Wassermann’s 164, updates

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
29-05-2022 13:09 - 24-09-2022 09:15 #199168 door 17681-dummy
Wassermann’s 164, updates is gemaakt door 17681-dummy
Voorstellen heb ik al lang gedaan en ik heb op dit forum heel veel zinvolle info en hulp kunnen vinden. Daarom leek het me leuk ook een “volg” topic te maken over de klusjes, verbeteringen en aanpassingen die ik aan mijn ‘69-er 164 heb gedaan. Ik ga proberen om dit topic bij te werken met alle werkjes en avonturen die ik met m’n 164 heb volbracht. 

Gr, Yuri 

Laatst bewerkt 24-09-2022 09:15 door 17681-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
29-05-2022 14:32 #199176 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Wassermann’s 164 van ‘69
De 164 komt uit België en kocht ik bij een handelaar. Het is een nette en harde auto die midden jaren '90 eens gerestaureerd is. Er zat een flinke stapel rekeningen bij, maar toch mankeerde er best veel aan. Zo lekte de uitlaat aan alle kanten, liep de motor verschrikkelijk slecht en zat er ruimte op de stuurkogel. Ook de rubbers van de draagarmen waren vergaan én de auto had geen overdrive meer terwijl die er wel onder zou moeten zitten. Hoe dan ook, aan de bak.







Lekker klussen!







Draagarmen klaar, dan door met slangen onder de kap.



Verse olie en filter.



En zo voort en voort... 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
08-06-2022 08:47 - 10-06-2022 09:21 #199288 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Wassermann’s 164 van ‘69
Kerstvakantie en verder met de 164..

De contactpunten waren redelijk ingebrand en de condensator was zo oud als de weg naar Rome. Nieuw dus want ik moet geen gedoe. Punten en condensator van Bosch, tzt zet ik er een transistorkitje van Velleman in en komt de condensator alsnog te vervallen. 




 Daarna de ontsteking goed afgesteld en de klepspeling gecondoleerd, die was prima in orde. Door naar de carburateurs, in dit geval zitten er twee stromberg 175 CD 2SE carburateurs op de B30A motor. Die strombergs hebben de naam “moeilijk” te zijn, maar met wat goed leeswerk kom je snel achter de werking en is er goed aan en mee te werken. Tijdens het afstellen bleek dat het lastig was om een 100% goede stationairloop te krijgen. Wat zoekterm wijst uit dat het komt omdat de voorste carburateur een heel klein beetje valse lucht zuigt. Eerste verdacht is dan de bypass valve. Die pak je er zo af. Doet ie het niet dan gaat ie raar lopen, dus eerst die maar eens nalopen. Dat was een mazzeltje want dat ding is 100% in orde. Toch even helemaal gestript, schoongemaakt en weer in elkaar gezet natuurlijk. 

 

Wat nu lullig is is dat ik dus verder moet zoeken waar de voorste carburateur valse lucht trekt….
Laatst bewerkt 10-06-2022 09:21 door 17681-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-06-2022 12:18 #199289 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Wassermann’s 164 van ‘69
V.w.b. valse lucht is de gasklep de eerste verdachte.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Johan Geers
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-06-2022 01:15 #199304 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Wassermann’s 164 van ‘69
Waarom Velleman? Heb je nog steeds puntjes nodig. Ik heb hot-spark.com/ heb je geen puntkjes meer nodig. Werkt bij mij al sinds 2005.

m.vr.gr.

Johan Geers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
09-06-2022 08:31 #199306 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Wassermann’s 164 van ‘69
Ik heb niets tegen puntjes, het blijft heel en als er eens iets stuk gaat heb je het snel gerepareerd. Daarbij kost de Vellemankit een geeltje. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
10-06-2022 09:18 - 10-06-2022 09:21 #199312 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Wassermann’s 164 van ‘69
Nog een postje over het begin van mijn avontuur. Het is nog steeds winter:

Ook heb ik het B30a blok maar eens van een nieuw oliefilter en 6 liter verse olie voorzien
:  
Ook heb ik alle brandstofslangen vervangen, de oudste was uit 1998.
.  


Ook de stuurbekrachtiging heb ik van verse olie voorzien
:  

En ik heb een ouwe en vooral geknikte aanvoerslang naar de verwarming vervangen door een nieuwe

:

 

Daarna gingen we naar de RDW, waar deze Belg tot Nederlander werd genaturaliseerd
:
Laatst bewerkt 10-06-2022 09:21 door 17681-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
10-06-2022 09:56 - 10-06-2022 09:58 #199313 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Wassermann’s 164 van ‘69
Vervolgens de jaarwisseling gevierd en na een dagje uitbrakken de klus gedaan die al een tijdje op de lijst stond, het afdichten van de voorruit. Die voorruit zit in een rubber en moet met een speciale kit worden afgedicht. Een kit die soort van zacht en flex blijft. Dus, sierlijsten er af,
de boel schoonmaken en daarna voorzichtig rondom afkitten:



   

Dat afkitten is een easy job. Wat daarna komt is dat niet: het terugplaatsen van de 1,5 mm dikke aluminium sierlijsten. De totale eindhel is dat. Een gevecht van 2 uur, aangevuld met de nodige krachttermen. Gelukkig had ik het juiste gereedschap al: een soort schroevendraaier, die hol is, waarmee je een nylon koord door het rubber kunt trekken. Hierdoor blijft de goot waar de sierlijst in moet komen een stukje open staan en dan druk je de lijst er in, hou je de lijst onder druk en spanning en trek je vervolgens het koordje er onder weg. Klinkt makkelijk, is het NIET. 




   

na 2 uur zweten, opnieuw beginnen en vloeken zat die f****ng sierlijst er goed in

Laatst bewerkt 10-06-2022 09:58 door 17681-dummy.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-06-2022 14:54 #199315 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wassermann’s 164 van ‘69
Zit prima zo te zien, ff moeite doen maar dan heb je wat, als hij waterdicht is prima laten zitten !. De latere modellen hebben geplakte ruiten met clips voor de sierlijst. Heeft ook nadelen want die clips roesten allemaal. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Ouwe meuk is leuk
Meer
10-06-2022 20:49 #199319 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Wassermann’s 164 van ‘69
Ed, zijn de geplakte ruiten ook anders van afmeting vergeleken bij de ruiten die in rubbers zitten? 

Gr Yuri 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD