olieverbruik (2)

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-07-2002 20:33 #56681 door
olieverbruik (2) is gemaakt door
Als aanvulling op mijn vraag; ik heb geen gaskop. Informatie wijst uit dat dit wellicht olieverbruik in de hand werkt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2002 08:31 #61282 door
Beantwoord door in topic olieverbruik (2)
volgens mij maakt het geen verschil of je nu op gas of benzine rijdt... Het is de staat van de motor die bepaalt hoeveel olie er verbruikt wordt.<br>Natuurlijk zorgt rijden op gas voor een snellere slijtage van kleppen en klepzittingen, daar gas niet voorzien is van extra smerende additieven zoals dat wel het geval is met benzine.<br>Ook ik had op mijn 'gas'-amazon geen geharde kleppen en/of zittingen... en heb zo rondgereden tot de kleppen zodanig versleten waren dat ik niet genoeg compressie meer had om de motor te starten.Voor slechts €100 kon ik hier in belgië een ander volledig motorblok kopen, dus motor vervangen was voor mij de goedkopere oplossing.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-07-2002 19:37 #61281 door
Beantwoord door in topic olieverbruik (2)
Gaskop op niet, olieverbruik hangt daar niet vanaf. Olieverbuik hangt af van 1) hoe goed de zuigerveren de spleet tussen zuiger en cilinderwand afdichten; 2) hoe goed de afdichting rondom de klepstelen is en ook niet onbelangrijk: 3) lekkage(s).Als de afdichting van de zuigerveren slecht is door slechte veren en/of krassen in de cilinderwanden dan is hoog olievebruik het gevolg. Compressieverlies ook. Als langs de klepstelen olie naar binnen komt, dan is dat vooral herkenbaar aan de blauwe pluim bij gas loslaten. Olielekkage is bij deze motoren eerder regel dan uitzondering, zeker als er nog vilten keerringen gebruikt zijn.Nog even over klepzetelslijtage: ik vind het opmerkelijk dat de oorzaak daarvan wordt toegeschreven aan de zgn. smerende werking van benzine. Klepzetelslijtage treedt niet alleen bij LPG ook, maar ook bij loodvrije benzine. De werkelijke oorzaak heeft dan ook met temperatuur te maken, niet met smering. Vroeger werden zachte klepzetels toegepast omdat loodhoudende benzine minder heet ontbrandde en omdat de loodlaag op de kleppen de warmte van die kleppen naar de kop wegleidde. De kop wordt gekoeld, de kleppen niet. De kleppen kunnen alleen maar hun warmte kwijt op de korte momenten dat ze tegen de kop aan gedrukt zitten. Loodvrije benzine ontbrandt heter dan loodhoudende benzine, bovendien vindt er geen afzetting van lood op de kleppen meer plaats. Daardoor worden de kleppen zo heet dat ze - telkens als ze tegen de koop aan zitten - aan de kop vast lassen met microscopisch kleine laspuntjes die telkens weer losgetrokken worden als de kleppen openen. Daardoor wordt de zetel ruw en omdat kleppen ronddraaien ontstaat a.h.w. een schuursteen die de slijtage versnelt. Om de microlassen te voorkomen kun je twee dingen doen: 1) geharde klepzetels en RVS kleppen monteren; die weerstaan lasvorming; 2) een loodvervangend additief gebruiken in de benzine (gaat dus niet op voor LPG).Maar als je niet vaak boven de 3.000 tpm rijdt, dan is de levensduur van niet-geharde klepzetels nog behoorlijk omdat onder die toerentallen de temperatuur amper hoog genoeg oploopt voor snelle slijtage. Slijtage zal er wel zijn, maar er zijn nog vele tienduizenden km's te maken voor een nieuwe kop. Ik vind de term "gaskop" misleidend aangezien klepzetelslijtage dus ook op loodvrije benzine plaatsvindt. Op LPG zal het wel iets sneller verlopen aangezien LPG het heetst verbrandt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD