maat afwijking met lekkage als gevolg.

Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2012 13:49 #113285 door Johan Geers (GAST)
Beste Rob, hadden ze bij mij ook al gedaan hielp niet, te glad is te glad en dat blijft zo.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Daan van Oosten Slingeland
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2012 14:17 #113286 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic olie keerring krukasafdichting
Een goed verhaal, maar ik vrees dat je conclusie dat opruwen/afwerken niet werkt iets te kort door de bocht is. Wellicht dat dat wel iets is dat in de draaibank moet gebeuren, maar volgens mij gewoon prima mogelijk. Desnoods draai je een eerst een paar honderdste van de as af, dat ligt meestal nog prima binnen de toleranties van een keerring.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2012 15:24 #113288 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic olie keerring krukasafdichting
Mooie natuurkundige achtergrond en goed om te horen dat vilt bij jou uiteindelijk de oplossing was.

Wat volgens mij ook kan is zorgen dat de rubberen keerring net op een andere plek zit.
Een uitgedraaid huis biedt volgens mij voldoende ruimte om de keerring er iets dieper in te drukken zodat hij op een andere plek de afsluiting verzorgt als waar de vilten keerring dat deed.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-04-2012 21:07 #113292 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic olie keerring krukasafdichting
Heb het zelfde meegemaakt; tot twee maal toe een nieuwe keerring in een revisiemotor laten plaatsen; telkens na ca. 3000km begon de incontinentie.
Toen uiteidendelijk het probleem maarzelf aangepakt; loopvlak van de krukas met een wetsteentje behandeld (sta je wel 2 a 3 uur op te p....)
Resultaat is een oliedicht blok; heeft inmiddels al weer 40.000km gelopen.

• Johan Geers (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-05-2012 01:55 #113299 door Johan Geers (GAST)
Beste Lars en Han, de rubberen ring op een ander vlak alten lopen hebben we bij mij ook geprobeert maar we kwamen niet buiten het loopvlak van de oude vilte ring.
Dat van het wetsteentje kan een goede oplossing zijn als je perse een rubberen keerring wilt hebben.
Als je genoeg rijdt al is het maar 1000 km per jaar en dat is wat ik ongeveer hier rijdt gaat een vilte ring prima zolang je maar regelmatig rijdt, dus auto niet te lang stil laten staan alhoewel ik heb de motor van mijn vorige amazone wel eens een jaar stil laten staan wegens uitzending voor mijn werk maar geen problemen hoor.
Dus er moet al veel aan de hand zijn wil een vilte ring het niet meer doen.

m.vr.gr.

Johan Geers

• Marcel Smelter (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-05-2012 18:14 #113335 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic olie keerring krukasafdichting
Toch word vaak vergeten vet tussen de stoflip (buitenste) en olielip (binnenste) te plaatsen.
Montage vergt nauwkeurigheid en liefst een soort trechter gebruiken.
Idd als er op de krukas een randje is gesleten de keerring op een iets andere plek monteren in het huis.
Vilten keerringen gaat ook goed mits je het vilt een dagje in olie drenkt.
Vilt kan zelfs een zekere ovaalheid afdichten. Ze wisten het wel vroeger.....
gr marcel

Amazon Combi '66

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD