- Berichten: 1286
Bougies lezen & LPG
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
07-05-2012 14:38 #113472
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bougies lezen & LPG is gemaakt door Erik Ciesluk
Hoe horen bougies eruit te zien als je vooral op LPG rijdt?
Bij benzine is het duidelijk: zwart is te rijk, wit is te arm, lichtbruin is goed, etc.
Bij LPG gaat dit niet op, toch? Is er een manier om aan de bougies te kunnen zien of het mengsel in de cilinders OK is, wanneer er alleen op LPG gereden wordt? Het lijkt me dat bougies niet zwart uitslaan als je een te rijk LPG mengsel hebt.
Ik stel de vraag omdat ik laatst de bougies van de Volvo 145 heb vervangen, en die leken wat wit uitgeslagen.. bij benzine zou dat duiden op een te arm mengsel, maar bij LPG zou ik 't niet weten..
Iemand tips/ervaringen?
Bij benzine is het duidelijk: zwart is te rijk, wit is te arm, lichtbruin is goed, etc.
Bij LPG gaat dit niet op, toch? Is er een manier om aan de bougies te kunnen zien of het mengsel in de cilinders OK is, wanneer er alleen op LPG gereden wordt? Het lijkt me dat bougies niet zwart uitslaan als je een te rijk LPG mengsel hebt.
Ik stel de vraag omdat ik laatst de bougies van de Volvo 145 heb vervangen, en die leken wat wit uitgeslagen.. bij benzine zou dat duiden op een te arm mengsel, maar bij LPG zou ik 't niet weten..
Iemand tips/ervaringen?
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
07-05-2012 15:51 #113474
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Bougies lezen & LPG
Beetje hetzelfde 
Bougies horen lichtbruin of caramel te zijn.
Witte bougies kan een te arm mengsel betekenen, maar ook verkeerd ontstekingstijdstip cq te hete motor.
Dit gebeurd ook als er valse lucht wordt aangezogen, dit is ook arm mengsel.
Ook een verkeerde bougie- warmtegraad kan resulteren in witte bougies.

Bougies horen lichtbruin of caramel te zijn.
Witte bougies kan een te arm mengsel betekenen, maar ook verkeerd ontstekingstijdstip cq te hete motor.
Dit gebeurd ook als er valse lucht wordt aangezogen, dit is ook arm mengsel.
Ook een verkeerde bougie- warmtegraad kan resulteren in witte bougies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul de Beer (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 78
07-05-2012 16:14 #113475
door Paul de Beer (GAST)
164 - daily driver
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Bougies lezen & LPG
Ja ik ben ook wel benieuwd...
Op benzine heb ik het nu mooi in orde maar LPG is nog een beetje zoeken.
Heb nu de ontsteking 4º vroeger staan (123-ignition volgens boekje op 37º) en had toch nog last van 'high speed nock' en daarom vanaf vandaag koudere bougies erin gezet (Bosch WR6BC ipv WR7BC) en ben benieuwd hoe dat gaat rijden.
Koude start is in orde en ik weet zeker dat er geen valse lucht is. Ik zal wat experimenteren met de mengselschroef op mijn nieuwe(!) verdamper de komende dagen en de bijbehorende bougiekleur checken.
Ik zal proberen wat foto's te posten en dan een leuk verslagje maken.
Op benzine heb ik het nu mooi in orde maar LPG is nog een beetje zoeken.
Heb nu de ontsteking 4º vroeger staan (123-ignition volgens boekje op 37º) en had toch nog last van 'high speed nock' en daarom vanaf vandaag koudere bougies erin gezet (Bosch WR6BC ipv WR7BC) en ben benieuwd hoe dat gaat rijden.
Koude start is in orde en ik weet zeker dat er geen valse lucht is. Ik zal wat experimenteren met de mengselschroef op mijn nieuwe(!) verdamper de komende dagen en de bijbehorende bougiekleur checken.
Ik zal proberen wat foto's te posten en dan een leuk verslagje maken.
164 - daily driver
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.