hulp bij het kleppen stellen
- Bezoeker
05-01-2002 17:19 #57244
door
hulp bij het kleppen stellen is gemaakt door
Wie wil mij de eerste keer helpen met het afstellen van de kleppen van een B18.(omgeving Veenendaal)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-01-2002 20:07 #59527
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Helaas woon ik in Geleen, anders had je meteen langs mogen komen. Kleppenstellen gaat bijna met de ogen dicht.Kun je gewoon zelf doen: juiste maat steeksleutel (engels !), voeler maat 0.40 en 0.45 en een passende schroevendraaier. Kleppendeksel eraf. Bougies losdraaien, en aan de ventilatorpropellor draaien totdat de "0" van de poelie op het merkstreepje staat. Nu even controleren of de achterste clyilinder de grootste klepspeling heeft (meestal past ergens de 0.40 er al tussen. Als dat niet zo is de poelie even 360 graden draaien. En dan de speling stellen van de achterste cylinder gezien (vooruitkant)klep 1, 2, 3, 5 allemaal dat 0.4 ertussen kan en 0.45 net wel/niet. Dan de poelie 360grd draaien en vanaf de voorkant 1, 2, 3, 5 de klepspeling instellen. Let op dat je borgmoer voor de klepstelschroef niet te vast draait, want mij is dit vorige week afgebroken (kost nog geen tientje...gulden, maar toch). Succes ! Pak voor de zekerheid Haynes een avond op de schoot, dan kun je het rustig in je opnemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-01-2002 20:09 #59526
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Helaas woon ik in Geleen, anders had je meteen langs mogen komen. Kleppenstellen gaat bijna met de ogen dicht.Kun je gewoon zelf doen: juiste maat steeksleutel (engels !), voeler maat 0.40 en 0.45 en een passende schroevendraaier. Kleppendeksel eraf. Bougies losdraaien, en aan de ventilatorpropellor draaien totdat de "0" van de poelie op het merkstreepje staat. Nu even controleren of de achterste clyilinder de grootste klepspeling heeft (meestal past ergens de 0.40 er al tussen. Als dat niet zo is de poelie even 360 graden draaien. En dan de speling stellen van de achterste cylinder gezien (vooruitkant)klep 1, 2, 3, 5 allemaal dat 0.4 ertussen kan en 0.45 net wel/niet. Dan de poelie 360grd draaien en vanaf de voorkant 1, 2, 3, 5 de klepspeling instellen. Let op dat je borgmoer voor de klepstelschroef niet te vast draait, want mij is dit vorige week afgebroken (kost nog geen tientje...gulden, maar toch). Succes ! Pak voor de zekerheid Haynes een avond op de schoot, dan kun je het rustig in je opnemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-01-2002 23:35 #59525
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Hallo Ben,Ik woon in Amersfoort. Als je het ritje er voor over hebt,vind ik het prima om je even te helpen.Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 01:04 #59524
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Een tijdje geleden stelde iemand dezelfde vraag, daar gaf ik het volgende antwoord op (hier en daar gewijzigd):>>>De procedure is - ook voor een beginneling - simpel. Ik heb de kleppen de eerste keer ook zonder problemen zonder begeleiding (alleen de handleiding) kunnen stellen. Het enige gereedschap dat je nodig hebt is een dikke kruiskopschroevendraaier (PH3) voor het kleppendeksel, een voelmaat-setje (20-bladig van 0,05 tot 1,00 mm), 1/2 inch ringsleutel en een platte schroevendraaier. De handleidingen spreken over ontsteekvolgorde en welke kleppen wanneer gesteld moeten worden. Dan kan de prullenbak in, wanneer je kleppen kunt stellen kun je heel gemakkelijk zien/voelen. Je draait nl. aan de krukas met ratel en dop of gewoon aan de ventilator (gaat gemakkelijker als je de bougies eerst verwijdert) totdat de kleppen van één cilinder 'op tuimelen staan'. Daarmee wordt bedoeld als je een klein beetje draait aan de krukas dat bij één cilinder de inlaatklep sluit terwijl de uitlaatklep net begint te openen en vice versa bij een klein beetje terug draaien. Bij twee van de andere cilinders zie je dan aleen één van de twee kleppen bewegen. En bij de overblijvende cilinder zie je dus geen enkele beweging, en die moet je gaan stellen. Voor de zekerheid kun je met je vingers de tuimelaars wat op en neer duwen bij die cilinder. Als er bij beide kleppen een kleine speling voelbaar is, dan weet je zeker dat dat de kleppen zijn die je kunt gaan stellen. Bij de B20 is de klepspeling van de inlaat- en uitlaatklep gelijk, je hoeft dus niet op te letten of je de inlaat- danwel de uitlaatklep aan het stellen bent. Het stellen gaat als volgt: meet eerst de huidige speling met een voelmaat en noteer die waarde. Het blaadje van de voelmaat dat er niet al te stroef tussen past is de waarde. Klopt die waarde niet met wat Volvo voorschrijft, draai dan de borgmoer een klein beetje los terwijl je met een schroevendraaier de stelschroef stationair houdt. Vervolgens verdraai je de stelschroef een klein beetje waarna je de borgmoer weer vastdraait. Dan meet je met de voelmaat de speling. Blijf dit herhalen totdat het 0,45 mm blaadje er net tussen past maar het 0,50 mm blaadje niet meer. Op dezelfde manier stel je ook de andere klep van deze cilinder. Zijn beide kleppen gedaan, dan draai je weer de krukas een stukje totdat bij een andere cilinder de kleppen op tuimelen staan. Zoek dan weer de cilinder waarbij geen van beide kleppen beweegt op het moment dat je de krukas een klein stukje heen en weer draait. Herhaal het verhaal totdat je alle cilinders hebt gehad. Als je niet zeker bent van de zaak kun je het altijd nog eens nameten. De waarden die je vóór het stellen genoteerd hebt kun je bewaren op het verloop van de slijtage in de gaten te houden. Zeker als je geen geharde klepzittingen hebt, is dat aan te bevelen. In dat geval moet je ook om de 5.000 km stellen i.p.v. om de 10.000 km. Ik heb nog een paar tips: schaf vóór het verwijderen van het kleppendeksel een nieuwe pakking aan want als de oude niet zo best meer is, is de kans groot dan het zaakje gaat lekken als je hem opnieuw gebruikt. En duur is zo'n ding niet. De voelmaat is ook niet duur, ik heb er een van € 5,15 (f 11,35). Gebruik voor de borgmoer geen andere sleutel dan een 1/2" ring- of steeksleutel. Je wilt immers niet met een 13 mm sleutel de moer afronden. Oh ja, voordat ik het vergeet: stellen moet bij een koude motor. <<<
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 11:14 #59523
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Welke waarden moet ik aanhouden voor het kleppen-stellen in een B20? Hier wordt 0.45 geadviseerd, op andere sites lees ik 0,5.Luistert het sowieso zo nauw?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 11:14 #59522
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Bedankt voor de snelle reacties.In de boeken kon ik het er niet uit halen wat ze nu precies met tuimelen bedoelen en dat is mij nu duidelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-01-2002 16:20 #59521
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Kleppen stellen luistert redelijk nauw. Want te krappe speling kan schade aan de klep en de klepzitting veroorzaken. Als de speling te krap is, dan is de tijd dat de uitlaatklep de zitting raakt te kort om de hitte aan de kop af te geven. Gevolg: in milde gevallen versnelde klepzetelslijtage (zoals die toch al optreedt op loodvrij en LPG als de kop daar nog niet voor geschik is) en in hetv ergere geval verbrande kleppen.De stelregel is beter iets te ruim dan iets te krap. Je weet nu waarom. Veel te ruim is ook niet goed. Ik zou me gewoon aan de aanbeveling van Volvo houden: 0,40-0,45 mm, koud. 0,50 mm zou ook nog kunnen, maar het levert wel extra (onnodig) getik op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
08-01-2002 09:32 #59520
door
Beantwoord door in topic hulp bij het kleppen stellen
Hallo Ben,Een beetje er uit gekomen. Je kunt ook nadere info vinden op mijn site over het onderhoud van de Amazon.
www.volvoamazon.comSucces
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.