- Berichten: 35
PV544 '64
- Stam
- Junior lid
Een Katterug uit '64, B18, LPG tank netjes ingebouwd in 2002 (zware veren geplaatst). Stond al sinds 2006 gestald in een schuur.
Technisch leek het allemaal aardig in orde, en aangeschaft zonder de motor te horen draaien (beetje een gok). Wel wat aandacht nodig bij wat plaatwerk her en der. Linker deur is ook wel aardig aan de beurt.
Voorstoelen komen denk ik uit een 340 ofzo, vind ik wel fijn. Hoewel niet origineel, zit het beter en hebben ze natuurlijk hoofdsteunen. Daarbij zijn er ook gordels geplaatst.
Na de auto te hebben opgehaald, meteen op de brug. Accu erin, verse bougies, verse benzine en starten. Jawel, startte vrijwel direct . Op benzine loopt ie nu wel stationair, maar vrij onrustig (zal te maken hebben met het rijden op LPG vermoed ik). En op LPG loopt ie wel, maar niet stationair, wat denk ik komt door de verdamper. Compressie is op alle cilinders rond de 11.5, wat ik toch vrij netjes vind! Kleppen waren nog netjes gesteld.
Remmen voor zaten een beetje vast. Cilinders uit elkaar gehad en schoongemaakt. Achter remt netjes en links en rechts behoorlijk gelijk. Maar gaat denk ik toch nog wel even uit elkaar. Hoewel ik ook wel fan ben van 'if it ain't broke...'. Maar ja, het zijn wel de remmen, op een enkel systeem. Verder Is er net een revisiesetje binnen voor de hoofdremcilinder, deze lekt een beetje.
Voor de apk zal staan nog een paar kleine zaken op de agenda; dimlicht werkt niet ( groot licht wel :!: ), de claxon ook niet, LPG zal degelijk moeten werken en afgesteld zijn, nieuwe banden (besteld; Vredestein Snow Classic). Verder zal ik ongetwijfeld nog wat zaken tegen komen.
Daarnaast is het plaatwerk boven de achterste 2 kriksteunen aan vervanging toe, wat vooralsnog de grootste klus zal worden.
Ik heb nog niet veel foto's gemaakt, maar hier volgen er een paar.
Uiteraard komen er ook vragen naar boven tijdens het knutselen:
-Wat is de maat sleutel van de ontluchtingsnippel van de remmen? Is dat Engels 1/4 ?
-Wie weet wat het paneeltje doet dat onder het dashbord geschroefd zit (zie foto)?
-Iemand ervaring met 'vredestein snow classic' banden?
-Tips voor het vinden van het probleem met een niet werkende claxon?
Sowieso sta ik open voor algemene tips om op te letten bij een Katterug die een tijd heeft stilgestaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Remmen nippel is inderdaad 1/4.
Paneeltje zou van alles kunnen zijn (mistlampen, ruitverwarming, overdrive, ...) maar misschien ook een by-pass voor niet werkende claxon?
Veel plezier er mee!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
- Berichten: 1420
Heel veel succes en vooral veel rij plezier.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Voor wat betreft de claxon zijn er een aantal opties. Bij weinig gebruik willen de contactpuntjes binnen in nog wel eens corroderen. Dat kun je heel makkelijk controleren door er even de draden af te halen en met een multimeter de weerstand op te meten. Die mag maar een paar ohm zijn. Is hij bijna oneindig dan is er iets mis vanbinnen (meestal die puntjes) is hij een paar ohm dan kun je de multimeter tussen de plus en de min hangen en kijken of je 12 volt krijgt als je de claxon ring indrukt.
Verder wordt het dan gewoon zoeken.
Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stam
- Junior lid
- Berichten: 35
Ik heb inderdaad de mazzel dat mijn schoonvader een autobedrijf heeft (mazda dealer en garage). En daar gebruik mag maken van een brug, gereedschap en expertise. Heel prettig moet ik zeggen. Ben niet onhandig, maar mijn kennis van autotechniek is niet zo groot. Al doende leert men, en bij twijfel kan ik altijd raad vragen.
Wat betreft gereedschap; ik kan uit ervaring zeggen dat mazda geen gebruik maakt van Engelse maten
De 1/4 sleutel dus maar aangeschaft (en ook 1/2). Helaas brak er toch 1 nippel af, dus toch een cilinder gaan vervangen. Zonde want de cilinder zelf is nog in goede staat.
Wel lag er een hydraulische trommeltrekker, waarmee ik met enkel sleutel 17 zo de trommels aan de achterzijde eraf trok met een mooie knal. Prachtig (en duur) spul zo'n trekker.
Ook de hoofdremcilinder onder de wagen uitgeknutseld (lekte). De leiding naar het reservoir zat moervast, en kom je slecht bij. Dus maar losgemaakt bij het reservoir, en met leiding en al verwijderd. Die gaat op de keukentafel uit elkaar, en hopelijk ook weer in elkaar.
Dan heb ik nog een vraag. Ik kwam een dop voor het remvloeistofpotje tegen met een aansluiting voor een niveauwaarschuwing. Iemand ervaring hiermee? En past het op mijn potje?
Nieuwe Vredestein Snow Classic banden liggen inmiddels ook om de velgen. Qua uiterlijk zijn het in ieder geval hele toffe banden. Zal nog een paar foto's maken en plaatsen.
Claxon, verlichting en paneeltje ben ik nog niet aan toe gekomen. Wel heb ik op mijn traktor nog twee mooie Hella mistlampen zitten die eigenlijk nooit gebruikt worden. Dus die gaan verhuizen naar de voorzijde van de katterug.
Vraagje; het zijn toch mistlampen? En vraag 2; bevestiging op de bumper? Gat in bumper?
Plan is om eerst technisch de boel goed te hebben, en dan de gaten te fiksen. Zie foto
@Rob: Dat ATF verhaal ga ik doen. Hoewel de motor al wel een tijdje heeft gelopen. Kwaad zal het sowieso niet doen toch? Verder staat er een vaatje 20w50, een filter en bakolie klaar om te verversen. Eerst zorgen dat ie goed stopt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ja, precies die is eerder voorbij gekomen, zie topic Dop remvloeistofreservoir met vlotter ."Stam" schreef:
Dan heb ik nog een vraag. Ik kwam een dop voor het remvloeistofpotje tegen met een aansluiting voor een niveauwaarschuwing. Iemand ervaring hiermee? En past het op mijn potje?
Of hij past hangt even af van het potje wat je nu hebt, maar volgens mij zou hij op het standaard "remote" potje van een PV wel moeten passen.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Platinum lid
- Berichten: 1146
de atf kun je de zuigerveren misschien mee losweken maar als je het erop giet bereik je alleen de bovenste compressieveer.
m.i. gaat het ook vooral om de olieschraapveer , de onderste , deze kan aardig vastgekoekt zitten.
motorflush gaat door de oude motorolie.
mooie auto , geluk ermee
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Wel belangrijk dat je een extra potje op het originele reservoir zet. Dan heb je meer vloeistof en duurt het iets langer voor je erdoorheen getrapt bent.
Je hebt inderdaad mistlampen, zogenaamde breedstralers. Geel met verticale lijnen. Als het goed is zie je bij correcte installatie een flink stuk van de bermen en moeten ze niet verder schijnen dan je dimlicht.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat is van toepassing bij een Amazon met een hoofdremcilinder en vloeistofreservoir als één geheel, niet bij een PV544 (met B18). Die heeft de hoofdremcilinder onder de auto en een afzonderlijk vloeistofreservoir onder de motorkap, waar niet nog eens een tweede potje opgezet hoeft te worden."Joop van Putten" schreef:
Wel belangrijk dat je een extra potje op het originele reservoir zet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Waarvan acteDat is van toepassing bij een Amazon met een hoofdremcilinder en vloeistofreservoir als één geheel, niet bij een PV544 (met B18). Die heeft de hoofdremcilinder onder de auto en een afzonderlijk vloeistofreservoir onder de motorkap, waar niet nog eens een tweede potje opgezet hoeft te worden.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.