welke zekering airco 1800E

• Eric Dietz
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-01-2010 10:44 #49263 door Eric Dietz
welke zekering airco 1800E is gemaakt door Eric Dietz
Hallo mensen,

Ik heb sinds een paar weken een 1800E. Te gek 'karretje'. Zaterdag klein stukje gaan rijden. Lichte regen en beslagen ruiten. Daarom had ik naast de ruitenwissers en de kachel ook de airco aan. Tot opeens er iets ging stinken en daarop de ruitenwissers stilstonden. Motor doorgebrand. Balen... Laatste kilometer naar huis ging nog net goed zonder wissers.

Toen bleek het gelukkig de zekering te zijn. Op die positie (2) zat echter nog een draad (rood). Dat bleek de airco (had nog niet gemerkt dat die ook was uitgevallen). Blijkbaar waren beide te samen iets te veel voor de zekering.

De airco is origineel volvo (1800E USA). weet iemand of de airco wel op de 2e positie hoort?

Ik lees in een eerdere bericht dat hij op de 4e positie moet maar daar zit al aardig wat op en de zekering is maar 5A. Als 4 de juiste positie is zit er dan wellicht een zwaardere zekering in?

Wie weet meer?

groet,

eric

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
25-01-2010 17:03 #94340 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic welke zekering airco 1800E
<p>De originele warmtewisselaar in mijn Amazon (dus onder het dashboard ) trekt al 20 ampere, dus ik heb deze apart gezekerd en loopt rechtstreeks naar de accu. De blower is ook 10 ampere. Heb je beide aan dan is het geen wonder dat de boel gaat stinken. De standaard wisselstroomdynamo en regelaar kan dit trouwens ook niet aan. Ik ben daarom overgegaan naar een dynamo van 65 ampere Ik zou dus apart zwevend zekeren. Groet, Ronald</p><p> </p>

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 18:54 #94339 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic welke zekering airco 1800E
<p>De ruitenwisser met ruitensproeier (positie2) heeft een 8A zekering (en de verwarmingsblower trouwens ook). In het midden op positie 7 zit een loze zekering, daar hoort volgens mij de airco op. Ik zou de airco daarop aansluiten met een 16A zekering en zien of er weer een zekering doorbrand. Zet dan wel een originele 8A zekering terug voor de ruitenwisser. De 1800E heeft trouwens al origineel een 65A dynamo vanwege de inspuiting. </p><p>Als preventieve maatregel raad ik je aan om alle contacten van de zekeringbox te reinigen met contactspray, spuit daarna in met vaseline om corrossie te voorkomen en vernieuw al de zekeringen, ook al zien ze er goed uit. Dat om daar geen problemen meer mee te krijgen. Corrossie in de zekeringbox en/of slechte zekeringen kunnen allerlei rare electrische problemen veroorzaken, waaronder doorbranden van zekeringen.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-01-2010 18:58 #94338 door Peter Grapendaal (GAST)
<p>Op deze site kan je trouwens hele mooie ingekleurde en gelamineerde electrische schema's bestellen van de 1800E. Perfect te lezen en lekker groot uitgevoerd, echte aanrader.</p><p> www.colorwiringdiagrams.com/ </p>

• Eric Dietz
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-01-2010 21:43 #94337 door Eric Dietz
Beantwoord door Eric Dietz in topic welke zekering airco 1800E
Pos 7 zie ik inderdaad wel zitten. Zag alleen in het schema 2 dingen. Tot chassisnummer 37550 is het een 8A en het lijkt of er geen draadje naar toe gaat. Staat er wel spanning op? Of lees ik het schema verkeed? Ik ga morgen even meten.

Zou ik de 8A zekering in de spare (pos 7) zonder problemen kunnen vervangen voor een 16A zoals bij het latere model?

goeie tip trouwens die colordiagrams. Heb jij er 1 voor de 1800E? Ik zie dat het 1 pagina is voor '69 tot '72. Hoe hebben ze dat opgelost met de 2 verschillende schema's?

groet,

eric

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2010 09:05 #94336 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic welke zekering airco 1800E
<p>Peter, bedankt voor de link! </p><p>Ik heb het schema voor de Amazon besteld! Lijkt me een prima hulp, ik heb zelf het schema al eens "leesbaarder" gemaakt maar dat was niet zo'n succes! De amerikaanse versxie wijkt wel iets af van de europese, maar dat is niet zo'n probleem.!</p>

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2010 20:08 #94335 door Peter Grapendaal (GAST)
<p>Je kan makkelijk bepalen of er spanning opstaat, rode draad is continu 12V. Zekering kan je gewoon omwisselen voor welke je erin wilt hebben.</p><p>Ik heb idd een schema van een 1800E tot '72, incl.sidemarkers zoals op mijn ES. Schema bestaat uit een A3 formaat gelamineerd, dus van de koplampen naar de achterlichten en alles wat daar tussenin zit. Het is helemaal opnieuw ingetekend met dik gekleurde bedrading, Op de relais, schakelaars ed staat welke het is en welke draad op welke aansluiting zit. Erg praktisch en makkelijk afleesbaar.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD