- Berichten: 64
Volvo Amazon 121 - 1965
- C. Los (GAST)
- Senior lid
Ik wil mijn ontwikkelingen graag met jullie delen omdat ik waarschijnlijk hier en daar wat minder conventionele dingen zal gaan doen waarbij ik hoop dat de purist er niet al teveel van gaat walgen.
Doel: Amazon tip top in orde maken, origineel laten ogen en voelen, maar toch met wat moderniteiten erin.
Tijdens aanschaf is het toch lastig te bepalen wat je exact koopt. Je kan een hoop controleren maar niet alles zie je. Deze auto bleek na 50 jaar 6 eigenaren te hebben gehad, dat is volgens mij aan de redelijk hoge kant.. Daar is dus ook geknutseld.
De auto:
Deel 1 - Revisie carburateur
Auto wilde niet starten of rijden op benzine, carburateur zag er vies uit en had speling op de assen. Goede reden om hem geheel uit elkaar te halen!
Nog op de auto is hij echt heel vies..
Uit de auto gehaald lijkt het nog veel erger.
Uit elkaar halen dus!
Bij inspectie bleek er een membraan lek en zat er 0.7mm speling op de as van de vlinderklep. Pooh! Wat zal dat ding een valse lucht aantrekken . Voor onderdelen heb ik voor 35 euro eenzelfde carburateur gevonden. Koopje!
Daar gaan we dus..
Eerst een ultrasoon bad in thinner -> Vervolgens Electro-polishing in Calciumbicarbonaat -> Weer in ultrasoonbad met ethanol
Geeft bovenstaande resultaat. Eerste onderdeel is schoon!!
Om de carb mooi te houden heb ik besloten alle aluminiumdelen in te spuiten met 2k lak:
Voor het lakken..
Klaar!
Alle armpjes, boutjes, moertjes en wat er nog meer op kan zitten gaan in geel gepassiveerd zink. Tegenwoordig kom je vrijwel alleen blank tegen en dat is maar saai. Verzinken kan ik zelf!
http://s26.postimg.org/enohwq7lh/IMG_20151206_144002.jpg?noCache=1449435322
Toch wel benieuwd wat de buren dachten toen ze mij rond zagen lopen :lol:
Het resultaat! Perfect en kan weer jaren mee!
Nu ben ik dus bezig met het samenbouwen.. Op de draaibank moet ik nog een paar nieuw busjes draaien die geklonken zitten in het gashendel. De originele waren hopeloos versleten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- C. Los (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Nu hoop ik niet dat ik mensen tegen de schenen schop maar de radio gaat uit elkaar en wordt volledig gemoderniseerd.
Wat komt er in?
- Automatische bluetooth pairing als je de auto in stapt(handig voor handsfree, GPS en muziek)
- Digitale FM radio die automatisch overschakelt zodra er geen muziek is
- 2x USB aansluiting voor opladen apparaten en later afspelen van media
- Aux ingang
Ik wil zoals gezegd de auto origineel laten ogen en voelen dus de originele radio wordt geheel omgebouwd zodat hij te bedienen is als een oude radio maar wel met een modern hartje. Daarnaast worden de speakers onzichtbaar in de deuren weggewerkt. In het leer komt een laser geprikt gatenpatroon(zoals bij een macbook pro) die vrijwel onzichtbaar is.
De radio in kwestie:
De ingewanden.. Alles gaat er uit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ronald stallmann
- Nieuw lid
- Berichten: 14
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
maar ehh.. , de radio , waarom als basis een jaren 80" radio.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dus ga zo door zegt een purist, en deel vooral wat je doet en en hoe je het doet met ons.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- C. Los (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Thanks . Hij is nog niet af hoor! Ik ben nu op de draaibank wat onderdelen aan het draaien die niet meer te krijgen zijn. De bediening van de hendels van de carb lopen tot nu toe echt super strak... Ik ben super benieuwd hoe ik dat ga merken dadelijk!"Rene Brandt" schreef:
De carburateur vind ik super
maar ehh.. , de radio , waarom als basis een jaren 80" radio.
Dit is de radio die er in zat. Ik begin met deze omdat je na de eerste versie altijd wijzigingen wilt doorvoeren.. Als deze versie goed gaat en de rest van de auto is "af"(nooit! :lol: ) dan ga ik weer een stap verder en dus een échte originele radio ombouwen. Die moderne oldtimer radio's met een "oude" look maar wel een digitaal scherm zijn geen porem en komt er bij mij niet in.
Bedankt! . Als (waarschijnlijk) gemiddeld een wat jongere eigenaar van deze auto zal ik er een andere kijk op hebben. Een carburateur als deze schoon en mooi krijgen zit echt ontzettend veel werk in en eigenlijk zie je hem nooit :lol: . Wel erg leerzaam!"Gerben Polder" schreef:
Hey Los, ik moet zeggen dat ik mezelf vaak als ultra purist beschouw. Heb flink wat commentaar gehad omdat ik mijn remsysteem weer naar trommels rondom terug bouwde, van een B18B naar een B16B ging en elektrisch van 12 weer naar 6 Volt ging. Maar als ik dit zie wordt ik er warm van. Wat je doet is een persoonlijke voorkeur. Hoe je het doet is natuurlijk afhankelijk van de middelen en handigheid van de persoon die het doet, maar in mijn bescheiden mening moet het vooral het beste zijn wat je kunt. En in wat ik in deze twee posts zie is dat precies wat je doet
Dus ga zo door zegt een purist, en deel vooral wat je doet en en hoe je het doet met ons.
Dat ik dit deel is vooral ook voor mensen die zelf niet zo handig of onzeker zijn over het aanpakken van dergelijke klusjes. Foto's scheelt heel erg en zo ben ik dus ook nergens een verslag tegen gekomen hoe je zelf een carburateur reviseert.
Ondertussen borrelen mijn deursloten in het zuur en krijgen deze een nieuwe chroomlaag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- C. Los (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
Best redelijk gelukt toch?
De zelf gedraaide en geklinkte scharnierpunten werkenmooi soepel.
Toch wel een groot verschil met wat hij eerst was:
Het volgende projectje ben ik ook alweer mee bezig:
Deze onderdelen zitten om de cilinders van de sloten heen en druk je in als je de deur open maakt... Ze slijten na verloop van tijd en dan breken ze stuk! De eerst heb ik het chroom van verwijderd en verkoperd. Nu kan ik de weggesleten stukken en putjes herstellen. Daarna gaat er weer chroom overheen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
- Berichten: 2064
ziet er mooi uit. Graag uitleg over het galvaniseren /verzinken / verchromen.
groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- C. Los (GAST)
- Senior lid
- Berichten: 64
"Rudi Dortangs" schreef:
Hallo,
ziet er mooi uit. Graag uitleg over het galvaniseren /verzinken / verchromen.
groeten, Rudi
Het aanbrengen van plating gebeurt of elektrolitisch of chemisch. Dit hangt af van het basismateriaal waar je een plating laag over aanbrengt. Bij de eerste doe je simpel gezegd je onderdelen in een cocktail van chemicaliën en zet je er stroom op waardoor het materiaal dat je op je onderdeel wilt hebben zich eraan gaat hechten. Bij de tweede doe je het in een verwarmd bad waar de plating(bijvoorbeeld zink) in opgelost is en dit hecht zich dan aan je onderdelen.
Als je er de ruimte voor hebt is het goed te doen. Doordat je de baden moet opwarmen komen er schadelijke dampen vrij die je moet afzuigen en je moet natuurlijk aan jezelf denken(masker+bril+schort+handschoenen). Zelf verzinken is hierbij de meest gevaarlijke omdat er in de passivatie/chromatie waterstoffluoride zit.
Voor af en toe een paar onderdeeltjes zou ik het niet snel doen. Zit namelijk ook een redelijke leercurve aan om het écht goed te doen.
Ik doe het zelf omdat veel onderdelen tegenwoordig uit kostenbesparing alleen maar clear/blauw gepassiveerd worden, zoals bouten en moeren. Bijgevoegde onderdeel is een moer van een achteras van een motor die ik geel gepassiveerd heb na zandstralen. Zo worden ze niet meer gemaakt maar het origineel had ze wel!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
- Berichten: 365
Groet, Alfred.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.