- Berichten: 265
Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
- Wessel Renken
- Elite lid
Minder
Meer
20-01-2019 23:31 - 20-01-2019 23:44 #181483
door Wessel Renken
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B230FK / Airride project
@ Simon
Ik ben erg benieuwd wat voor verschil dit blok gaat maken vergeleken met het Ford blok.
De bedoeling is om alle pakkingen en riemen te vervangen en het blok weer vers te maken.
Ik blijf de orginele elektra gebruiken.
Het enige wat ik van plan ben is de wastegate van de turbo verstelbaar maken met grotere injectoren zodat ik wat meer vermogen uit de turbo kan krijgen.
Ik moet alleen nog gaan uitzoeken welke injectoren ik nodig ben en waar ik die kan halen.
Ik ben erg benieuwd wat voor verschil dit blok gaat maken vergeleken met het Ford blok.
De bedoeling is om alle pakkingen en riemen te vervangen en het blok weer vers te maken.
Ik blijf de orginele elektra gebruiken.
Het enige wat ik van plan ben is de wastegate van de turbo verstelbaar maken met grotere injectoren zodat ik wat meer vermogen uit de turbo kan krijgen.
Ik moet alleen nog gaan uitzoeken welke injectoren ik nodig ben en waar ik die kan halen.
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Laatst bewerkt 20-01-2019 23:44 door Wessel Renken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wessel Renken
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 265
23-01-2019 14:29 #181526
door Wessel Renken
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Ondertussen een bokje gemaakt voor het blok om een beetje fatsoenlijk op hoogte te kunnen werken en begonnen met de demontage van het blok
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ivo Van Antwerpen
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 490
23-01-2019 22:03 #181544
door Ivo Van Antwerpen
Beantwoord door Ivo Van Antwerpen in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Aha! terug een Volvo hart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 120
24-01-2019 07:28 #181545
door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Komt ie recht of schuin?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wessel Renken
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 265
24-01-2019 14:38 - 24-01-2019 14:40 #181557
door Wessel Renken
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Momenteel druk bezig met het passen en meten om het blok in de volvo te kunnen proppen.
Tot de conclusie gekomen dat de tunnel verbreed moet worden voor de versnellingsbak. Dat word de eerste klus.
Het 2e punt word lastiger.
Als ik het blok erin zou hangen zou ik inclusief de aanpassingen aan de tunnel maar 10cm overhouden voor een radiator en koelfan tot ik de chassisbalk bereik.
De orginele radiator van de B230 gaat nooit passen vanwege de breedte. En mocht die wel passen zou ik geen ruimte overhouden voor de fan, aangezien die al 8cm dik is.
Nu zat ik te denken om de orginele Amazon radiator te gebruiken en die op de chassisbalk te zetten, zodat ik die 10cm over hou voor de fan en nog genoeg ruimte over hou om voor de radiator een intercooler te plaatsen.
Nu weet ik dat de orginele Amazon radiator voldoende koelt voor de Ford Sierra motor. Alleen ben ik nu benieuwd of dat ook voldoende zou zijn voor een B230. Mits er een goede koelfan voor zit.
Mocht ik dit gaan doen ga ik ook extra ruimte maken om meer lucht in de motorruimte te krijgen waaronder bijvoorbeeld een luchthapper achter de bumper.
Graag zou ik jullie meningen over het gebruiken van een orginele Amazon radiator willen horen. Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom, zolang het maar betaalbaar blijft. (haha)
Tot de conclusie gekomen dat de tunnel verbreed moet worden voor de versnellingsbak. Dat word de eerste klus.
Het 2e punt word lastiger.
Als ik het blok erin zou hangen zou ik inclusief de aanpassingen aan de tunnel maar 10cm overhouden voor een radiator en koelfan tot ik de chassisbalk bereik.
De orginele radiator van de B230 gaat nooit passen vanwege de breedte. En mocht die wel passen zou ik geen ruimte overhouden voor de fan, aangezien die al 8cm dik is.
Nu zat ik te denken om de orginele Amazon radiator te gebruiken en die op de chassisbalk te zetten, zodat ik die 10cm over hou voor de fan en nog genoeg ruimte over hou om voor de radiator een intercooler te plaatsen.
Nu weet ik dat de orginele Amazon radiator voldoende koelt voor de Ford Sierra motor. Alleen ben ik nu benieuwd of dat ook voldoende zou zijn voor een B230. Mits er een goede koelfan voor zit.
Mocht ik dit gaan doen ga ik ook extra ruimte maken om meer lucht in de motorruimte te krijgen waaronder bijvoorbeeld een luchthapper achter de bumper.
Graag zou ik jullie meningen over het gebruiken van een orginele Amazon radiator willen horen. Alternatieven zijn natuurlijk ook welkom, zolang het maar betaalbaar blijft. (haha)
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Laatst bewerkt 24-01-2019 14:40 door Wessel Renken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1420
24-01-2019 15:06 #181558
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Wessel, Niels den Ouden heeft de
Amazon
die ooit eens door Joost Buiting is gebouwd. Als je de link opend zie je op blz 2 een aantal foto's. Misschien dat Joost of Niels wat voor je kunnen betekenen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jacob van Zwet
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 130
24-01-2019 18:00 #181561
door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Hoi Wessel,
Vet bezig!
Het eerste waar ik aan denk is een olie koeler er bij plaatsen dan is de water temp weer iets minder belangrijk.
En mogelijk een externe water pomp zodat je het water beter door het blok en de koeling kan spoelen.
Een extra groot radiator reservoir plaatsen zodat je wel meer koel water tot je beschikking hebt.
Maar zou ook goed kunnen dat met een goeie electrische fan alles ook netjes koud blijft.
En anders radiator in de bagage ruimte maar dan kan je geen bagage meer mee nemen en heb je nog heel wat meer aanpassing nodig;)
Groet,
Jacob
Vet bezig!
Het eerste waar ik aan denk is een olie koeler er bij plaatsen dan is de water temp weer iets minder belangrijk.
En mogelijk een externe water pomp zodat je het water beter door het blok en de koeling kan spoelen.
Een extra groot radiator reservoir plaatsen zodat je wel meer koel water tot je beschikking hebt.
Maar zou ook goed kunnen dat met een goeie electrische fan alles ook netjes koud blijft.
En anders radiator in de bagage ruimte maar dan kan je geen bagage meer mee nemen en heb je nog heel wat meer aanpassing nodig;)
Groet,
Jacob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Edwin Jongejan
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 120
29-01-2019 08:29 - 29-01-2019 08:33 #181645
door Edwin Jongejan
Beantwoord door Edwin Jongejan in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Rij al jaren met een 2-rij radiateur.
Maar loopt wel tegen z'n grenzen aan met snelheden boven 140.
En hangt op de originele plaats.
Tussen de poelie vd waterpomp en radiateur zit 1,5 cm.
Maar loopt wel tegen z'n grenzen aan met snelheden boven 140.
En hangt op de originele plaats.
Tussen de poelie vd waterpomp en radiateur zit 1,5 cm.
Laatst bewerkt 29-01-2019 08:33 door Edwin Jongejan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wessel Renken
- Elite lid
Minder
Meer
- Berichten: 265
29-01-2019 18:52 #181648
door Wessel Renken
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Beantwoord door Wessel Renken in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
@ Rob, Jacob en Edwin
Thanks voor jullie reacties!
Ik ga het proberen met de orginele radiator van een Amazon met een goeie fan en oliekoeler. Mocht dat nog niet genoeg zijn dan pas ik dat later wel weer aan.
Vandaag druk geweest met het passen van de B230 motor.
Conclusies:
- Ik moet hem schuin hangen (dezelfde positie als orgineel) om uberhaupt de orginele inlaat nog te kunnen gebruiken
- De tunnel moet hoger en breder
- Het subframe moet aangepast worden om de carterpan te laten passen
- Er moet een andere uitlaatspruitstuk worden gemaakt aangezien ik te weinig ruimte heb voor de turbo
Samengevat een hoop extra werk dus maar gauw de slijptol aan het werk gezet.
Het subframe word nog verstevigd. Zoals je ziet blijft er nog weinig orgineels van het subframe over
Tevens heb ik momenteel weer een flintstone auto
Thanks voor jullie reacties!
Ik ga het proberen met de orginele radiator van een Amazon met een goeie fan en oliekoeler. Mocht dat nog niet genoeg zijn dan pas ik dat later wel weer aan.
Vandaag druk geweest met het passen van de B230 motor.
Conclusies:
- Ik moet hem schuin hangen (dezelfde positie als orgineel) om uberhaupt de orginele inlaat nog te kunnen gebruiken
- De tunnel moet hoger en breder
- Het subframe moet aangepast worden om de carterpan te laten passen
- Er moet een andere uitlaatspruitstuk worden gemaakt aangezien ik te weinig ruimte heb voor de turbo
Samengevat een hoop extra werk dus maar gauw de slijptol aan het werk gezet.
Het subframe word nog verstevigd. Zoals je ziet blijft er nog weinig orgineels van het subframe over
Tevens heb ik momenteel weer een flintstone auto
Instagram @wess.gt
www.rollhard.co.uk/blogs/news/saving-the-amazon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1950
29-01-2019 22:34 #181656
door 05703-dummy
Groet, Hans
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo Amazon B30E / 2.0 DOHC N9A project
Oude tijden herleven! Nu gewoon nog een tunneltje bakken van een oliedrum en klaar is Wessel!
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.