- Berichten: 3471
Roestbescherming
- Johan Geers
- Platinum lid
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Van Buggenhout
- Nieuw lid
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
- Berichten: 104
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14839-dummy
- Senior lid
- Berichten: 52
Daarna conserveren met wat je zelf het beste acht. Buitenzijde met voldoende laagdikte opbouwen beginnend op epoxy en plamuur en kaalgeschuurde delen opnieuw in de epoxy voor dat er grondverf of spuitplamuur op komt.
Wielkasten en onderzijde vanaf de epoxy afwerken met nadenkit, overspuitbare steenslag (geen bitumen)coating en dan grondverf en aflak indien gewenst. Gewoon te reinigen met hogedrukspuit en bruikbaar in alle weersomstandigheden waar Volvo's voor gemaakt zijn. Vet en bitumen producten zijn aan mij niet besteed.
P.S. Wetblasting is overigens ook een mooie methode om verf en roest te verwijderen zonder vervorming omdat het water zorgt voor koeling.
Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter
- Premium lid
- Berichten: 113
Thanks voor delen van jouw methode. Lijkt me een goed werkbare!Peter Overmars schreef : Holle ruimtes die niet open gaan i.v.m. plaatwerk moet je in ieder geval reinigen voor verdere conservering. Ik doe dat met de 170 bar hogedrukreiniger en riool onstoppingsset. Als je voor en na deze behandeling met een camera via scoop er in kijkt snap je dat conservering van bladeren, wespennesten, zand en lagen losse roest geen goed resultaat gaat opleveren. Chassis balken zitten vaak vol zooi.
Daarna conserveren met wat je zelf het beste acht.
Echter nog 2 vragen:
- wat doe jij als afwerking op de binnenzijde van deze lastig bereikbare kokers en holtes?
- ik ben zelf met wat reparaties bezig aan voorzijde; daar komen een aantal plaatjes over elkaar heen. Ik weet echter niet wat wijsheid is qua afwerking en lassen? aansluiting bij A stijl en dekseltje op kokerprofiel bijvoorbeeld.
wat ik nu in gedachte heb:
1 nieuw plaatwerk ontvetten & oud plaatwerk zo goed mogelijk schoonmaken met ontvetter? (in koker)
2 Alles in de zinc/koper primer (spuitbus) indien mogelijk
3 lassen van plaatjes (gaatjes boren en vol lassen ipv puntlassen)
en vanaf hier weet ik het even niet meer zo goed:
wat te doen met plaatjes die op elkaar liggen na het lassen
4 buitenzijde kaal maken en epoxy primer erop of toch eerst nog een middel erop wat tussen de plaatjes kruipt zoals owatrol CIP bijv?
5 naden kit
6 nog een keer epoxy na de kit?
7 afwerken met industrielak voor kleine plekjes of al de plekjes opsparen en alles in 1 keer met 2K lak afwerken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3471
Rechts had ik bijna geen roest/vuil echter links wel.
De dorpels heb ik links en rechts voor en achter ook met de stofzuiger schoongemaakt.
Daar waar de bodem vernieuwd moest worden achter in de koffer ben ik er ook met de stofzuiger in gegaan.
Ik ga de binnenzijde van alle kokerbalken/ dorpels/ deurstijlen behandellen met 3M cavity wax (is de enige wax in spuitbussen die hier te verkrijgen is)(Filippijnen).
Hoe lang dat zich dat goed gaat houden?
De bodum is behandeld met Owatrol CIP hoe lang dat dat goed gaat?
Owatrol heb ik van Europa over moeten laten komen en is een van de weinige die je in een tropisch klimaat toe kan passen.
In de Filippijnen is een goed product als Owatrol niet te krijgen. (wel Owatrol voor hout)
Maar met een hogedrukspuit ik had er niet aan gedacht om zo roest los te krijgen terwijl ik een hogedrukspuit heb.
Ik ben nu al zo ver dat dat dat niet meer kan (kokers zijn allemaal dicht).
Soms heb ik het idee dat roest al in de plaat zit.
Oldtimers/clasiekers het is een beetje merk afhankelijk maar ik denk dat je met een Volvo en VW kever nog het beste af bent qua roestvorming.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Leo Foederer
- Platinum lid
- Berichten: 619
P544B B16A, P220VE B18A
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 14839-dummy
- Senior lid
- Berichten: 52
Holle ruimtes die niet nieuw zijn kun je behandelen met bijv. RX7. Nieuwe holle ruimtes behandel ik met wax voor holle ruimtes bijv. van Roberlo.
Focus je op de mogelijkheden, onmogelijkheden gebeuren toch niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Joris van Nispen
- Premium lid
- Berichten: 120
Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), 940 Polar 2.3 i (‘95), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 66 (‘73), 262C (‘80), V70 (‘98 + ‘00)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
- Berichten: 104
Wie heeft er ruimte en een brug beschikbaar zodat we allemaal onze geliefde Volvo’s ultiem (holle delen alsook onderkant/wielkasten) kunnen beschermen tegen de verwoestende werking van corrosie/ roest?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.