Waar is dit kraantje voor?

• Marijn Schaaf
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-01-2025 13:45 - 10-01-2025 13:49 #1047787 door Marijn Schaaf
Waar is dit kraantje voor? is gemaakt door Marijn Schaaf
Ik rij mijn Amazon eigenlijk altijd op LPG.
In de tanks heb ik van die dure "oldtimer benzine" waar ik iedere maand een paar km op rij, schijnt goed te zijn...
Onder het dashbord heb ik een schakelaartje, links benzine, middenstand benzine leeg rijden, rechts LPG.

Een tijdje geleden wilde de Amazon soms / vaak niet meer starten op LPG, terwijl dat altijd perfect gewerkt had.
Werd telkens erger..
Op benzine startte de Amazon wel braaf.
Ik van alles onderzoeken, ik heb het vermoedelijk gevonden, een / het relais schakelde misschien niet (goed), ik overal elektrische contacten nakijken, en,
natuurlijk, als laatste die van de benzine / LPG schakelaar...
Lijkt dat het probleem daar zat, hij start weer braaf op LPG, hopen dat het zo blijft...

Maar, tijdens al mijn "onderzoek" naar het niet op LPG starten was ik me af gaan vragen waar dit kraantje voor was, boven de radiator, in een slang richting LPG installatie en carburateur.
Toen ik het kraantje naar beneden draaide bleek het "leegrijden" van de benzine met de schakelaar in de middenstand niet meer te werken, normaal duurt dat een paar minuten, nu bleef de Amazon gewoon rijden, en, vast niet gratis...

Kan iemand me dat uitleggen?

Bijlagen:
Laatst bewerkt 10-01-2025 13:49 door Marijn Schaaf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathieu van den Bosch
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2025 14:17 - 10-01-2025 14:19 #1047788 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic Waar is dit kraantje voor?
Dat is voor het met de hand kunnen bedienen van de afsluiter. Dus als je om een of ander reden geen spanning hebt of als het spoeltje stuk is kun je hem met de hand open zeten. Alleen lijkt het erop dat er maar een draad aan de magneetspoel  zit, of is dat gezicht bedrog?

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.
Laatst bewerkt 10-01-2025 14:19 door Mathieu van den Bosch.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2025 14:19 - 10-01-2025 14:20 #1047789 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Waar is dit kraantje voor?
Dit is de benzineafsluiter die door de LPG schakelaar bediend wordt.
Met het kraantje kun je hem handmatig open zetten. Deze functie is bedoeld voor het geval er een elektrische storing optreedt in het LPG systeem, kun je dus altijd op benzine rijden.

PS. Ik rijd ook elke maand ca 10km op benzine om het systeem gangbaar te houden. Ik doe dat op "goedkoop sap uit de pomp". Ik doe dit al 30 jaar zo, nog nooit problemen  gehad. 
Laatst bewerkt 10-01-2025 14:20 door Han Misdom.

• Marijn Schaaf
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
10-01-2025 16:06 - 10-01-2025 16:07 #1047793 door Marijn Schaaf
Beantwoord door Marijn Schaaf in topic Waar is dit kraantje voor?
Ha, mooi, zoiets had ik zelf ook al bedacht.
Tegenwoordig zou er dan een stickertje met uitleg aan vast zitten.....

Links zit er nog een draadje naar aarde, is idd moeilijk te zien.

Ik heb er een paar jaar geleden iets van 20 liter van die dure oldtimer benzine in gegooid, zat in zo'n plastic vat, omdat je die veel langer kan bewaren, met de gedachte "gaat jaren mee".
Begint nu toch een beetje op te raken....
Ik zal wel weer op jacht gaan naar nieuwe oldtimer benzine, maar, als ik die niet in de buurt kan vinden, welk goedkoop sap kan er dan in?
Ik heb het geweten, maar, vergeten...
Super? Of alles?
Ik meen dat ik ergens op moest letten, want, de Amazone rijdt weliswaar op LPG, maar, of de kopdeksel en kleppen en zo daar op aangepast zijn, geen idee....
Laatst bewerkt 10-01-2025 16:07 door Marijn Schaaf.

• Frans Boeijen
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Meer
10-01-2025 19:26 #1047796 door Frans Boeijen
Beantwoord door Frans Boeijen in topic Waar is dit kraantje voor?
Ik tank altijd 98 (super) in mijn Amazon en geen problemen met rijden op benzine. De 95 benzine veroudert heel veel sneller en is daarom zeker AF te raden! Zeker bij rijden op LPG en de benzine langer in de tank blijft.

• BartJu
  • Elite lid
  • Elite lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
11-01-2025 22:05 #1047807 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Waar is dit kraantje voor?
Als je zo weinig op benzine rijdt, tank dan vooral alcohol-vrij. Dat is meestal E5, 98. Die bevat tot MAX 5% ethanol. Maar kan ook 0.0 zijn. Er zijn maar een paar merken die vermelden dat hun premium geen ethanol bevat. Zelf tank ik dus bij voorkeur die. Prijs is wel wat hoger, maar nog niet zo hoog als Aspen 4 of Exomaxx etc.

Dan over je probeem: 
je geeft aan dat de auto prima op benzine loopt, maar niet op LPG. Ik lees ook dat het leegrijden van benzine erg lang duurt, of niet gebeurd.
Waar ik dan aan denk: de benzine afsluiter gaat niet goed/geheel dict. Dan blijft er dus benzine komen, loopt niet leeg. OP LPG krijgt de motor dan twee brandstoffen, dat is dan natuurlijk veeeeel te rijk en werkt dus niet.

Suggestie: hoe ruikt het dan bij uitlaat? Onverbrande brandstof? Probeer de benzineslang op een andere manier af te sluiten, bv slangenklem erop (als sang dit nog toelaat, moet dan wel goed soepel zijn). Of dop af, of hang in jerrykannetje ipv naar carb. Dan kun je zien of er nog iets door komt als je op LPg staat. 

• Marijn Schaaf
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-01-2025 17:41 #1047811 door Marijn Schaaf
Beantwoord door Marijn Schaaf in topic Waar is dit kraantje voor?
De Amazon doet het weer prima op LPG, het was het schakelaartje benzine / niks / LPG, daar zaten wat contacten niet helemaal lekker, waardoor het relais niet (goed) schakelde, zoals ik al schreef...

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD