- Berichten: 28
motor opstarten na vele jaren stilstand
- Stef de Wachter
- Junior lid
-
Ik hoorde al dat je best de hele motor open gooit en de segmenten vervangt plus uiteraard alle pakkingen?
Lijkt me een dure aangelegenheid voor een beestje dat amper 116 000km heeft gereden.
Het betreft hie een ES, dus B 20E motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij na 20 jaar zo vast als een huis staat, tenzij ze olie op de zuigers hebben gespoten en de motor regelmatig hebben gedraaid.
Als hij vast staat dan moet je hem sowieso open gooien en dan zou ik inderdaad maar eens goed kijken wat er nog goed aan is. Er is niks zo slecht voor een motor als een lange stilstand.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
- Berichten: 317
Bougies er weer in en vingers kruisen dat ie aanslaat :lol:
Vrees alleen wel dat de keeringen zullen gaan lekken na 20 jaar droog te hebben gestaan maar dat merk je snel genoeg. :mrgreen:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stef de Wachter
- Junior lid
-
- Berichten: 28

ik heb een busje WD40 in de bougiegaten leeggespoten en met de hand diverse keren 'rondgedraaid'
Ik laat het product enkele dagen z'n werk doen. Hopelijk zitten er geen segmenten vast.
Een Volvomotor start toch altijd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is mijn ervaring wel.Een Volvomotor start toch altijd?
Heb ook eens een blok wat al minstens 5 jaar had staan weg te stoffen in een hoek op de kop getikt.
Ingebouwd zonder er iets aan te doen, en vrijwel direct starten (+ lopen/rijden) zonder problemen.
Of het verstandig is om het zo aan te pakken weet ik niet, daar ben ik toch te veel een leek voor...
Bij mij werkte het prima

Groet Mats
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Zit hij al wel ingebouwd dan zou ik gewoon kijken waar het schip strandt. Vandaar ook dat ik zeg: laat de motor even op de startmotor lopen zodat de olie overal komt. Daarna gewoon proberen te starten, dan merk je het snelst hoe hij loopt.
Probeer overigens wel nieuwe benzine te gebruiken, na 20 jaar is dat spul niet meer zo fris.
1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Achterste oliekeerringvervangen door een met een rubber, distributietandwiel wisselen voor een metalen, compressie meten op alle 4 cylinders en vergeet niet het toplager wat op de as van de bak zit te vervangen. dan kun je ook inspecteren hoe de koppelingsplaten eruit zien. Succes
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Remon Kosse
- Elite lid
-
- Berichten: 278
Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De brandstof kan uit gummien, wordt een soort grijze drab, dus eerst reinigen en een filter voor de benzine pomp plaatsen.
Voor de grasmaaier gebruik ik al jaren een octaan booster/conserverings vloeistof. Als je de wagen langdurig opslaat is het aan te bevelen dit in de tank te gooien.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 746
"E.S.G. Zee" schreef:
De huidige benzine kan ook problemen geven om een motor na enkele jaren weer op te starten, de loodhoudende benzine was veel stabieler dan de huidige euro 95.
De brandstof kan uit gummien, wordt een soort grijze drab, dus eerst reinigen en een filter voor de benzine pomp plaatsen.
Voor de grasmaaier gebruik ik al jaren een octaan booster/conserverings vloeistof. Als je de wagen langdurig opslaat is het aan te bevelen dit in de tank te gooien.
de grasmaaier laat ik na de laatste keer maaien lopen totdat hij afslaat en alle benzine op is, weet je zeker dat er geen uitgedroogde benzine in zit. :roll:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.