koude motor slaat af

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-11-2001 00:39 #57398 door
koude motor slaat af is gemaakt door
sinds een paar dagen slaat in de vroege ochtendkou de motor van onze amazon combi af.het gevolg is dat dan ook de rembekrachtiger het niet meer doet. Niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk. Wie weet wat je hieraan kunt doen. Is er zoiets als een winterstand op de carburateur? of moet er iets anders afgesteld worden ?/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2001 21:26 #58980 door
Beantwoord door in topic koude motor slaat af
Je schrijft niet in welke omstandigheden de motor afslaat. Is dat net na de start, of kun je een stukje rijden en slaat die verolgens af? Met wat voor brandstof rijd je?LPG: mits de choke goed werkt en de verdamper goed is afgesteld zou je geen problemen moeten hebben. Heb je dat wel, en de verdamper bevriest (zichtbaar rijplaagje op de buitenkant) bij of net na de koude start, dan is het mengsel te rijk. Is de verdamper goed afgesteld, dan kan het probleem ook elektrisch zijn. Wat is de staat van de bougiekabels en de kabel van de bobine naar de distributeur? Haarscheurtjes betekent: nieuwe monteren want die tasten de isolatie aan. Vocht in de haarscheurtjes laat de hoogspanning weglekken voordat zodat de bougies niet meer vonken en de motor dus afslaat. De distributeur moet van binnen kurkdroog zijn voor een goede werking anders ook hier geen (goede) vonken.Benzine: het elektrische probleem is hier evenzeer een oorzaak. Bij twijfel bougieskabels gewoon vervangen. Is dit alles wèl OK, dan kan het zijn dat de choke of te goed of niet goed genoeg werkt. Een te goed werkende choke maakt het mengsel zo rijk dat er te weining lucht is voor een goede verbranding. Herkenbaar aan grijze rook uit de uitlaat (let op, dit is niet hetzelfde als witte stoom)en zeer onregelmatig lopen en sputteren. Een te weining werkende choke verrijkt het benzinemengsel niet genoeg om de koude motor blijvend te laten lopen (herkenbaar aan erg laag en onregelmatig toerental dat alleen met wat gas beter is), maar dan zou je daar ook met wat minder koud weer al enigszins last van gehad moeten hebben.Voor zover ik weet is er geen winterstand op de carburateur (in ieder geval niet op de Zenith-Stromberg 175 CD-2). Ook mijn luchtfilter heeft zoiets niet, maar er wordt dan ook geen voorverwarmde lucht aangezogen langs het uitlaatspruitstuk.Groeten,Lennard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2001 23:42 #58979 door
Beantwoord door in topic koude motor slaat af
Bedankt Lennard voor je reactie,Ik zal wat duidelijker uitleggen wat het probleem is. De brandstof waarop gereden wordt is LPG, en inderdaad ontstaat er na ongeveer een kleine kilometer gereden te hebben een rijplaagje op de verdamper. De auto is vorige week voor een grote beurt naar de garage geweest en toen zal er wel iets aan de afstelling van het mengsel veranderd zijn, dit i.v.m. de APK. Als je het over het afstellen van het mengsel hebt bedoel je dan het afstellen van de verdamper of van de carburateur ? Vanavond met de Amazon weggeweest en na een paar kilometer weer dezelfde problemen, horten en stoten en afslaan. Gelukkig kan er nog een beetje op benzine gereden worden maar ook dat werkt niet zoals het hoort (tips zijn welkom). Na afloop van een theaterbezoek de Wegenwacht gebeld en die kon niet anders dan constateren dat er genoeg koelvloeistof in het systeem aanwezig is (vanmiddag nog om bekende reden nagekeken en bijgevuld). Aanvullende opmerking van de WW dat de verdamper nogal hoog aangebracht is, wat in het geval van een te laag koelvloeistofpeil voor problemen zou kunnen zorgen. Helaas wist hij niets te melden over het mengselverhaal anders was het probleem misschien opgelost. Wonder boven wonder toch rijdend thuis kunnen komen al merkten we dat er de laatste kilometers weer wat gestotter ontstond. Ben benieuwd hoe het morgenochtend gaat, anders wellicht rechtstreeks door naar een (andere) garage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-11-2001 23:42 #58978 door
Beantwoord door in topic koude motor slaat af
Bedankt Lennard voor je reactie,Ik zal wat duidelijker uitleggen wat het probleem is. De brandstof waarop gereden wordt is LPG, en inderdaad ontstaat er na ongeveer een kleine kilometer gereden te hebben een rijplaagje op de verdamper. De auto is vorige week voor een grote beurt naar de garage geweest en toen zal er wel iets aan de afstelling van het mengsel veranderd zijn, dit i.v.m. de APK. Als je het over het afstellen van het mengsel hebt bedoel je dan het afstellen van de verdamper of van de carburateur ? Vanavond met de Amazon weggeweest en na een paar kilometer weer dezelfde problemen, horten en stoten en afslaan. Gelukkig kan er nog een beetje op benzine gereden worden maar ook dat werkt niet zoals het hoort (tips zijn welkom). Na afloop van een theaterbezoek de Wegenwacht gebeld en die kon niet anders dan constateren dat er genoeg koelvloeistof in het systeem aanwezig is (vanmiddag nog om bekende reden nagekeken en bijgevuld). Aanvullende opmerking van de WW dat de verdamper nogal hoog aangebracht is, wat in het geval van een te laag koelvloeistofpeil voor problemen zou kunnen zorgen. Helaas wist hij niets te melden over het mengselverhaal anders was het probleem misschien opgelost. Wonder boven wonder toch rijdend thuis kunnen komen al merkten we dat er de laatste kilometers weer wat gestotter ontstond. Ben benieuwd hoe het morgenochtend gaat, anders wellicht rechtstreeks door naar een (andere) garage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-11-2001 11:41 #58977 door
Beantwoord door in topic koude motor slaat af
Met dank voor de reactie kan ik melden dat het probleem opgelost is. Er bleek geen circulatie van koelwater door de verdamper te zijn door een verstopt kanaaltje. Met een fietspomp doorgeblazen, koelvloeistof bijgevuld en voila weer een warme verdamper. Morgenvroeg zal er na de koude start wel geen probleem meer zijn. Nogmaals danak en volvo groet.Paul Kerseboom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-11-2001 20:05 #58976 door
Beantwoord door in topic koude motor slaat af
> Als je het over het afstellen van het > mengsel hebt bedoel je dan het afstellen > van de verdamper of van de carburateur ? Indien er op LPG gereden wordt bedoel ik de afstelling van de verdamper en niet van de carburateur. LPG is vloeibaar en dient verdampt te worden tot gasvorm, hetzelfde doet de carburateur met benzine. De LPG-verdamper onttrekt warmte van zijn omgeving om het LPG tot gasvorm te kunnen verdampen. Spuit maar eens een enkele seconden met een persluchtspuitbus en hij wordt ijskoud, zelfde principe.Bij een warme motor levert het koelwater meer dan voldoende warmte, maar als de motor koud is kan de verdamper bevriezen met de jou bekende gevolgen. Het LPG wordt niet goed verdampt. Toch zou dit geen probleem moeten zijn, je moet immers op LPG kunnen starten, ook bij -10 graden. De reden die ik aanvoerde was dat de verdamper te rijk stond afgesteld. Een vriend heeft in zijn 1966 Mustang LPG laten inbouwen en had in het begin vergelijkbare problemen. Bij het gasinbouwcentrum hingen ze een probe in de uitlaat om CO en onverbrand propaan te meten (LPG is mengsel van butaan en propaan). Bij een toerental van ong. 2.500 rpm keken za naar de waarden en stelden ze de verdamper bij totdat ze het aandeel onverbrand propaan laag genoeg vonden. Moderne auto's halen 0 ppm onverbrand propaan, voor oude auto's is 100 ppm (parts per million) nog goed.Het gas wordt dan in de carburateur met lucht vermengd, maar dat is op LPG dan ook de enige functie van de carburateur en heeft zijn mengsel-asfstelling daar dus geen invloed op.Maar je schrijft over de hoge positie van je verdamper, en dat zou een probleem kunnen zijn als er lucht in de koelslangen zit, dat gaat naar het hoogste punt en verhindert dan de waterstroom, daar heeft de WW-man gelijk in. Tip: bij het vullen van het koelsysteem de hoogste waterslang (meestal bij de verdamper) losnemen en zo houden dat er net wat koelvloeistof uit loopt. Dat zou luchtbellen zoveel mogelijk moeten voorkomen.Bij mijn auto hangt de verdamper nogal onhandeig, nl. met een beugel achterop de rembekrachtiger. Dat maakt de toegang tot de oliepeilstok en distributeur lastiger, maar hij hangt daardoor een stuk lager dan wanneer hij in de buurt van het zekeringhuis tegen de binnenkant van het spatbord zou hangen.Tips betreffende benzine: zorg ervoor dat het mengsel goed is. Teveel mengsel zorgt voor slechte loop met sputteren, herkenbaar aan grijze rook (is geen witte stoom)uit de uitlaat. Ook te zien aan roetachtige afzettingen op de bougies (de bougies van een goed afgestelde motor die geen olie verbruikt moet lichtbruin zijn uitgeslagen). Te arm mengsel zorgt natuurlijk ook niet voor een goede "loop", herkenbaar aan sterk geërodeerde bougies met "blaartjes" op de isolator. Zorgt ook voor een te hoge werktemperatuur.Als er veel op LPG gereden wordt is de kans groot dan de carburateur versleten is waardoor het mengsel te rijk is. Dat probleem heb ik met mijn ZS 175 CD-2 omdat de zuiger droog over de regulatornaald heen schuift met versnelde naaldslijtage tot gevolg. De naald slijt hol uit waardoor er teveel benzine langs kan stromen als je toch eens op benzine rijdt. Het begint met het niet meer kunnen gebruiken van de choke zonder de motor te verzuipen. In dat stadium is mijn Amazon.Groeten,Lennard1970 Amazon

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD