snellere nokkenas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-05-2002 20:06 #56888 door
snellere nokkenas is gemaakt door
Wie kan wat meer vertelen over zijn/haar ervaringen met een "snellere" nokkenas in een B18B? Ik rij ongeveer 15000 km per jaar in mijn P1800S uit '64 en zou wel wat meer pit (koppel!) kunnen gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-05-2002 19:11 #60671 door
Beantwoord door in topic snellere nokkenas
"Snellere" nokkenassen hebben meestal meer vermogen in het hogere toerengebied ten koste van koppel in het lagere. Ik denk dat je met een D-nokkenas (van de 123 GT) het beter uit de voeten kunt op de normale weg dan met race-nokkenassen.Je kunt echter meer doen om de motor te verbeteren: minder restrictieve uitlaat, electronische ontsteking, e.d.Geen eigen ervaringen, maar Siang weet wel een paar mensen die dat wel hebben.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-05-2002 22:58 #60670 door
Beantwoord door in topic snellere nokkenas
zie artikel in het tijdschrift Practical Classics van april.Mijn Amazon loopt prima met een K-nokkenas maar ik weet niet hoe dat zit met een P1800.Siang

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-05-2002 09:46 #60669 door
Beantwoord door in topic snellere nokkenas
Ik heb in mijn 12s uit 1963 B18D met dubbele SU's een D nokkenas gehad (dit is de nokkenas uit een injectieblok). Boven de 120 bleef de wagen lekker doortrekken echter onderin was het een stuk minder. Stationair liep de wagen slecht. Na 30.000 km was deze nokkenas naar zijn grootje (afgesleten nokken). Nu zit er weer een orginele as in (in mijn geval een standaard A-as). Auto trekt onderin heerlijk. Hoef veel minder te schakelen. Met de caravan er achter was er een duidelijk verschil. De topsnelheid is weliswaar minder. Maar 150 - 160 met een auto van 39 jaar oud en enkel remsysteem .....groeten Ruud.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-05-2002 16:05 #60668 door
Beantwoord door in topic snellere nokkenas
Ik heb een B20A, en daar zit uiteraard een A-nokken-as in. Motoren met dubbele carburateur hebben naast de C-nokkenas ook een hogere compressieverhouding (bijv. B20B). Maar t.o.v. de B20A heeft de B20B een LAGER maximum koppel (zij het maar heel weinig minder, maar toch) dat ook bij een wat hoger toerental ligt. Uiteraard is het vermogen wel een stuk groter door de extra carb en hogere compressie.Ik heb alleen rij-ervaring met mijn Amazon met B20A, maar voor een hoog koppel onderin is de A-nokkenas aan te bevelen. Echter, die nokkenas is gericht op soepelheid, niet op snelheid. Een Amazon met B20A is niet snel weg bij het stoplicht. De acceleratie voelt ook niet spectaculair aan omdat het koppelverloop van de motor in combinatie met de overbrengingen in de versnellingsbak nogal vlak is. Dat is heel mooi, maar het betekent ook dat er geen duidelijke toerengebieden zijn waar de acceleratie veel sneller is. Alleen tussen de 70-100 km/u in de 4e versnelling is de acceleratie wel lekker, maar het maximum koppel zal dan ook wel ergens in dat toerengebied liggen.Een Amazon met B20A laat zich het beste als een TDI rijden (zij het dus lang niet zo snel). Daarmee bedoel ik dat je laag in de toeren blijft bij het optrekken (vanaf 50 km/u al in de 4e versnelling). In dat toerengebied voelt 'mijn' B20A op LPG (en ook op benzine, trouwens) zich happy. Ik weet niet of dat voor een B18 ook geldt, maar ik vind de B20A geen toerendraaier. Hoge toeren doet ie wel, maar naar mijn gevoel niet met heel veel plezier. Dat wil overigens niet zeggen dat ie bij hogere toeren futloos wordt! Het trilt allemaal wat meer, en echte toerendraaiers (Italiaanse motoren) worden juist 'gladder' bij hogere toeren. Ik moet hoge toeren overigens vermijden omdat ik nog geen gaskop heb, maar als je onder 3.000 tpm blijft is dat ook geen probleem (er is nu meer dan 60.000 km op LPG gereden met deze kop, en die kan nog lang mee voordat er nieuwe klepzittingen in moeten).Ik moet wel even vermelden dat ik een eenvoudige elektronische ontsteking heb (Velleman), en sinds die erin zit loopt de motor iets beter. Ook heb je geen last meer van schokken bij rijden in extreem lage toeren (tot onder stationair toerental!) omdat de vonk veel schoner is.Bij meer geavanceerde systemen (Lumenition, Petronix) zul je ook wel een verbetering hebben in vermogen en koppel, maar die systemen kosten ook wat. Helemaal mooi is een systeem met instelbare ontstekingsvervroeging (afhankelijk van toerengebied), maar een motor daarmee moet dan ook op een "rolling road" afgesteld worden.Mogelijkheden genoeg, ik weet niet of de "Practical Classics" van deze maand nog op de schappen ligt, maar daar staat het e.e.a. over de mogelijkheden om je motor op te waarderen (van eenvoudig en relatief goedkoop tot ingewikkeld en duur).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD