zuigerveer vervangen b20e
- Bezoeker
13-02-2003 01:55 #56123
door
zuigerveer vervangen b20e is gemaakt door
Omdat een van de zuigerveren gebroken is wil ik deze vervangen.Gelijk maar het hele blok reviseren stel ik uit omdat de rest van het blok in een goede conditie is.Nu kom ik bij het probleem welke zuigerveer maat ik moet hebben.Op de bovenkant van de zuiger staat alleen maar de "D" en verder staat er 71/14.Zijn dit de originele zuigers? De auto kom uit de USA en de "14" zou misschien kunnen wijzen op 1/14 inch?(=0.18 mm)Omdat ik het fiber tandwiel half versleten aantrof denk ik niet dat de motor in het verleden gereviseerd is en ben van plan om de originele maat erin te doen, dus geen overmaat.maar als iemand hier heel anders over denkt hoor ik dat graag.Verder zijn alle tips betreffende het vervangen opzich welkom.Uitteraard vervang ik de tandwielen ook, en de keerringen en nieuwe pakkingen enz dus het wordt dus toch een kleine revisie.Laurent
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bezoeker
13-02-2003 08:31 #63257
door
Beantwoord door in topic zuigerveer vervangen b20e
In mijn boek staat er een "D" op dus lijkt het de originele zuiger.Er zijn pas ringen (SVO2823) die dit kunnen controleren.Let erop dat die letter altijd naar voren wijst en de bovenste zuigerveer verchroomd is en plaats ze zodanig dat de openingen niet recht boven alkaar zitten.De opening eenmaal geplaatst mag 0,40 - 0,55 mm zijn en dit kun je gemakkelijk checken en dan weet je of de veren passen.Goed smeren en schoon werken bij het plaatsen.Als je de onderdelen gaat kopen waar doe je dit, volgende week hebben we VOD dienst dan zou ik wat documentatie mee kunnen nemen.
- Bezoeker
13-02-2003 10:05 #63256
door
Ik heb zelf mijn motor gereviseerd.Ben nu met de auto bezig.Waar je op moet letten bij deze kleine revisie zijn de volgende zaken.- Controleer nokken-as op sluitage- Bij vervangen van zuigerveren zou ik ook gelijk de lagers van de krukas en drijfstangen vervangen deze moeten toch los.- Bij het opnieuwe plaatsen van de zuigerveren haal een hoon door de cilinders heen. Deze worden weer ruw zodat de nieuwe veren netjes inslijten. Eventuele stoterrand moet eruit om opnieuw breken van de veren te voorkomen. Soms is een hoon te lenen bij volvo fanaten.Succes
- Bezoeker
13-02-2003 20:10 #63255
door
1 inch = 25,4 mm.25,4 / 14 = 1,81 mm, je hebt een rekenfout gemaakt. 71 slaat vermoedelijk op de lengte van de zuiger, die is bij latere B18's en de B20 nl. 71,0 mm. De 14 slaat waarschijnlijk op een selectie op maat want op blz. 27 in Haynes staat de volgende passage: "In engine manufacture the cylinders are all machined simultaneously and because of this have very slight differences in diameter. This is allowed for by selecting pistons to fit each bore, this is why it is so important when refitting old pistons that they should be replaced in the cylinders that they came from."
- Bezoeker
13-02-2003 20:23 #63254
door
Oh ja, als het fiber distributiewiel half versleten is moet je die ook vervangen, want dan duurt het niet lang meer (altijd BEIDE tandwielen tegelijk vervangen!!). De toestand van het fiber tandwiel is echter geen indicator voor motorrevisie want ze gaan lang niet zo lang mee als de rest van de motor (er rijdt in de UK een P1800 met 1.000.000 mijl (= 1.609.000 km) op de teller met slechts één revisie!). Als ik de km-stand van mijn Amazon mag geloven (ik heb geen bewijs dat die klopt, alleen een indicatie in de vorm van oude Zweedse APK-rapporten), dan was het na 125.000 km dat ik nieuwe tandwielen geplaatst heb (ik heb nu het stalen van de 6-cilinder, niet het fiber van de 4-cilinder), en dat is ongeveer de levensduur in km's die ik al vaker voor het fiber tandwiel heb horen noemen.
- Bezoeker
13-02-2003 20:46 #63253
door
1.000.000 mijl is al opvallend genoeg, maar het moest zelfs 2.000.000 mijl (3.218.000 km) zijn: "...it can easily last for more than 200,000 miles (321.800 km); the most remarkable example has covered two million miles with just one rebuild, in Irv Gordon's P1800. Regular servicing is the key and an oil change every 3000 miles (4.800 km), with the correct valved filter every 6000 (9.600 km), will ensure longevity." Afkomstig uit de buying guide van Classic Cars, March 2003.
- Bezoeker
13-02-2003 22:14 #63252
door
De letter D staat altijd op de zuiger. Om de goede maat te bepalen zit er maar een ding op.. de zuiger diameter meten