bout krukaspoelie
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2006 10:23 #52462
door
bout krukaspoelie is gemaakt door
Ik ben bezig met het demonteren van een B18 blok en ben inmiddels aanbeland bij de krukas. Ik krijg de bout van de krukaspoelie echter met geen mogelijkheid los! De motor is vastgelopen, dus ik heb in ieder geval geen last van een meedraaiende krukas.
<br><br>
Een luchtsleutel heb ik niet, maar ik vrees dat dit de enige oplossing gaat worden. Ik heb een goed passende dop en een grote 1/2 inch ratel, maar het zit echt muurvast. Hoort dit zo vast te zitten of zou het met normaal gereedschap met de hand gewoon los te krijgen moeten zijn? En worden luchtsleutels met compressors ook verhuurd? Ik zie het namelijk niet zo zitten om het blok naar een garage te sjouwen...
<br><br>
Een luchtsleutel heb ik niet, maar ik vrees dat dit de enige oplossing gaat worden. Ik heb een goed passende dop en een grote 1/2 inch ratel, maar het zit echt muurvast. Hoort dit zo vast te zitten of zou het met normaal gereedschap met de hand gewoon los te krijgen moeten zijn? En worden luchtsleutels met compressors ook verhuurd? Ik zie het namelijk niet zo zitten om het blok naar een garage te sjouwen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2006 11:13 #79508
door
Beantwoord door in topic bout krukaspoelie
Men heeft de bout waarschijnlijk met locktide geborgt.Wanneer je de bout kop goed warm stookt 100 graden dan gaat hij gemakeelijk los.We maken dit nogals mee bij montage van een dubbele V_snaarschijf voor aircö's
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2006 11:19 #79507
door
toen ik mijn distributietandwielen moest vervangen ben ik een middag bezig geweest
met het loskrijgen van deze bout , als je geen brug hebt en er onder moet kruipen is
niet fijn. het heeft 2 ratels gekost uit de doppendoos , uiteindelijk is het gelukt met
een hefboom , een lange stalen pijp om een
gedore ratel en letterlijk lostrappen onder de auto.
de oorzaak is dat deze bout met een soort loctite van fabriek af vastzit.
met het loskrijgen van deze bout , als je geen brug hebt en er onder moet kruipen is
niet fijn. het heeft 2 ratels gekost uit de doppendoos , uiteindelijk is het gelukt met
een hefboom , een lange stalen pijp om een
gedore ratel en letterlijk lostrappen onder de auto.
de oorzaak is dat deze bout met een soort loctite van fabriek af vastzit.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2006 11:56 #79506
door
Ok, ik ben dus niet de enige die hier problemen mee heeft... Ik heb ook al het plan opgevat om een pijpsleutel erop te zetten met een lange ijzeren staaf er doorheen om een enorme hefboom te maken. Maar ik heb geen lange ijzeren staaf... Eerst maar eens verwarmen en proberen die loctite te laten 'smelten'.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2006 20:15 #79505
door
Niet voor mij van belang (motor zit namelijk vast), maar wellicht voor anderen vond ik deze tips:
<br><br>
Krukaspoelie niet los
Voor het loskrijgen van de krukaspoeli kun je als je alleen bent de zgn rope trick gebruiken om de krukas te blokkeren. Je zet de eerste cilinder net na het doden punt en stopt door het bougiegat een dik touw. Dit vult de ruimte tussen kop en zuiger zodat deze geblokkeerd wordt. Hierdoor kan de krukas niet meer draaien en kun je bout losdraaien. Voor vastdraaien moet je de zuiger net voor het dode punt zetten. Voor de afstelling kun je gebruik maken van voelers.
Ruud Reniers
<br><br>
Let goed op bij welke zuiger je het dan doet, omdat de kleppen krom kunnen worden. Je moet dus zuiger nemen die op verbranding staat - dan zijn namelijk de kleppenn gesloten en kan er inprincipe niets mee gebeuren. Ikzelf vind dit niet zo'n elegante oplossing daar er wel erg veel kracht op de lagers komt van de big en small ends. Zelf heb ik altijd goede ervaringen gehad met een strop of touw wat zichzelf steeds vaster zet om de poelie, of een stevige schroevedraaier bij het vliegwiel.
Frans Birnie
<br><br>
Alternatieve truc: de ringsleutel op de pulleybout zetten en dan de motor starten. Hier ben ik achtergekomen toen ik het twee keer per ongeluk gedaan had met kleppen stellen: de bout
gaat mooi los. LET OP: dit kan gevaarlijk zijn - zie de volgende tip.
Ivo Smit
<br><br>
Een ringsleutel op die bout zetten en dan de motor starten is een riskante aangelegenheid. Kan ik niet aanraden. De enige veilige oplossingen:<br>
1. Haal de startmotor los en blokkeer de starterkrans met een stevige schroevendraaier.<br>
2. Haal de stofkap van het vliegwielhuis los en blokkeer daar de starterkrans met een stevige schroevendraaier.
Henk Vlug
<br><br>
Krukaspoelie niet los
Voor het loskrijgen van de krukaspoeli kun je als je alleen bent de zgn rope trick gebruiken om de krukas te blokkeren. Je zet de eerste cilinder net na het doden punt en stopt door het bougiegat een dik touw. Dit vult de ruimte tussen kop en zuiger zodat deze geblokkeerd wordt. Hierdoor kan de krukas niet meer draaien en kun je bout losdraaien. Voor vastdraaien moet je de zuiger net voor het dode punt zetten. Voor de afstelling kun je gebruik maken van voelers.
Ruud Reniers
<br><br>
Let goed op bij welke zuiger je het dan doet, omdat de kleppen krom kunnen worden. Je moet dus zuiger nemen die op verbranding staat - dan zijn namelijk de kleppenn gesloten en kan er inprincipe niets mee gebeuren. Ikzelf vind dit niet zo'n elegante oplossing daar er wel erg veel kracht op de lagers komt van de big en small ends. Zelf heb ik altijd goede ervaringen gehad met een strop of touw wat zichzelf steeds vaster zet om de poelie, of een stevige schroevedraaier bij het vliegwiel.
Frans Birnie
<br><br>
Alternatieve truc: de ringsleutel op de pulleybout zetten en dan de motor starten. Hier ben ik achtergekomen toen ik het twee keer per ongeluk gedaan had met kleppen stellen: de bout
gaat mooi los. LET OP: dit kan gevaarlijk zijn - zie de volgende tip.
Ivo Smit
<br><br>
Een ringsleutel op die bout zetten en dan de motor starten is een riskante aangelegenheid. Kan ik niet aanraden. De enige veilige oplossingen:<br>
1. Haal de startmotor los en blokkeer de starterkrans met een stevige schroevendraaier.<br>
2. Haal de stofkap van het vliegwielhuis los en blokkeer daar de starterkrans met een stevige schroevendraaier.
Henk Vlug
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2006 13:48 #79504
door
Beste Bas, probeer svp toch een luchtsleutel. Dit instrument kan met korte heftige slagen echt heel veel loskrijgen. Het loshaalmoment is uiteindelijk flink lager dan een grote dop met meterslange pijp erop, waardoor je veel schade zou kunnen krijgen. Als de bout afbreekt zit je met een probleem.
Waarom toch niet 'even' het blok in een aanhanger gezet en een bevriende garageman of truckbedrijf bezocht?
Veel wegenwachters hebben ook lucht aan boord, ik helaas (nog) niet.
Inderdaad, vrijwel alles kan je huren. Maar hoe krijg je het thuis? met aanhangertje?
Is wel heel handig, krijg je de vliegwielbouten ook makkelijk mee los bv.
succes!
Waarom toch niet 'even' het blok in een aanhanger gezet en een bevriende garageman of truckbedrijf bezocht?
Veel wegenwachters hebben ook lucht aan boord, ik helaas (nog) niet.
Inderdaad, vrijwel alles kan je huren. Maar hoe krijg je het thuis? met aanhangertje?
Is wel heel handig, krijg je de vliegwielbouten ook makkelijk mee los bv.
succes!
- Jeroen Gerards (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-03-2007 15:29 #79503
door Jeroen Gerards (GAST)
Beantwoord door Jeroen Gerards (GAST) in topic bout krukaspoelie
Ik heb nog een vraag die ik nergens beantwoord zie worden. Namelijk; moet ik de bout met de wijzers van de klok mee, of tegen de wijzers van de klok in draaien om de bout los te maken. (Ervan uitgaande dat ik voor het blok sta natuurlijk.)
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
11-03-2007 21:06 #79502
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic bout krukaspoelie
loctite is gewoon lijm en gaat, als ik het goed heb hoogstens tot een graad of 170 mee, en dat verliest het zijn lijmende werking. Het is een veelgebruikt alternatief voor een vaste passing. Dus goed verwarmen scheelt een hoop bruut geweld. Klein brandertje erop. Ook bij bouten die niet gelijmd zijn, maar wel erg vastzitten kun je proberen de moer <span style="font-weight: bold;"><span style="font-style: italic;">meer</span> </span>te verwarmen dan de bout. Zodat de moer meer uitzet dan je bout/tapeind. Heb daar ook uit de landbouwtechniek goede ervaringen mee, waar je vaak vastzittende M30 bouten hebt waar ook luchtsleutels het soms zwaar mee hebben.