Volvo Penta B20 gekoeld spruitstuk / oliekoeler toevoegen

  • AM Plas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-10-2024 10:31 - 22-10-2024 10:34 #1046972 door AM Plas (GAST)
Hallo allemaal
Ik heb recent een Penta B20 blok gekocht voor mijn boot. Deze wil ik reviseren voor montage. 
Hier zit een gekoelde uitlaat op, maar geen oliekoeler.
Op de meeste B20 Penta blokken zit er een oliekoeler gemonteerd waar het oliefilter opgeschroefd wordt. 
Ik ben een klassieke speedboot aan het bouwen en verwacht dat de motor af en toe hard zal moeten werken. 

Nu heb ik daarom een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie me mee op weg kunnen helpen; 
- Aangezien de motor er al een heel leven op heeft zitten en nog steeds werkt; is het wel nodig om een oliekoeler toe te voegen? of kan de motor prima zonder?
- Is het uberhaupt mogelijk een oliekoeler toe te voegen met de opzet die ik heb? zie foto. Deze vraag is ook omdat dit gekoelde uitlaatstuk andere in en uitgangen heeft dan de B20 blokken met standaard een oliekoeler erop. Ik kan de leidingen omleggen via de oliekoeler naar het gekoelde uitlaatdeel. zie fotos hieronder
- Of is het vervangen van het gekoelde uitlaatdeel icm bijpassende oliekoeler een slimmere keuze? maar dan ws ook de carb. omdat die nu op het gekoelde uitlaatdeel gemonteerd is?

Aanpassing die ik wil maken schematisch;
 

Hoe het meestal op een B20 blok zit, waarbij de rode pijl de oliekoeler is, de groene pijl de inlaat van gekoeld uitlaatdeel (dus via de oliekoeler) en de blauwe de uitgaande (3x) van het uitlaatdeel naar thermostaat;
 

Hoe het op mijn blok zit; rode pijl is waar de oliekoeler ontbreekt, de groene pijl is de inlaat (dus rechtstreeks vanaf de impellor) maar dus op andere plek dan hierboven en de blauwe pijl is 1x uitgaande naar thermostaat;
 
 
Laatst bewerkt 22-10-2024 10:34 door AM Plas (GAST). Reden: vergeten stukje toelichting

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD