Afstellen op LPG lukt niet. verdamper is nieuw
- Harris Visser
- Nieuw lid
Minder
Meer
04-11-2024 12:32 #1047100
door Harris Visser
Afstellen op LPG lukt niet. verdamper is nieuw is gemaakt door Harris Visser
Wellicht kan iemand me advies geven. Mijn 40 jaar oude verdamper deed het nog wel, maar ik had de problemen die ik of het forum ook tegen kwam na 20 jaar nauwelijks rijden met mijn Amazon (B20 Stromberg carburateur) . Niet meer willen starten met warme motor, afslaan bij stoplicht of vlak bij mijn doel als ik wilde parkeren etc. na een tijdje (gepensioneerd) weer dagelijks rijden werden die problemen minder (net of de membranen weer soepel worden als je een weer regelmatig rijdt ? zou dat kunnen??) alleen ik merkte geen enkel verschil meer als ik de stelschroef in de slang in draaide om het gas af te stellen .Op benzine loopt de auto als een zonnetje, nergens lekken. Carburateur was recent al gereviseerd en de motor heeft pas 50K gelopen.
Ik dacht aan reviseren van mijn oude Prins carburateur, maar een nieuwe koste bijna hetzelfde als een revisie set en reviseren van zo'n oud ding werd me sowieso afgeraden. Ik kan overal nevelen met remmenreiniger zonder dat het motor toerental veranderd. De motor liep uiteindelijk stationair op benzine en gas keurig ca 800 t/m,
Nu komt het:
De nieuwe verdamper gisteren ingebouwd. Ik heb nergens aan gedraaid en gestart. liep meteen perfect. Alleen kan ik nog steeds de stelschroef helemaal naar boven draaien en merk ik geen verschil in toeren bij 3000 t/m tijdens het indraaien. kortom er valt weinig af te stellen.
Iemand enig idee wat er nu nog mis zou kunnen zijn. Je zou zeggen dat de oude verdamper het gewoon nog zou kunnen doen, al verwen ik mijn Amazon graag met een nieuw exemplaar zodra je zeker weet dat alles gewoon goed is.
Groet,
Harris
Ik dacht aan reviseren van mijn oude Prins carburateur, maar een nieuwe koste bijna hetzelfde als een revisie set en reviseren van zo'n oud ding werd me sowieso afgeraden. Ik kan overal nevelen met remmenreiniger zonder dat het motor toerental veranderd. De motor liep uiteindelijk stationair op benzine en gas keurig ca 800 t/m,
Nu komt het:
De nieuwe verdamper gisteren ingebouwd. Ik heb nergens aan gedraaid en gestart. liep meteen perfect. Alleen kan ik nog steeds de stelschroef helemaal naar boven draaien en merk ik geen verschil in toeren bij 3000 t/m tijdens het indraaien. kortom er valt weinig af te stellen.
Iemand enig idee wat er nu nog mis zou kunnen zijn. Je zou zeggen dat de oude verdamper het gewoon nog zou kunnen doen, al verwen ik mijn Amazon graag met een nieuw exemplaar zodra je zeker weet dat alles gewoon goed is.
Groet,
Harris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
04-11-2024 23:39 #1047111
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstellen op LPG lukt niet. verdamper is nieuw
Wat is het merk van de verdamper en type?
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
- Harris Visser
- Nieuw lid
Minder
Meer
05-11-2024 10:49 #1047115
door Harris Visser
Beantwoord door Harris Visser in topic Afstellen op LPG lukt niet. verdamper is nieuw
Een Lovato elektrische N verdamper. Intussen heb ik de monteur van LPG Onderdelenshop gesproken. Het zou ongeveer onmogelijk zijn dat mijn motor gewoon liep met de stelschroef helemaal ingedraaid. Hij vroeg me zelfs om terwijl de motor liep de LPG slang van de verdamper te trekken om zeker te zijn dat ie niet op benzine liep:).
Uiteindelijk hielp het door wat aan de stationair-schroef op de verdamper te draaien. er veranderde dat temminste iets aan het toerental. Conclusie was dat waarschijnlijk de doorlaat van de afsteller in dichte toestand aan de grote kant is. dus heb ik net een nieuwe besteld. dat kon weinig kwaad, achteraf zaten er zelfs gaatjes onder de slangen. Alle slangen ook meteen maar besteld. Maat was niet top en dat spul is ook al heel oud. Ik ga er van uit dat ik daarna de boel goed afgesteld krijg. Maar evengoed bedankt voor je reactie.
Uiteindelijk hielp het door wat aan de stationair-schroef op de verdamper te draaien. er veranderde dat temminste iets aan het toerental. Conclusie was dat waarschijnlijk de doorlaat van de afsteller in dichte toestand aan de grote kant is. dus heb ik net een nieuwe besteld. dat kon weinig kwaad, achteraf zaten er zelfs gaatjes onder de slangen. Alle slangen ook meteen maar besteld. Maat was niet top en dat spul is ook al heel oud. Ik ga er van uit dat ik daarna de boel goed afgesteld krijg. Maar evengoed bedankt voor je reactie.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
05-11-2024 22:38 #1047118
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Afstellen op LPG lukt niet. verdamper is nieuw
Ah, met 'naar boven' draaien bedoelde je dicht draaien. Dan zou er op een gegeven moment inderdaad te weinig door moeten komen.
Ik kwam laatst dit verhaal tegen. Verhelderend leesvoer, vond ik:
www.diy-lpg.co.uk/articles/files/tuning-open-loop.html
Ik kwam laatst dit verhaal tegen. Verhelderend leesvoer, vond ik:
www.diy-lpg.co.uk/articles/files/tuning-open-loop.html
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
05-11-2024 23:22 #1047119
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Afstellen op LPG lukt niet. verdamper is nieuw
Afstellen van de verdamper:
Zwarte schroef voor stationair (idle) afstellen.
Klein goudkleuring schroefje voor overnemen op toeren.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Zwarte schroef voor stationair (idle) afstellen.
Klein goudkleuring schroefje voor overnemen op toeren.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
- Harris Visser
- Nieuw lid
Minder
Meer
07-11-2024 11:32 #1047124
door Harris Visser
Beantwoord door Harris Visser in topic Afstellen op LPG lukt niet. verdamper is nieuw
Dat artikel is inderdaad interessant. Intussen begin ik gevoel te krijgen voor de afstelling. In elk geval durf ik nu aan die schroeven te draaien. De motor loopt nu behoorlijk moet, een klein dingetje stoort me nog. Als ik na even stationair gas geef, dan hapert de motor even. Dat is met het messing schroefje op de verdamper te beinvloeden, maar helemaal top is het nog niet. eerst maar een rijden en met kleine stapjes aanpassen. Wat in dat artikel ook al stond: "je maakt snel veel te grote wijzigingen". Gisteren na het eerste ritje van 2 kilometer sloeg de motor af. Vanmorgen weer wat bijgesteld. een kijken hoe dat straks loopt.
Uit interesse heb ik mijn ca 40 jaar oude verdamper uit elkaar gehaald. Ergens had ik gehoopt kapotte membranen te vinden ofzo. Een beetje vervuilt, wat zwarte smurrie onderin... alles nog heel. je zou zeggen schoonmaken in elkaar zetten en dat ding werkt weer prima. een membraan was wel nogal kreukelig. geen idee of dat slecht is. Maar goed een revisie set is mogelijk niet te krijgen en dan heeft het ook niet echt veel nt om daar mee door te rijden. kwalitatief vind ik het wel een overtuigender ding. Allemaal messing aansluitingen ipv kunststof enzo. Voor de eeuwigheid gemaakt. Nu zal met Lovato mij toch wel overleven, maar ik kan het niet laten om de Prins schoon te maken en gepolijst weer in elkaar te zetten en een mooi plekje te geven ergens in huis. Als dank voor jaren trouwe dienst zal ik maar zeggen.
P.S. leuk om te ontdekken dat dit een levend forum is. De meeste zeilersforums van zeilverenigingen zijn aardig dood. Alles het landelijke Zeilersforum is druk bezocht.
Uit interesse heb ik mijn ca 40 jaar oude verdamper uit elkaar gehaald. Ergens had ik gehoopt kapotte membranen te vinden ofzo. Een beetje vervuilt, wat zwarte smurrie onderin... alles nog heel. je zou zeggen schoonmaken in elkaar zetten en dat ding werkt weer prima. een membraan was wel nogal kreukelig. geen idee of dat slecht is. Maar goed een revisie set is mogelijk niet te krijgen en dan heeft het ook niet echt veel nt om daar mee door te rijden. kwalitatief vind ik het wel een overtuigender ding. Allemaal messing aansluitingen ipv kunststof enzo. Voor de eeuwigheid gemaakt. Nu zal met Lovato mij toch wel overleven, maar ik kan het niet laten om de Prins schoon te maken en gepolijst weer in elkaar te zetten en een mooi plekje te geven ergens in huis. Als dank voor jaren trouwe dienst zal ik maar zeggen.
P.S. leuk om te ontdekken dat dit een levend forum is. De meeste zeilersforums van zeilverenigingen zijn aardig dood. Alles het landelijke Zeilersforum is druk bezocht.