Makro 1 op 7,7, Total 1 op 8,7

  • roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
12-12-2016 15:37 - 12-12-2016 16:20 #165544 door roland klinkenberg
Makro 1 op 7,7, Total 1 op 8,7 is gemaakt door roland klinkenberg
Als ik bij de Makro (Duiven) LPG tank dan kom ik op een verbruik van rond de 1 op 7,7.
Als ik bij de Total (Leeren) LPG tank dan kom ik op een verbruik van rond de 1 op 8,7.
Dit is al meer dan een jaartje aan de gang. Eerst dacht ik nog dat het door de soort ritjes kwam...ene keer meer snelweg, andere keer korte stukjes.
Ik heb nooit echt de proef op de som genomen, weet ook niet goed hoe ik dit kan testen.

MAAR TOCH....elke keer komt het verbruik wat ik uitreken bij de Makro hoger uit...hoe kan dit? Pompen worden toch geijkt?
Laatst bewerkt 12-12-2016 16:20 door roland klinkenberg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-12-2016 18:11 - 12-12-2016 18:23 #165546 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Makro 1 op 7,7, Total 1 op 8,7
Pompen worden 1x in de zoveel tijd gekeurd - da's wat anders dan geijkt.

In de praktijk kan je op LPG je verbruik alleen goed meten als je altijd bij dezelfde pomp tankt, en dan nog moet de druk bij die pomp wel gelijk blijven.

Voorbeeld :

Ik had vroeger een 53 liter (bruto) WVM (Witte van Moor) ringtank, die ik altijd helemaal leeg reed, om dan 15-30 km op benzine te rijden. Bij een BK pomp bij mij in de buurt tankte ik altijd ca 42,5 liter, bij de Esso even verderop altijd ca 43,5 liter. Bij de meeste pompen elders lag het ook altijd binnen 42 - 44,5 liter. Da's binnen een redelijke marge en komt nog aardig overeen met de 80% vulbegrenzing.

Maar ..... bij een Shell pomp aan de A4 tussen Leiden en Schiphol tankte ik stelselmatig ..... 51 liter :ohmy: Op zich niet zo erg, als je gelijk weer de nodige kilometers rijdt.

Die 80% vulbegrenzing is een mechanische begrenzing, en kennelijk - als de druk van de pomp maar hoog genoeg is - wordt daar gewoon doorheen geblazen (althans, dat is mijn conclusie) ..... :S
Laatst bewerkt 12-12-2016 18:23 door Rob Vijgenboom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-12-2016 21:47 #165555 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Makro 1 op 7,7, Total 1 op 8,7
Heeft de buiten temp er ook mee te maken of niet. Kan me voorstellen dat dit met gas wel zo is maar bij benzine weer niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • roland klinkenberg
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-12-2016 09:27 #165560 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Makro 1 op 7,7, Total 1 op 8,7
Thanks!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Leo Staats
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-12-2016 10:47 - 13-12-2016 10:49 #165562 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Makro 1 op 7,7, Total 1 op 8,7
LPG is een mengsel van butaan en propaan. De verhouding varieert gedurende het jaar, en misschien ook per leverancier. Butaan en propaan hebben verschillende verbrandingswaarden, dus dat zou (een deel van) het verschil kunnen verklaren.
Laatst bewerkt 13-12-2016 10:49 door Leo Staats.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD