oliedruk wegvallen?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-03-2002 10:24 #57010 door
oliedruk wegvallen? is gemaakt door
Ik rijd dus sinds eergisteren zonder oliedruksensor.Nu weet ik ook wel dat deze bedoelt is om er voor te zorgen dat je tijdens het rijden het wegvallen van de druk opmerkt. Natuurlijk wil ik er wat aan doen, maar is het wel realistisch om te verwachten dat tijdens het rijden de druk wegvalt? En als het gebeurt ben je dan sowieso niet toe aan een nieuwe motor? En heeft er iemand wel eens gehoort van een motor waar de oliedruk tijdens het rijden wegviel?En als laatste als je suggesties hebt om mijn probleem op te lossen (zie vorige vraag van mij) GRAAG! Ik rijd namelijk ook niet echt lekker zonder dat oranje lampje op m'n dashboard. Groetjes Sebas.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-03-2002 10:28 #60284 door
Beantwoord door in topic oliedruk wegvallen?
Sebas, misschien geeft mijn zojuist toegevoegde berichtje een oplossingsrichting?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-03-2002 19:21 #60283 door
Beantwoord door in topic oliedruk wegvallen?
De reden dat er een oliedruk-lampje op het dashboard zit is dat de oliedruk door een defect inderdaad weg kan vallen. Het is gelukkig een heel zeldzaam verschijnsel, maar àls het gebeurt en je begint het te merken ben je al veel te laat. Daarom: mocht tijdens het rijden het lampje oplichten, meteen versnelling in de vrij en direct motor uit (niet van contact, want dan vallen de remlichten en richtingaanwijzer uit) en zo veilig mogelijk naar de kant van de weg. De eventuele snelheid die je nog hebt kun je gebruiken om de auto van de weg te manouvreren. Alleen zo kun je de schade aan de motor tot een minimum beperken want het kost maar weinig tijd om een motor vast te laten lopen als er geen oliedruk meer is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2002 15:39 #60282 door
Beantwoord door in topic oliedruk wegvallen?
Ik rijd al een tijdje zonder werkend oranje lampje. Nu is dat bij mij niet een heel erg groot probleem omdat ik een oliedruk meter heb. Daarop valt te zien dat de druk wel lager wordt naarmate de motor warmer wordt. meestal begin ik met een druk van zo'n 4 a 4,5. Na een paar uur rijden wil dit wel eens zijn teruggelopen tot 2. Wat is nog een veilige waarde?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2002 19:22 #60281 door
Beantwoord door in topic oliedruk wegvallen?
Volgens mij kan dat wel. De olie wordt immers dunner naarmate de temperatuur stijgt. Ik neem aan dat dus de druk dan lager wordt. Maar of 2 Bar genoeg is? Misschien weten Dries of Sjang hier mee over te vertellen. Arie-Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-03-2002 20:12 #60280 door
Beantwoord door in topic oliedruk wegvallen?
Koude olie is dikker en geeft een hogere druk, dat is normaal. Ook is het vrij normaal dat een warme motor op stationair toerental een hele lage oliedruk kan geven.Echter volgens specs moet de oliedruk bij een goed opgewarmde motor op 2.000 rpm de volgende druk geven: 2,5 - 6,0 kg/sq cm (dat is "bar" voor de meesten van ons). Ik vind het nogal een ruim bereik waarbinnen het mag vallen, maar dat zal wel te maken hebben met de gebruikte viscositeit van de motorolie.Ik gebruik niets anders meer dan 20W50. Hoewel sommigen dit misschien erg dikke olie vinden: auto's uit de jaren zestig en ouder kunnen hiermee het beste overweg. Vergeet dat dat het boekje ook 10W30 voorschrijft, dat is m.i. alleen geschikt voor de koude Zweedse winters. In ons klimaat is 15W40 al aan de dunne kant voor een niet vers gereviseerde motor. 20W50 zorgt in vergelijking met dunnere olie voor een betere afdichting van de zuigerveren en dus minder olieverbruik, en de oliekanalen zijn bij dit soort motoren (nog) zo wijd dat met een dunne olie niet genoeg druk opgebouwd kan worden. Verder heeft de "dikke" 20W50 een sterkere oliefilm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD