motor opstarten na vele jaren stilstand

• Stef de Wachter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-03-2011 23:20 #101114 door Stef de Wachter
motor opstarten na vele jaren stilstand is gemaakt door Stef de Wachter
Hoe gaat men best te werk om een motor die meer dan 20 jaar heeft stilgestaan, op te starten.
Ik hoorde al dat je best de hele motor open gooit en de segmenten vervangt plus uiteraard alle pakkingen?

Lijkt me een dure aangelegenheid voor een beestje dat amper 116 000km heeft gereden.
Het betreft hie een ES, dus B 20E motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-03-2011 23:34 #101115 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic motor opstarten na vele jaren stilstand
Eerst met het handje een paar keer rond draaien. Dan even op de startmotor, bobinekabel even losgooien. Dan gewoon kijken wat er gebeurt.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat hij na 20 jaar zo vast als een huis staat, tenzij ze olie op de zuigers hebben gespoten en de motor regelmatig hebben gedraaid.

Als hij vast staat dan moet je hem sowieso open gooien en dan zou ik inderdaad maar eens goed kijken wat er nog goed aan is. Er is niks zo slecht voor een motor als een lange stilstand.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
04-03-2011 00:42 #101117 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic motor opstarten na vele jaren stilstand
olie vervangen(filter eigenlijk ook), nieuwe benzine en dan de bougies er uit, klein beetje olie in de zuigers spuiten, dan ronddraaien om olie rond te pompen (kan je gelijk controleren of de bougies ook nog vonken)
Bougies er weer in en vingers kruisen dat ie aanslaat :lol:

Vrees alleen wel dat de keeringen zullen gaan lekken na 20 jaar droog te hebben gestaan maar dat merk je snel genoeg. :mrgreen:

• Stef de Wachter
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
04-03-2011 23:45 #101143 door Stef de Wachter
Beantwoord door Stef de Wachter in topic motor opstarten na vele jaren stilstand
De motor zit "los", uiteraard heb ik dit geprobeerd voor de aankoop ;)

ik heb een busje WD40 in de bougiegaten leeggespoten en met de hand diverse keren 'rondgedraaid'
Ik laat het product enkele dagen z'n werk doen. Hopelijk zitten er geen segmenten vast.

Een Volvomotor start toch altijd? 8-)

• Mats Boswijk (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-03-2011 00:04 #101146 door Mats Boswijk (GAST)
Beantwoord door Mats Boswijk (GAST) in topic motor opstarten na vele jaren stilstand

Een Volvomotor start toch altijd?

Dat is mijn ervaring wel.
Heb ook eens een blok wat al minstens 5 jaar had staan weg te stoffen in een hoek op de kop getikt.
Ingebouwd zonder er iets aan te doen, en vrijwel direct starten (+ lopen/rijden) zonder problemen.
Of het verstandig is om het zo aan te pakken weet ik niet, daar ben ik toch te veel een leek voor...
Bij mij werkte het prima 8-)

Groet Mats

• Danny Meeuwessen (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
05-03-2011 08:43 #101149 door Danny Meeuwessen (GAST)
Beantwoord door Danny Meeuwessen (GAST) in topic motor opstarten na vele jaren stilstand
Als de motor nog niet ingebouwd is (kan ik even niet uit je verhaal opmaken) dan zou ik wel preventief de achterste keerring vervangen. Zeker als dat het oude type met vilt is, heb je zeer grote kans dat je daar een olielek krijgt.

Zit hij al wel ingebouwd dan zou ik gewoon kijken waar het schip strandt. Vandaar ook dat ik zeg: laat de motor even op de startmotor lopen zodat de olie overal komt. Daarna gewoon proberen te starten, dan merk je het snelst hoe hij loopt.

Probeer overigens wel nieuwe benzine te gebruiken, na 20 jaar is dat spul niet meer zo fris.

1800s uit 1965 met koehoornbumpers, kleurcode 46.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-03-2011 10:54 #101153 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motor opstarten na vele jaren stilstand
Eens met wat de vorige schrijvers adviseerden, daar is het belangrijkste wel genoemd om na lang stilstand de motor te kunnen starten. Als hij nu inderdaad 'los' uit de wagen is zou ik zeker de volgende zasken vervangen;
Achterste oliekeerringvervangen door een met een rubber, distributietandwiel wisselen voor een metalen, compressie meten op alle 4 cylinders en vergeet niet het toplager wat op de as van de bak zit te vervangen. dan kun je ook inspecteren hoe de koppelingsplaten eruit zien. Succes

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Remon Kosse
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-03-2011 19:37 #101753 door Remon Kosse
Beantwoord door Remon Kosse in topic motor opstarten na vele jaren stilstand
Toevallig vandaag mijn auto na de winterslaap weer opgestart. Het probleem waar ik even tegen aan liep was dat de motor niet aansloeg. Hij ging prima rond maar er gebeurde niets. Even het luchtfilter eraf gehaald en de caburateur was geheel droog. Een klein beetje benzine bij de caburateur in gedaan en de motor liep en bleef lopen. Starten is nu geen probleem meer. Dus dat kan een handige tip zijn voor je er een accu op leeg draait.

Volvo Amazon 1962 B18A enkele Zenith Stromberg 175-CD2 carburateur
Voor de hele geschiedenis kijkt u hier: volvoamazon.webklik.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2011 20:42 #101756 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic motor opstarten na vele jaren stilstand
De huidige benzine kan ook problemen geven om een motor na enkele jaren weer op te starten, de loodhoudende benzine was veel stabieler dan de huidige euro 95.
De brandstof kan uit gummien, wordt een soort grijze drab, dus eerst reinigen en een filter voor de benzine pomp plaatsen.
Voor de grasmaaier gebruik ik al jaren een octaan booster/conserverings vloeistof. Als je de wagen langdurig opslaat is het aan te bevelen dit in de tank te gooien.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Joost Buiting (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-03-2011 21:32 #101757 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic motor opstarten na vele jaren stilstand

"E.S.G. Zee" schreef:
De huidige benzine kan ook problemen geven om een motor na enkele jaren weer op te starten, de loodhoudende benzine was veel stabieler dan de huidige euro 95.
De brandstof kan uit gummien, wordt een soort grijze drab, dus eerst reinigen en een filter voor de benzine pomp plaatsen.
Voor de grasmaaier gebruik ik al jaren een octaan booster/conserverings vloeistof. Als je de wagen langdurig opslaat is het aan te bevelen dit in de tank te gooien.

de grasmaaier laat ik na de laatste keer maaien lopen totdat hij afslaat en alle benzine op is, weet je zeker dat er geen uitgedroogde benzine in zit. :roll:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD