LPG meter
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Is een standaard 4-gats LPG tank, met normale meter; standaard niet-electrisch.
De eerder genoemde oplossingen kunnen hier uitstekend mee werken : het mechanische metertje dat je onder het deksel van de gasdichte behuizing op de foto vindt, wordt dan vervangen door een nagenoeg identiek uitziend metertje, waar 2 draden uit komen : de electrische variant van de Schramifa/Livello meter.
Belangrijk is dat de weerstand van het electrische Livello metertje op de LPG tank is afgestemd op de weerstand van de Volvo 'bensin' meter in je dashboard.
Huke's duo-brandstof meter oplossing is dan prima; Huke heeft de weerstand van het electrische Livello meterje dan al voor je aangepast aan de weerstand van de Volvo bensin meter op het dashboard.
Mocht je om wat voor reden dan ook de voorkeur geven zelf iets te construeren i.c.m. met de Volvo bensin meter in je dashboard, dan kun je de electrische variant van de Livello meter op je LPG tank rechtstreeks bestellen bij Schramifa, die hem voor je aan kunnen passen aan de weerstand van de Volvo bensin meter. Je moet Schramifa dan wel aangeven dat de Volvo bensin meter een weerstand heeft van :
leeg : 5-10 ohm
vol : 180 - 200 ohm
Tot slot, mocht je toch kiezen voor een aparte LED meter op/onder je dashboard, dan kun je het electrische Livello metertje + bijbehorende LED display rechtstreeks bij Schramifa bestellen, die zijn sowieso op elkaar afgestemd.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Van het weekend ga ik weer even druk met de auto bezig. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de benzinetank meter/bedrading na te gaan. Na het weekend even een update

- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Bijna 1:1 geeft hij de stand aan en bij omschakeling naar benzine geeft hij die waarde netjes weer via een wisselrelais.
Dus op benzine werkt de benzinemeter en op LPG werkt de meter op de gastank.
Ik zou nog wel even onderzoeken waarom de meter nu niet correct werkt.
De draad op de vlotterschakelaar op de tank zou bij massa een volle tank aan moeten geven...
Succes!
Volvo... Drive it like You hate it

- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
bedankt voor de tips! de meter staat nu op een andere stand dan voorheen. Van het weekend even een rit maken om te kijken of de meter naar beneden gaat. Nogmaals dank voor de hulp. Als deze meter nu goed werkt denk ik dat ik een set van Huke ga kopen.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
"D. Spieard" schreef:
Gisteren net een setje van Huke Basart gemonteerd, werkt prima.
[*]![]()
[*]![]()
[*]![]()
Ik ga ook een set bestellen. Is dit makkelijk aan te sluiten, ik zie dat er een extra draad naar de benzinetank loopt?
Ik heb een schakelaar in het dashboard tussen gas en benzine. Moet hier ook nog iets aan veranderd worden of is het alleen bij de benzinetank en gastank waar het systeem van Huke aangesloten moet worden.
- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-

- Jeroen Kuizenga (GAST)
-
- Premium lid
-
Vanavond heb ik de set van Huke kunnen koppelen aan de gastank waardoor dit goed werkt en schakelt, super.