De 245

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2024 20:06 - 05-10-2024 21:08 #1046816 door Simon Nijenhuis
De 245 is gemaakt door Simon Nijenhuis
Nieuw Project.

Voor mijn volgers, jullie hebben kunnen lezen dat mijn Project de 142 is afgesloten.
Mijn 142 was als project gereed. Hij reed prima, en het lag dan ook in de bedoeling om daar een aantal jaar mee te rijden.

Ondertussen had ik in november 2023 een 245 project gekocht, met de bedoeling om die om te bouwen tot een 165. Het voorwerk was al gedaan. De basis was een 240 Polar, met de welbekende B200F motor. Maar ook met Airco centrale deurvergrendeling en elektrisch bediende ramen.
Het was een gestrand project, en vol goede moed ben ik daar aan begonnen.

    

De motor had ik al vlot weer aan de loop.

Helaas verslechterde de gezondheidstoestand van mijn echtgenote begin van dit jaar. In maart van dit jaar heb ik daarom besloten om te stoppen met het project. De gezondheid van en de zorg voor mijn echtgenote gingen voor.

Om die reden zowel de 142 als ook het project te koop gezet. Al snel een “persoon”die via via had vernomen dat ik een 142 en het project te koop had. Hij zocht al een tijdje een 142 voor zijn “maat”, een echte Volvo liefhebber die er graag wat voor over had. Hijzelf wilde de 165 afmaken. Leek hem geweldig, grootse plannen qua motor etc etc. Omdat hij dan beide auto’s in een koop kocht kon er wel wat van de prijs af. En na even onderhandelen kwamen we tot een verkoop van beide auto’s in een. .

Echter niet iedereen is even eerlijk. Dat blijkt wel weer. Op de avond van het ophalen van de auto’s was de smoes dat op het laatste moment de autoambulance niet te regelen was. Maar het afgesproken bedrag voor de 142 had men wel bij zich. Het project zou op de zaterdag dan opgehaald worden. Nog even gedacht “niet doen”, maar uiteindelijk ingestemd.  Online de boel overgeschreven en een vrijwaring gekregen.

Gevolg: Het project werd niet opgehaald. Afspraken werden niet nagekomen, en op berichten werd niet meer gereageerd.  Daardoor eigenlijk de 142 te goedkoop van de hand gedaan.  Uiteindelijk het project aan een liefhebber kunnen verkopen.

Mijn werk aan de 142 werd wel gewaardeerd, want 14 dagen later stond hij te koop.  De “maat” bleek een handelaar, en ik moet zeggen, de 142 was prachtig gepoetst!

Nieuw Project:
In overleg met mijn echtgenote  heb ik in maart 2024 een rijdend project gekocht.  Een mooie donkerrode Volvo 245. Geleverd in Nederland, bouwjaar 1981. Met de NAP kilometerstanden!   Moest wel wat aan gebeuren, had achterstallig onderhoud, en wat roestschade bij de achterdorpels.

    

​​​​​​​
Laatst bewerkt 05-10-2024 21:08 door Simon Nijenhuis. Reden: Typfout

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2024 20:29 #1046818 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 245
Zoals ik al had aangegeven, was de verslechterende gezondheidstoestand van mijn echtgenote de reden om het wat rustiger aan te doen met projecten.

De 245 was wat dat betreft perfect.
Ik ben begonnen met de motor een goede beurt te geven. Distributie vervangen, waterpomp vervangen bougies en contactpunten en natuurlijk de condensator. Kleppen gesteld.

De ontsteking had even extra aandacht nodig. De bodemplaat van de ontsteking was zodanig verbogen, dat de vacuümvervroeger niet meer werkte. Ook de contactpunten stonden er scheef op. Het hele ding daarom maar gereviseerd.
Ook de carburateur goed afgesteld. Resultaat: Een mooi rustig lopende motor.

Tevens de remmerij gangbaar gemaakt. En de achterschokbrekers en veren vervangen voor Originele NIVOMAT schokbrekers, en lichtere veren. Wel een puntje, De draagarmen waren aardig door geroest. Deze even gestraald, en van nieuwe stevige veerdraagplaten voorzien.

 

Vervolgens LPG in laten bouwen.

Bij de APK werd de 245 helaas, maar terecht afgekeurd. Het was mij niet opgevallen, maar de gehele bodem aan de rechterzijde, bestond nog uit bitumen/rubber, met roest. Een stuk van 50cm bij 30 cm vervangen. Vervolgens werd de auto goedgekeurd.

         

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2024 20:37 #1046819 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 245
Helaas is mijn echtgenote op 11 mei 2024 overleden.

Door al de hectiek na het overlijden, ben ik pas afgelopen weken weer verder gegaan met het aanpakken van de roestschade.

Zowel aan de rechterzijde als ook aan de linkerzijde de dorpels aangepakt. Ook de achterzijde van de achterste wielbakken hersteld. Tevens de wielbakken achter verder ontroest. Vanuit de binnen zijde alles goed in de Owarol-olie gezet. En de wielbakken van nieuwe bitumen voorzien.

 
 
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2024 21:02 #1046820 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 245
De 245 is voorzien van een Coenen Schuifdak,
    
Dat schuifdak lag te rammelen in zijn sponning. De geleide blokjes bleken niet meer aanwezig te zijn. Bij een goede relatie, heb ik een compleet oud Coenen Schuifdak van een Amazonen kunnen kopen. Daar heb ik de geleide blokjes van gebruikt, en enkle rubber afdichtingen. De afwaterbak hou ik achter de hand. En wellicht zet ik het gedeelte met de bediening nog eens om.

Wat mij ook stoordde was de lekkage van het aanwezige Coenen Schuifdak. Afgelopen week met veel regen, weer de voorstoelen en vloer zeiknat.

Afgelopen woensdag alles weer bekeken, maar de goot opzich en de afwatergaten zagen er goed uit. Uiteidelijk toch maar de hemel rondom het schuifdak losgehaald. Ook de zonnekleppen en de handgreep aan de passagierszijde even gedemonteerd. Dat gaf genoeg ruimte om bij de afwaterslangen te komen om die te controleren.

Wat bleek: De afwaterslang aan de rechtervoorzijde, was over een afstand van 2 cm door roestvorming gescheurd. De afwaterslang aan de linkervoorzijde, zat nog met wat kit vast, maar degelijk was het niet.

Hier moest ik een oplossing voor zoeken.
Waar maak je in vredesnaam nieuwe afvoerbuisjes van?
Uiteindelijk trof ik een vittingbuisje aan bij mijn elektrospullen. Dat leek mij een mogelijkheid. Buitendiameter is 10mm, en het is voorzien van M10x1, fijne schroefdraad.

De afwatergaten bleken te beschikken over voldoende vlees!. Ik heb het gaatje opgeboord tot de juiste grote, en vervolgens M10x1 getapt. Het buisje netjes op lengte gemaakt en met epoxylijm in de getapte schroefdraad vastgezet.

      

De oude rubber afvoerslangen bleken zo oud, dat ik heb besloten om ze te vervangen.  Om een goede geleide voor de nieuwe slangen te krijgen, heb ik een elektriciteitsdraad door de oude afvoerslang geduwd. Vervolgens de oude slang weggetrokken, en de nieuwe slang over de draad geschoven. Met wat geduw en gepruts, lukte het vrij vlot om de nieuwe slangen op hun plaats te krijgen.



Ook de onderzijde van de opvangbak van owatrol voorzien.

Waar ik nu nog op zoek naar ben, is een nieuwe afwerklijst (Klemlijst) met zuede op de bovenzijde. Totdat ik zeker weet dat de boel nu niet meer in de auto lekt, monteer ik de losgehaalde hemel nog niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Simon Nijenhuis
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-10-2024 21:05 #1046821 door Simon Nijenhuis
Beantwoord door Simon Nijenhuis in topic De 245
Hier nog foto's van de elektriciteitsdraad.  En het eindresultaat

       

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Paul Schaap
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2024 11:20 #1046826 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic De 245
Gecondoleerd met het overlijden van je vrouw, Simon......

Lijkt me toch prima om zo op je gemak met de hobby weer bezig te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans W.
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2024 12:12 #1046827 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic De 245
Simon, Allereerst inderdaad Gecondoleerd en mooi dat je weer voorzichtig maar grondig je hobbie oppakt, 

Als iemand nog een paar (versleten) geleide blokjes heeft van het dak kan ik wel eens kijken of zo niet te 3D printen zijn?

Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-10-2024 22:11 - 07-10-2024 20:08 #1046829 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic De 245
Beste Simon,

Gecondoleerd met het overlijden van jouw echtgenote. Ik weet, wat jij meemaakt, want drie jaar geleden heb  ik ook mijn vrouw verloren . Mijn bewondering voor jou is groot ,omdat je jouw autohobby weer  zo volledig hebt opgepakt. Het zal je goed doen!  Je hebt afleiding. Je bent een echte doorzetter en een kundig iemand . Dat lees ik wel in jouw bijdragen aan ons forum. 
Ik wens je veel sterkte toe!

vriendelijke groet, Niek de Boer. Lidnummer 5595.
 
Laatst bewerkt 07-10-2024 20:08 door Niek de Boer. Reden: Doet niet terzake

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD