olieverbruik controles
- Bezoeker
05-05-2002 12:36 #56884
door
olieverbruik controles is gemaakt door
OK, dus 1 ltr op 1200 km is niet goed. Hoe controleer ik de oorzaak? Ik heb al een papiertje bij de uitlaat gehouden na een rit en geen spatjes. Hij rookt op zich wel, maar volgens mij niet buitensporig. Bovendien rijdt ie wel lekker, dus ........Oh ja en wat zou een revisie ongeveer kosten?Groetjes sebas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-05-2002 18:41 #60688
door
Beantwoord door in topic olieverbruik controles
Blauwe rook uit de uitlaat is een teken dat er olie verbrand wordt in de cilinders. Dit is iets dat bij veel klassiekermotoren eerder regel dan uitzondering is. Echter, een Volvo-motor in goede conditie doet dat niet. Dus als er een blauwe pluim zichtbaar begint te worden, dan moeten er heel wat km's gemaakt zijn met die motor. De belangrijkste twee lekken van olie in de cilinders is langs de cilinderwanden en de klepstelen. De cilinderwanden en zuigerveren slijten door gebruik. Daardoor neemt de afdichting af, en met het voortschrijden van de slijtage neemt het olieverbruikt toe. Hetzelfde geldt voor de afdichtingen van de klepstelen. Een probleem daar is vooral herkenbaar bij een blauwe pluim op het moment dat bij hoge snelheid het gas plots wordt losgelaten. Het inlaatspruitstuk trekt dat vacuum, en bij een minder goede afdichting van de klepstelen trekt het vacuum dus wat olie in de cilinders langs de klepstelen.Om te bepalen hoe groot de slijtage aan de zuigerwanden is kun je een compressiemeting doen. Als die meting aan de lage kant is en ook nog eens meer dan 10% verschil is tussen twee of meer cilinders kun je gaan budgetteren voor een revisie of ruilmotor.Kosten, 4.000-5.000 gulden, maar dan kun je er weer vele honderdduizenden km's tegenaan (of totdat de versnellingsbak of achteras het begeeft, dan..., maar die zijn ook behoorlijk duurzaam).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-05-2002 20:34 #60687
door
Beantwoord door in topic olieverbruik controles
Goede uitleg Lennard, maar toch een opmerking ernaast: met een olieverbruik van ± 1/1000 heb ik meermaals nog vele 10duizenden kilometers kunnen rondrijden (op benzine) , wel regelmatig controleren natuurlijk. En nogmaals: bij de revisie die er uiteindelijk toch van komt, heb ik een K-nokkenas laten monteren vanwege het hogere koppel onderin, bevalt me prima.Siang Phoa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
05-05-2002 22:31 #60686
door
Beantwoord door in topic olieverbruik controles
En een tweede opmerking, naast degene van Siang die ik volkomen onderschrijf. Als je dan zo ongeveer op de ±1/700 km zit en het echt tijd wordt om wat te doen, dan is fl. 5.000 wel heel erg veel geld. Voor de helft kun je je motor ook goed laten reviseren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-05-2002 09:46 #60685
door
Beantwoord door in topic olieverbruik controles
In hoeverre is het ECHT zo dat het bij 1/700 km tijd wordt om wat te gaan doen. Ik zit daar zo'n beetje, afhankelijk van het soort ritjes. Wat gebeurt er als ik niks doe en nog een paar jaar (6000 km/jaar) door rijdt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-05-2002 12:11 #60684
door
Beantwoord door in topic olieverbruik controles
Vraag eens na bij een motorrevisiebedrijf. bijvoorbeeld Keizer in Doetinchem. 0314-326103 ,zeer betrouwbaar bedrijf ze kunnen je ook een beoordeeling geven over je motor. Ze kunnen erin kijken met een endoscoop. Hiermee weet je dan meer, en vraag dan direkt een prijs op. Ik dacht ook dat mijn motor goed was totdat we erin keken. Dit had mij veel meer kunnen kosten als ik was blijven doorrijden.Uiteindelijk moet je toch zelf beoordelen of je het doet of niet. succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
06-05-2002 21:06 #60683
door
Beantwoord door in topic olieverbruik controles
Als je inmiddels op een verbruik zit van 1 op de 700 km, en we hebben het niet over lekkage maar over verbruik, dan lijkt het advies van Rene me zonder meer goed om op te volgen. Eerst dus zaak om te weten waar je olie blijft, of lekkage of verbruik. Als het echt olieverbruik is, meet dan zelf je compressie eens op. Als die erg laag zit, dan heb je een stevige kans dat je zuigerveren of gebroken zijn, of nog erger dat je aan een echte revisie toe bent. Als je compressie verlies hebt en je weet niet zeker of het door je zuigerveren komt, dan wel door slecht sluitende kleppen, is er een heel eenvoudige manier om dat te controleren. Giet een klein beetje olie op de zuiger met een slechte compressie, via je bougiegat. Laat hem ronddraaien met je startmotor en meet dan de compressie. Is je compressie nu aanzienlijk hoger, dan moet je aan de bak, want dan moeten je zuiger(veren) er in ieder geval uit. Is de compressie nog gelijk, dan ligt het verlies dus ergens anders.Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.