- Berichten: 36
Mijn Volvo 244 is op LPG niet goed af te stellen
- Daan Mulder
-
- Junior lid
-
Op mijn stromberg is een selonoide gemonteerd die het nadiezelen voorkomt. De werking daarvan is mij niet bekend. Ik geloof niet dat de selonoide het probleem veroorzaakt maar zeker weten doe ik dat ook niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan Mulder
-
- Junior lid
-
- Berichten: 36
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 817
de solenoid is de stationairsproeier; bij benzine slaat de motor af als die stroomloos wordt.
Op lpg komt dat minder kritisch, gas sluit af door het gasrelais en is feitelijk dus beter beveiligd.
De basis afstelling is erg gemakkelijk zelf te doen; laat een warme motor goed toeren draaien en draai de regelaar op de gasslang dicht tot de motor minder loopt en draai de regelschroef verder open tot de motor zijn volle vermogen krijgt. Op de weg uitproberen en bij inhouden op belasting, de gasschroef opendraaien en dit indien nodig enkele keren herhalen met telkens een kwartslag verder open draaien.
Stationair regel je met de regelschroef op de verdamper en evt. op de carburateur of regelschroef in het spruitstuk.
CO gehalte bij stationair rond de 2 % bij vollast niet te meten zo schoon is LPG.
Succes, Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan Mulder
-
- Junior lid
-
- Berichten: 36
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M. Zwolsman
- Nieuw lid
-
- Berichten: 13
Normaal is het om de stationair(co) regelaar, op de verdamper, 'arm' te stellen, motor loopt net. De lpg regelschroef in de slang staat dan op de helft open. Bij een warme motor.
Breng de motor op 3000tpm en houdt 'm daar op. draai dan de regelschroef in de slang verder open of dicht. Al naar gelang het toerental.
De bedoeling is om het toerental zo hoog mogelijk te krijgen met die regelschroef in de slang. Op zijn top draai je deze nog 1/4 slag extra open. Net voordat het toerental weer wil terug lopen...
Daarna stel je de stationair af met de co afstelling van de verdamper. Dat is belangrijk, want bij stoplichten wordt je motor anders onnodig warm. (liever te hoog)
Rijdt een stukje. En controleer de afstelling zonder aan het stationair toerental te komen. (...) Dat is nl. je co afstelling bij stationair. Zet evt de gasklep verder dicht of open. (0.05 max oid)
Werkt dit allemaal, ga dan naar een gasboer om de lambda te controleren. Voor €35,- is je lpg goed afgesteld en rijdt je de kop niet aan gort als de boel te arm is gesteld.
bruine electrode bougie bij benzine, beige bij gas, wit is te arm, zwart te rijk en of lekkende zuigerveren.etc.
Bij een automaat of bij injectie werkt deze truc bijna niet, omdat op het vacuum nog wel eens het toerental geregeld wordt. Lpgonderdelenshop heeft, dacht ik, goede instructies on-line staan.
sccs Marius
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 817
Alleen dat Lambda meten gaat echt niet bij een 45 jaar oude auto ; ik heb het met mijn 264 uit 1975 ook wel eens laten doen, maar de waarden sloegen nergens op en is ook geen apk vereiste.
Het belangrijkste is dat de auto lekker loopt en de motor goed oppakt en dat is met het getoonde gasstuk en een enkele stromberg prima te doen.
Gewoon niet te krap afstellen dan draait de B 21 motor het beste.
Succes Daan, morgen ben ik in Elshout en kan je altijd even bellen.
gr. Cor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M. Zwolsman
- Nieuw lid
-
- Berichten: 13
Ook daar heb je een punt.
Afstellen op 0.975>1 lambda is wel wat ik je aan kan raden.
Dat kunnen ze tegenwoordig bij veel garages, tegelijk met de co meting.
Ik laat het bij mijn oudjes, inmiddels 50

nou ja, succes
Marius
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 637
Cor Kraaijeveld schreef : Hallo Daan en Han;
Als de 244 van Daan alleen op gas rijdt, kan je veel problemen voorkomen door gewoon de vacuum zuiger compleet met membraam en veer uit de carburateur te halen.
Vroeger in de jaren 70 werd vanuit de volvo garage hetzij een vacuumsysteem hetzij een druksysteem bij LPG rijden ingebouwd in de stromberg om de zuiger in de hoogste stand vast te zetten.
Zelf zet ik de vacuumzuiger tegenwoordig vast met een boutje in de hals van de carburateur want die vacuumzuiger zit alleen maar in de weg bij het rijden op LPG.
De zogenaamde LPG boer van Daan kun je de verkeerde afstelling niet kwalijk nemen; wie heeft nog de kennis van de techniek van 50 jaar geleden?
Ik zou bovenstaande doen, gevolgd door de inlaat op het filter weer openmaken en de vollast afstelling in de LPG slang een volle slag verder open zetten.
Naar mijn mening staat de lpg veel te zuinig afgesteld. Het getoonde gasstuk is zeer gebruikelijk voor de B21.
gr Cor.
Dag Cor, heb je daar een foto van?
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 817
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.