cilinderwand te schraal???

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2006 22:04 #52207 door
cilinderwand te schraal??? is gemaakt door
Heeft iemand wel eens gehoord van het verhaal dat door een verkeerde afstelling van de carburateur waardoor er een te rijk mengsel ontstaat de cilinderwand te schraal wordt, de smerende werking van de olie teniet gedaan wordt en het uiteindelijk resulteerd in het inslijten van de cilinderwand? Mijn blok zit in een dergelijke situatie, nu nog geen 10000 km na revisie. De symtomen waren een veel te hoog olieverbruik en het revisiebedrijf kwam tot de bovenstaande conclusie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2006 22:40 #80766 door
Beantwoord door in topic cilinderwand te schraal???
Dat kan inderdaad het geval zijn. Het teveel aan benzine van de te rijke afstelling komt in de olie terecht en doet de smerende werking teniet. Maar heb je vantevoren dan niets gemerkt van een hoog benzine gebruik, slecht lopen, zwart geslagen bougie's etc. Als je carb te rijk staat moet je dat toch op de een of andere manier gemerkt hebben lijkt mij. En het olieverbruik moet je zeker eerder hebben waargenomen als blauwe uitlaat rook.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2006 22:50 #80765 door
Hij verbruikte vanaf de revisie wel olie maar toen was het verhaal; het moet allemaal nog een beetje inlopen. Na ongeveer 2000 km gereden te hebben zijn we er mee naar Noorwegen geweest en dan is het eigenlijk alleen maar benzine wat er uit de pomp komt. Verder was het benzineverbruik niet verontrustend hoog.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 08:50 #80764 door
Dat kan inderdaad het geval zijn: het te veel aan benzine slaat dan neer op de cilinderwanden, met als gevolg dat op die plaatsen geen olie kan zitten. Op dat moment ontstaat er een soort film tussen de cilinderwand en de zuigerveren, waardoor de veren en wand niet goed op elkaar kunnen inslijten. (wat nodig is voor een goede (olie)afdichting) De cilinderwand 'verglaasd' zoals dat heet. <br>Er zal niet veel anders op zitten dan de cilinderwanden weer heel iets te op te ruwen (lichtjes honen) en nieuwe zuigerveren te plaatsen, en het nog een keer proberen. <br>
Probeer bij het inrijden ook weer niet té voorzichtig te rijden, de zuigerveren worden dan niet strak genoeg tegen de wand aangedrukt, en raken dan niet goed op elkaar ingesleten. Vermijd aanvankelijk wel (erg) hoog toeren. <br>Ben Flierman

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 09:50 #80763 door
Er wordt gezegt, vermijdt erg hoge toerentallen. Ik heb het volgens mij al eens eerder gevraagd, maar toen geen antwoord gekregen. Wat is een erg hoog toerental voor onze auto's. Ik heb een toerenteller in de auto en als mijn motor ooit gereviseerd wordt, dan vind ik dat wel interessant. Ook voor het rijden normaal vind ik interessant wat een hoog toerental is. Ik heb namelijk het idee dat ik soms te vroeg opschakel.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 12:14 #80762 door
Kan ik aannemen dat dit proces bij het rijden op gas zich niet voor doet?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 13:15 #80761 door
Op gas doet zich het verglazingsproces zich inderdaad niet voor. Wat dat betreft kun je beter op gas inrijden. De verbrandings-karakteristiek van LPG is echter voor andere zaken weer enigzins nadelig, dus een beetje afwisellen zou wellicht goed zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 18:11 #80760 door
De gereviseerde motor die ik vorig jaar in m'n Amazon heb gezet kwam met een formulier waarop de garantievoorwaarden stonden. Eigenlijk komt dat formulier grotendeels neer op inrij-instructies. Eén daarvan was dat je de eerste 2000 km op benzine moet inrijden, maar de verkoper heeft er met de hand bij geschreven "LPG toegestaan". De reden daarvoor was dat veel auto's die al lang op LPG rijden versleten carburateurs hebben waardoor de problemen die jij hebt ondervonden ontstaan.<br>
Voor een motor in de inrijperiode geldt dat je niet boven de 3000 rpm komt. De beste manier om in te rijden is met wisselende toerentallen en belastingen zodat de onderdelen niet eentonig inslijten. Ik heb de eerste 2000 km mijn Amazon dus stevig over B-wegen gejaagd, maar dan onder de 3000 tpm blijvend. Blok loopt nu na 8000 km als een zonnetje en is lekker pittig met een goed olievebruik.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 18:44 #80759 door
Niek, 7.000 tpm is erg hoog. In de inrijperiode zou kun je best eens kunnen doortrekken naar 4 of eventueel 5000 tpm, maar vermijd langdurig hoge toerentallen. Ga dus niet lange tijd zonder overdrive 120km/u of harder rijden. Zoals Lennard ook deed is goed: wisselende toerentallen, maar vooral niet te lui. Doe de eerste 100km na revisie wel lekker rustig, maar je mag dat gaspedaal best een beetje intrappen als je er paar 100km hebt opzitten.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2006 18:47 #80758 door
<i>"Blok loopt nu na 8000 km als een zonnetje en is lekker pittig met een goed olievebruik."</i><br>Een <u>goed</u> olieverbruik? (sorry...) ;)

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD