bloody hot

  • G. Martin (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2008 18:09 #50244 door G. Martin (GAST)
bloody hot is gemaakt door G. Martin (GAST)
<p>beste mensen</p><p>graag jullie advies, want ik kom er niet meer uit.....</p><p>het probleem is het volgende: ik rij op gas, motor is ruilblok van inmiddels 10 jaar oud[B20], ik pendel dagelijks tussen dordrecht en amsterdam. nooit geen problemen gehad met de koeling[met expansievat], want ook probleemloos gereden naar en van spanje, portugal, italie, frankrijk enz. sinds ong. een jaar zijn er koelproblemen; dwz: snel stijgende watertemperatuur vooral in file, bij stoplicht en in het algemeen bij stilstand met draaiende motor. motorhitte dringt ook door schutbord heen naar binnen, vooral lekker bij huidige zwoele weersomstandigheden....bij een kruissnelheid van 100 km staat de wijzer van de temp.meter rechts buiten de groen-witte balk, als het buiten ong. 25 graden is en rol ik na een rit van 125 km versuft van de hitte uit de wagen en moet ik eerst uitgebreid aan het vloeistofinfuus.....</p><p>wat heb ik er allemaal al aan gedaan? zonder dat het effect had. ik heb zonder thermostaat gereden. ik heb een nieuwe thermostaat geplaatst. ik heb een nieuwe pomp geplaatst. ik heb het systeem doorgespoeld met water. ik heb het gevuld met huishoudazijn en de motor ermee laten draaien. ik heb 1000 km gereden met een oplossing van soda en water. dit alles zonder drab of andere troep tegen te komen. ik heb geen vloeistofverlies. tevens, als ik na een rit van 125 km de dop van de radiator draai, zie ik bij draaiende motor de waterpomp prima werken; zet ik na die rit de motor uit en draai ik de dop van de radiator heb ik totaal geen last van heet water-sproeifontijnen. om te kunnen constateren of de koppakking lek is, draaide ik de dop van de radiateur en gaf wat gas bij. bij een lekke pakking zouden er luchtbellen in het koelwater te zien moeten zijn; ik zag ze niet, helaas zou ik bijna zeggen...... wie me kan helpen, mag me dag en nacht bellen: 0622820737 of mailen: geert.martin@live.nl alvast bedankt, geert martin</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2008 19:38 #89659 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic bloody hot
Dat bij stilstand na een lange rit de temperatuur oploopt is eigenlijk normaal. Als je weer gaat rijden moet het weer normaliseren.
Dat de temperatuurmeter tijdens het rijden in de hoek verdwijnt hoort niet. Je zegt dat je geen fontein krijgt bij het losdraaien van de stop van het koelwaterreservoir: Dit wijst er op dat de temperatuur van het koelwater niet extreem hoog is, anders zou er meer druk opgebouwd moeten zijn. Het kan dus zijn dat je temperatuurmeter kapot is. Deze zijn notoir onbetrouwbaar. Om de werkelijke temperatuur te bepalen kun je een losse meter van bijvoorbeeld VDO bijplaatsen of even stoppen tijdens een rit en nameten met een temperatuurmeter.
