Volvo PV444 1957

• Marnix van der Pol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2013 15:13 #135303 door Marnix van der Pol
Volvo PV444 1957 is gemaakt door Marnix van der Pol
In augustus heb ik een PV444 gekocht uit 1957. Het is de eerste serie met 4 versnellingen en een B16 motor. Ik zag de auto en was helemaal verkocht. Hij liep enkel nog op LPG, de carburateur en benzinepomp bleken helemaal aan gort

Ik heb samen met Kevin van www.lpguitbouwen.nl een plan gemaakt hoe en wat we aan de auto kunnen verbeteren. Vantevoren weet je dat je altijd te maken hebt met tegenvallers met dit soort projekten. Ondanks dat ik dacht dat de auto goed liep bleek al snel dat de druk in de achterste cylinder veel te laag was, 6 bar

Kevin heeft in eerste instantie de cylinderkop gedemonteerd en toen bleek al snel dat er schade was aan de wand van deze cylinder door roestvorming (lang stilstaan) en doordat het luchtfilter gescheurd was en er allerlei troep was aangezogen.

Wat nu, reviseren of revisie blok kost al gauw €3000. We hadden mazzel, om de hoek werd een B16B blok gereviseerd aangeboden voor een aardige prijs. Deze tip kreeg ik van een medeforumgebruiker, Samen met Kevin gecheckt en gekocht. Kevin heeft nog de nokkenas gewisseld van de oude motor ivm specificaties, hij heeft eerst de nokkenas passend laten maken met nieuwe lagers

Inmiddels heeft Kevin in zijn werkplaats het nieuwe blok eringelegd, nieuwe carburateur erop, benzineleidingen vervangen, benzinepomp gereviseerd

Hier is een clip die Kevin van de eerst startup heeft gemaakt. Hij loopt heerlijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Marnix van der Pol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2013 15:22 #135304 door Marnix van der Pol
Beantwoord door Marnix van der Pol in topic Volvo PV444 1957
Als Kevin de motor goed heeft afgesteld op benzine en LPG gaat hij ook de remmerij nog aanpakken.

IK weet dat een forum niet bedoeld is voor reclame maar ik wil iedereen toch laten weten dat Kevin ( www.lpguitbouwen.nl ) dit soort zaken bijzonder goed aanpakt. Hij maakt in eerste instantie een goede inschatting van de werkzaamheden en 'plan de campagne' en voert deze daarna planmatig uit . Hij heeft absoluut veel kennis van zaken en is bijzonder gemotiveerd om tot maximaal resultaat te komen. Hij heeft een eigen werkplaatsje van waaruit opereert, je auto staat daat veilig en droog

Daarnaast is hij communicatief sterk en houdt je op de hoogte van de vorderingen

Kortom. Kevin, bedankt zover en wordt vervolgd, ik kan niet wachten om de auto in het voorjaar in te rijden

Marnix van der Pol

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2013 19:17 #135411 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Volvo PV444 1957
Mooi hoor! Maar weet jewel zeker dat dat de eerste startup was? Hij loopt bij het eerste tikje en het stationnair toerental is ook meteen goed? Heb ik nog nooit meegemaakt bij een nieuw geinstalleerde motor.....
Maar goed, het klinkt als een mooi gezond blok! Gefeliciteerd! Kom je met foto's als je rijdt?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Derk Idsardi
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-12-2013 20:08 #135420 door Derk Idsardi
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Volvo PV444 1957
Volgens mij ken ik deze 444. Heb je hem uit Franeker?

Supermooie, gave en originele auto!

Veel plezier ervan!

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-12-2013 23:05 #135431 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Volvo PV444 1957
Motor had ervoor 10 seconden gelopen en niet meer, dat hij zo makkelijk start komt mede doordat het toerental te hoog stond in het filmpje.
En van te voren even oliedruk opgebouwd natuurlijk.
Nu koude start vol choke erop motor 2keer rond en gewoon starten en mengsel nog niet gesteld.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Marnix van der Pol
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-12-2013 22:52 #135462 door Marnix van der Pol
Beantwoord door Marnix van der Pol in topic Volvo PV444 1957
Hoi Derk,

Ja klopt, ik heb de auto in Franeker gekocht. Deze mensen hadden de auto sinds 97

Hij is mooi maar er zat toch een hoop werk aan.

We hebben nu een goed blok, Kevin :D gaat de motor verder afbouwen en de lpg installatie wordt weer aangesloten. Niet zo eenvoudig aangezien het luchtfilter niet aansluit op het lpg mengstuk

Daarna de remmen, de remschoenen zijn niet meer verkrijgbaar dus daar komen nieuwe voeringen op, de trommels worden uitgedraaid. Ook nog ff de draagarmrubbers..

Prettige kertst
Marnix

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD