- Berichten: 72
slecht starten op lpg met warme motor
- Frederik van Beek
- Senior lid
Ik rijd nu ongeveer een half jaar met een volvo 164 met een b30a uit 1970. De auto rijd heel fijn en vooral veel meer koppel in vergelijking met mijn vorige volvo (volvo 145). De auto rijd en start goed op benzine en LPG, op LPG zelfs beter dan op benzine. Echter als ik bijvoorbeeld moet tanken (dus de motor is warm en heeft 5 min moeten wachten), start de auto geregeld niet meer op LPG. Als dit gebeurt krijg ik hem voor geen mogelijkheid gestart op LPG en moet ik hem overzetten op benzine. Dan moet ik de auto 10-15 sec doorstarten op benzine en hierna loopt hij weer als een zonnetje. Het overzetten gaat hierna ook zonder problemen en ik kan dus weer verder rijden. Als ik de motor warm is en ik zet hem af en ik start weer meteen is er geen probleem, ook als de motor helemaal is afgekoeld start hij ook zonder problemen op LPG. Dit doet hij dus alleen als er ongeveer 5 tot 20 minuten tussen zit.
En nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem herkennen? Is hier iets aan te doen? Er kan denk ik niet veel mis zijn, omdat de auto gewoon goed op LPG en benzine loopt. Ook is de motor niet zo lang geleden op LPG afgesteld, toen heeft deze man mijn inlaat nog voor een deel kleiner gemaakt, omdat volgens hem er niet genoeg onderdruk in het luchtfilterhuis ontstond als ik hem goed heb begrepen.
Hoor graag of jullie ideën of tips hebben.
Mvg, Frederik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3470
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
- Berichten: 233
@Johan...Choke zorgt toch al voor extra ruim mengsel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3470
Vandaar de test met de choke doet hij het dan wel dan is dat het probleem.
Waarschijnlijk is er dan een pakking lek tussen het mengstuk en de carburator of luchtfilter mengstuk.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1349
hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frederik van Beek
- Senior lid
- Berichten: 72
Johan Geers schreef : Beste Frederik, er zit waarschijnlijk een automatische choke op! Wat je zou kunnen doen is de auto een paar maal van en op contact zetten zodat er extra gas in het spruitstuk komt en dan starten.
Vandaag had ik weer hetzelfde, heb dit geprobeerd, maar de auto start dan net zo goed niet.
Johan het kan ook zijn dat hij als het ware verzuipt. Dus daarom zou ik inderdaad ook eens proberen dat je met een warme motor terwijl je start meteen de schakelaar in de middenstand zet. Hij krijgt dan een LPG en geen benzine. Als hij dan aanslaat direct de schakelaar weer op LPG zetten. Dat heeft bij mij wel eens geholpen. Oplossing was uiteindelijk een andere verdamper omdat het membraan door ouderdom waarschijnlijk te stug geworden was. De automatische choke (hoe lang hij gas inspuit) kun je soms instellen..
hans
Hans dit vermoeden heb ik ook, ik heb het idee als ik de sleutel zo snel mogelijk omdraai dat hij het minder snel doet. Helaas helpt dit ook lang niet altijd. Ik zal jou methode eens toepassen als het zich weer voordoet. Maar kan de verdamper ook versleten zijn als de motor verder het goed doet op LPG? Hoe kan ik zien of ik de automatische choke kan instellen? En als ik dit doe, wordt dan het starten met een koude motor minder goed?
gr, Frederik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3470
Wat voor merk verdamper zit er op een foto zegt meer an duizend woorden.
Wat ook nog kan is dat er slutsh vuil achter het membraam zit.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frederik van Beek
- Senior lid
- Berichten: 72
Op mijn verdamper staat AGHG-0604 en dit zijn een paar foto's hiervan:
Wat op de tweede foto goed is te zien, is dat misschien de stelschroef voor de choke? En als dat zo is, hoe moet ik deze stellen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- roland klinkenberg
- Elite lid
- Berichten: 233
Dus: Starten met de schakelaar op gas en dan na een paar seconden in de middenstand zetten en blijven door starten....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.