- Berichten: 6
pingelen met warme motor
- Rogier Duijndam (GAST)
- Nieuw lid
-
Tips zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.
Gr, Rogier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
-
- Berichten: 534
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 1146
probeer koudere bougies bp7hs i.v.m. de tt3 as.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rogier Duijndam (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 6
Over de warmtegraad ben ik gaan lezen en dat is inderdaad interessant. Nu zit er bosch bougies wr7bc in. Gewoon wat standaard wordt voorgeschreven bij oa Nordicar. Waarom zit er eigelijk een R(weerstands)bougie in?
Ik ga in ieder geval eens de bougie proberen met een hogere warmtegraad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
"R Duijndam" schreef:
Ik heb verschillende brandstoffen geprobeerd. 95 en v-power, maar maakt geen verschil.
Over de warmtegraad ben ik gaan lezen en dat is inderdaad interessant. Nu zit er bosch bougies wr7bc in. Gewoon wat standaard wordt voorgeschreven bij oa Nordicar. Waarom zit er eigelijk een R(weerstands)bougie in?
Ik ga in ieder geval eens de bougie proberen met een hogere warmtegraad.
Ik ben geen expert, maar volgens mij heb je juist koudere bougies (lagere warmtegraad) nodig. Je bougies geven nu te weinig warmte af aan de kop, waardoor het mengsel te snel ontbrand => pingelen.
1960 Volvo Amazon
1961 Barkas V901/2
1973 Trabant P601
2001 Volvo V70 T5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1902
Wanneer alles goed blijkt afgesteld en de comprressie normale waarden (niet veel te hoog) heeft, kun je de kop eens verwijderen.
Vaak blijkt dan,dat er veel afzettingen van olierestanten te vinden zijn in de verbrandingsruimten die het pingelen veroorzaken.Oorzaak zijn dan vaak bij b20 motoren de versleten of loszittende klepsteelrubbers.Wanneer je alles goed schoonmaakt en de rubbers vervangt (kleppen demonteren bij B20) zal het pingelen waarschijnlijk tot het verleden behoren.
Je moet in jouw geval natuurlijk eerst goed uitzoeken of de oorzaak niet zit in de snelle nokkenas in combinatie met het gekozen ontstekingstijdstip en een mogelijk te hoge compressie door een ver afgevlakte kop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
- Berichten: 1902
Mijn ervaring is,dat licht pingelen altijd optreedt bij een precies goed afgestelde standaardmotor op benzine van 95 octaan.Bij gebruik van 98 octaan is dan geen pingelen waar te nemen.Let wel bij een tank waar 98 in was getankt zonder dat alle 95 benzine er eerst was opgebruikt bleef het pingelen.Dus als je op benzine rijdt moet je daar zeker op letten ,voordat je de kop er af haalt.
Wellicht overbodig te zeggen,dat pingelen zeker bij hoge toeren en hogere snelheden funest is voor je motor.Ik heb eens een B20 motorblok gezien,dat in de garantietijd na revisie een zodanig verkeerd afgesteld ontstekingstijdstip bleek te hebben,dat er door en door gaten waren gebrand in de zuigers.De stroomverdeler bleek eigenlijk helemaal niet te zijn afgesteld tijdens inbouw van de revisiemotor.Hij was gewoon muurvastzittend in het aluminium huisje compleet overgezet in het nieuwe blok.Dit was het bewijs dat er niets aan het tijdstip was gedaan en daarom werd de garantieclaim afgewezen.Overigens terecht!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
- Berichten: 464
Een octaanbooster zou kunnen helpen anders toch je tijdstip verlaten.
LPG heeft een octaangetal van ca 110 dus pingelen op lpg zou eigenlijk veel minder moeten zijn. Benzine echter heeft een koelend effect in de verbrandingsruimte(benzine verdampt immers in de cilinder) wat bij lpg niet het geval is (het ís immers al gasvormig) Temperatuur van de verbranding is ook een voorwaarde voor wel of niet pingelen
De ontstekingskromme voor lpg is in het begin iets vroeger dan op benzine en bij hogere toeren juist weer wat later dan de benzinecurve.
Normaal rij ik met een iets vroegere ontsteking met mijn B20A op LPG.
Op vakantie met de caravan gaat de ontsteking weer iets te laat, juist om het pingelen op toeren en onder belasting (berg op) gaat pingelen.
Probeer met een ontstekingslamp de vervroegingscurve te meten. Volgens mij kan je via de 123 firma/fabrikant ontstekingscurves downloaden en dan óók voor lpg én de B20A en die dus in je ontstekingstoren kan laden.
Heb je de juiste curve ingesteld? Dat kan onderin de toren, dat wist je?
In de laatste AMT (november 2011)is daar een interessant artikel van verschenen en ik denk dat je dat kan lezen op hun website.
Ik ga er van uit dat de koeling goed werkt.
Als laatste zou je een dikkere koppakking kunnen gebruiken, wellicht is in het verleden iets teveel van de kop afgehaald en/of een te dunne koppakking gebruikt.
Pingelen is een ongecontroleerde zelfontbranding en kan met mate niet zo heel veel kwaad maar pingelen op hogere toeren
(wat je niet kan horen) is funest. Dit noemen ze high-speed nock. (googelen?) Daarnaast geeft pingelen een fors vermogensverlies.
gr marcel
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 13041-dummy
- Premium lid
-
- Berichten: 101
Voordat je iets gaat demonteren probeer dan eerst het ontstekingstijdstip op;
B20A
14 graden bij 700 omw/min en met losgenomen vacuümslang.
succes
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Laveyne
- Premium lid
-
- Berichten: 82
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.