- Berichten: 16
B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
- Rudi Welhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2018 17:20 #180490
door Rudi Welhuis
B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk is gemaakt door Rudi Welhuis
Hallo,
Ik een tijd geleden mij 164 omgebouwd van A naar E. Nieuwe injectoren van de BMW 7 serie, elektronische stationairklep en megasquirt injectie computer.
Loopt allemaal prima op benzine.
Nu heb ik het volgende LPG probleem en misschien heeft iemand hiervoor een oplossing of heeft dit reeds gedaan:
De LPG venturi gelijk op het inlaat spruitstuk plaatsen i.p.v. voor het luchtfilterhuis zoals nu het geval is.
Probleem is nu dat de lucht van stationair klep via het luchtfilter dus parallel aan de venturi wordt toegevoerd en je dus een armer LPG mengsel krijgt.
Wat ik wil is een aansluiting luchttoevoer naar de stationairklep net boven de gasklep maken. Heeft iemand dit reeds gedaan?
Voordeel hiervan is dat niet het hele luchtfilterhuis vol met LPG komt, minder kans op backfire en waarschijnlijk dat de motor beter start omdat lpg eerder bij de cilinder is.
groetjes,
Rudi
Ik een tijd geleden mij 164 omgebouwd van A naar E. Nieuwe injectoren van de BMW 7 serie, elektronische stationairklep en megasquirt injectie computer.
Loopt allemaal prima op benzine.
Nu heb ik het volgende LPG probleem en misschien heeft iemand hiervoor een oplossing of heeft dit reeds gedaan:
De LPG venturi gelijk op het inlaat spruitstuk plaatsen i.p.v. voor het luchtfilterhuis zoals nu het geval is.
Probleem is nu dat de lucht van stationair klep via het luchtfilter dus parallel aan de venturi wordt toegevoerd en je dus een armer LPG mengsel krijgt.
Wat ik wil is een aansluiting luchttoevoer naar de stationairklep net boven de gasklep maken. Heeft iemand dit reeds gedaan?
Voordeel hiervan is dat niet het hele luchtfilterhuis vol met LPG komt, minder kans op backfire en waarschijnlijk dat de motor beter start omdat lpg eerder bij de cilinder is.
groetjes,
Rudi
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 637
27-11-2018 18:41 #180491
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
Als je al megascquirt hebt waarom geen LPG-dampgasinjectie dan kan je het veel nauwkeuriger afstemmen ?
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi Welhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
27-11-2018 18:43 #180492
door Rudi Welhuis
Beantwoord door Rudi Welhuis in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
heb ik geprobeerd, maar kon het systeem niet goed aan de praat krijgen. Daarom teruggebouwd naar "ouderwetse" venturi. Werkt zeker ook goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 66
28-11-2018 21:24 #180507
door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
Moet toch goed kunnen met MS, heb ms3 ms3 extra op een 1800ES gebouwd met lpg dampgas injectie, belangrijk is dan wel dat je als de motor koud is niet verrijkt maar juist ver armt, Als lpg koud is en de verdamper nog niet op temp is, lpg in koude toestand groter volume heeft en dus dan meer inspuit.
Voor de rest in warme toestand niet veel anders dan benzine injectie.
Voor de rest in warme toestand niet veel anders dan benzine injectie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi Welhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
29-11-2018 15:11 #180527
door Rudi Welhuis
Beantwoord door Rudi Welhuis in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
Hallo Rob,
ik heb MS2. Deze heeft niet de mogelijkheden om 2 verschillende types injectoren aan te sturen. Al zou dit dmv vermogens weerstanden kunnen worden opgelost maar dat vind ik een paardenmiddel. Daar liep ik op vast. Heb geprobeerd om alle 6 injectoren tegelijk aan te sturen maar dan werd de stroom te hoog en kreeg ik continu resets.
Vandaar dat ik alles weer heb uitgebouwd en ben overgestapt op een "ouderwets" venturi systeem.
ik heb MS2. Deze heeft niet de mogelijkheden om 2 verschillende types injectoren aan te sturen. Al zou dit dmv vermogens weerstanden kunnen worden opgelost maar dat vind ik een paardenmiddel. Daar liep ik op vast. Heb geprobeerd om alle 6 injectoren tegelijk aan te sturen maar dan werd de stroom te hoog en kreeg ik continu resets.
Vandaar dat ik alles weer heb uitgebouwd en ben overgestapt op een "ouderwets" venturi systeem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Klimp
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
29-11-2018 17:02 #180530
door Thomas Klimp
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70
www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast
Beantwoord door Thomas Klimp in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 164 (backfires en starten duurt lang op lpg), maar waar wil je de venturi nu plaatsen, net onder het filter? Denk dat dat niet heel veel verschil maakt om eerlijk te zijn, lpg (dampgas/lpi) injectie is een betere oplossing. Verder breng je je luchtfilter ook een stuk omhoog, weet niet of dat goed gaat met de motorkap? Ben natuurlijk wel benieuwd naar het resultaat, mocht je het toch gaan proberen.
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70
www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi Welhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
29-11-2018 18:06 #180534
door Rudi Welhuis
Beantwoord door Rudi Welhuis in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
De venturi wil ik in het luchtfilterhuis, direct bovenop het inlaat spruitstuk plaatsen. Dit met een paar boutjes door de bodem van het luchtfilterhuis. Uiteraard met een afdichting.
De aanvoerslang kan ook door de bodem.
De aanvoerslang kan ook door de bodem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Moltzer
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 66
29-11-2018 20:24 - 29-11-2018 20:26 #180535
door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
Rudi, ja ik snap je probleem. zou met een peak en hold beter moeten gaan maar je blijft met het probleem van 1 brandstofsysteem van de ms, wat een heel goed alternatief zou kunnen zijn is een prins lpg comp, van de sloop. zit een peak en hold in voor de laag ohmige lpg injectoren en een mooie koud regeling.
Je stat. loop is nu ind lastig, heb hoe jij het nu wilt doen nog niet eerder gehoord, maar zou wel moeten kunnen toch.
Alhoewel, je wilt toch niet de lpg venturi tussen inlaatspruitstuk en gasklep plaatsen ?
Je stat. loop is nu ind lastig, heb hoe jij het nu wilt doen nog niet eerder gehoord, maar zou wel moeten kunnen toch.
Alhoewel, je wilt toch niet de lpg venturi tussen inlaatspruitstuk en gasklep plaatsen ?
Laatst bewerkt 29-11-2018 20:26 door Rob Moltzer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas Klimp
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
29-11-2018 20:32 - 29-11-2018 20:36 #180536
door Thomas Klimp
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70
www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast
Beantwoord door Thomas Klimp in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
Even gekoekeloerd hoe ik het heb zitten, als dit is wat je bedoelt staat je antwoord hier boven (zie bijlage en let niet op de zooi, dit rij ik dagelijks
). Backfires kwamen niet heel vaak voor maar zijn nog minder geworden met terugplaatsen van de koude lucht aanvoer aan het filterhuis. Ben nu wel heel benieuwd hoe jij je mengstuk hebt zitten, voor het filterhuis..?

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'70 145
'72 164E
'72 144
'81 244 GLE (verkocht)
'97 V70
www.volvokv.nl/forum/profile/8082-thomas-klimp-gast
Laatst bewerkt 29-11-2018 20:36 door Thomas Klimp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi Welhuis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 16
29-11-2018 21:23 #180538
door Rudi Welhuis
Beantwoord door Rudi Welhuis in topic B30E, LPG venturi op inlaatspruitstuk
@ Rob, stationair regel ik al PID electronisch met een Bosch klep en ms2. Sloopsystemen voor 6 cyl. lijken mij lastig te vinden.
@ Thomas, zoiets bedoel ik. Venturi in het luchtfilterhuis. De luchtaanzuiging voor de stationair klep loopt bij jou als ik het goed zie op de orginele manier via het luchtfilter. Wordt jou LPG mengsel in koude toestand dan niet te arm?
Mijn venturi zit tegen het luchtfilterhuis aan de flexibele slang naar voren, zie foto.
Wel heb ik een printje gemaakt dat de pwm van de stionair klep omzet naar een stroomgestuurde zaagtand. Hierdoor elimineer ik de acuspanningsvariaties. Dit wil ik dit weekend inbouwen. De motor zou hierdoor weer iets
stationair moeten lopen..
@ Thomas, zoiets bedoel ik. Venturi in het luchtfilterhuis. De luchtaanzuiging voor de stationair klep loopt bij jou als ik het goed zie op de orginele manier via het luchtfilter. Wordt jou LPG mengsel in koude toestand dan niet te arm?
Mijn venturi zit tegen het luchtfilterhuis aan de flexibele slang naar voren, zie foto.
Wel heb ik een printje gemaakt dat de pwm van de stionair klep omzet naar een stroomgestuurde zaagtand. Hierdoor elimineer ik de acuspanningsvariaties. Dit wil ik dit weekend inbouwen. De motor zou hierdoor weer iets
stationair moeten lopen..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.