Temperatuur in de auto: Bij een buitentemperatuur van 25 graden is het hoe dan ook nog warmer in de auto. Bij die van mij wordt de bodem flink warm precies waar de uitlaat loopt, het schutbord idem. Je kunt dit (iets) verbeteren door te isoleren. Automaterialenzaken verkopen hier isolatiemateriaal voor. Verder kan het dat de kachel stiekem een beetje openstaat door bijvoorbeeld een defekte kraan. Voel eens aan de openingen of er warme lucht uitkomt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2008 20:13 #89658 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic bloody hot
<p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Hallo Martin,<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"> <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Ben het met Bernard eens dat de temperatuurmeters geen schoolvoorbeeld van betrouwbaarheid zijn. Ik zeg altijd maar zo, zolang je de wijzer nog kunt zien is er niets aan de hand, maar als de wijzer rechts uit beeld verdwijnt is het tijd om je zorgen te maken.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Maar je schrijft ook dat je jarenlang probleemloos hebt gereden en dat er sinds een jaar problemen zijn. Dat betekent dat er toch iets veranderd is in het laatste jaar.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Vooropgesteld dat het probleem niet tussen jou oren zit; waar zit het probleem dan wel.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Wat mij bevreemd is dat je schrijft dat er geen waterfontein ontstaat als je bij warme motor de radiateurdop losdraait. In principe moet<span style="mso-spacerun: yes"> </span>er overdruk heersen in je koelsysteem dus het water moet er wel uitspuiten. Ergens is er dus iets wat niet meer goed afsluit; rubbertje van radiateurdop misschien?<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Is je radiateur onderhand niet gewoon versleten? Dit is zo ongeveer het enige systeem wat nog niet vervangen is in het koelcircuit.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial">Verder is het misschien ook raadzaam om de hele motorafstelling eens goed te (laten) controleren. Staan kleppen goed en ontsteking op tijd? Geen valse lucht via je inlaatspruitstuk? Laat de afstelling controleren door een LPG specialist. Een te arm mengsel op gas kan tot een te hoge temperatuur leiden.<o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial"> <o:p></o:p></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 9pt; FONT-FAMILY: Arial; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: NL; mso-fareast-language: NL; mso-bidi-language: AR-SA">Succes</span></p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-07-2008 22:42 #89657 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic bloody hot
<p>Hallo martin</p><p> </p><p>Sluit de dop op het expansievat de 2 gaatjes die in de zijkant van de hals zitten wel af?Er zijn namelijk 2 typen expansieflessen:met korte en met lange hals.Hier horen ook verschillende doppen bij.Als je dop de gaatjes niet afsluit wordt er geen druk opgebouwd en zo loopt de temp te hoog op.Dit verklaart ook ,waarom als je de dop eraf draait er geen fontein ontstaat.Uiteraard is ook de leeftijd van je radiateur van belang voor een goede doorstroming. Succes</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2008 10:05 #89656 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic bloody hot
Voel als de motor op temperatuur is eens met je hand (met afgezette motor uiteraard!!!) op verschillende plekken aan de radiateur? Vaak blijkt de radiateur gedeeltelijk verstopt, zodat het koeloppervlak (geleidelijk) afneemt. Tot je er last van hebt dus. Als je een koele plek aantreft zit er maar &eacute;&eacute;n ding op: nieuwe radiateur of koelblok laten vernieuwen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Martin (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2008 11:05 #89655 door G. Martin (GAST)
Beantwoord door G. Martin (GAST) in topic bloody hot
<p>ha mensen</p><p>hier martin. tot zover bedankt voor jullie adviezen. radiator is trouwens ong. 6 jaar oud en verbreed type[inruil]. zal adviezen betreffende afstelling en voelbare radiatorwarmte zeker opvolgen. wat betreft de temp.meter denk ik dat daar niks mis mee is, omdat hij zeer adequaat reageert op schommelingen in temperatuur. dan nog een aanvullend dingetje: als ik tussen de 5 en 10 minuten met draaiende motor stilsta, bijv. in de file, dan heb ik geheid een koker! ook heb ik er een extra elektrieke fan bij gezet en deze bijschakelen is de enige manier om temp te beteugelen, maar eigenlijk zou dat toch niet moeten mogen....</p><p>een fijne, doch zeer warme dag toegewenst, geert</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2008 14:02 #89654 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic bloody hot
Gezien bovenstaande zit er ergens een blokkage die voorkomt dat koelwater de radiateur bereikt, of de radiateur is ondanks je spoelbeurt, deels verstopt.
Overigens kun je bij een garage nog eens laten controleren of de kop lekt: die hebben doorgaans een detector die uitlaatgassen in het koelwater meet. Je hoeft niet per se bellen te zien namelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • G. Martin (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-08-2008 18:28 #89653 door G. Martin (GAST)
Beantwoord door G. Martin (GAST) in topic bloody hot
<p>he jongelui, hier martin nogmaals met het blijde nieuws dat probleem verholpen is...... </p><p>en wat was het nu???? toch de radiator!!! en wat was er dan wel met deze radiator, die nog maar 6 jaren jong was??? hij spoelde wel goed door; dat was het niet. nee, het waren de lamelletjes. die de hitte van het koelwater moeten afvoeren. zij waren ahw verpulverd, vergaan of zoiets; op een aantal plaatsen kon je ze met de vinger er zo afstrijken......</p><p>heb nu weer een nieuwe laten aanrukken, gemonteerd en kan weer met gerust hart in de file aansluiten...... vriendelijke groet en bedankt voor jullie suggesties, martin.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD