- Berichten: 2
Airco wie weet wat?
- Meindert Jan de Groot
- Nieuw lid
Minder
Meer
14-03-2021 17:17 #193047
door Meindert Jan de Groot
Airco wie weet wat? is gemaakt door Meindert Jan de Groot
Hallo Iedereen,
Ik heb een Volvo 164 en er zit een airco systeem in maar deze staat niet op druk. Nu wil ik weten of dit systeem weer te fixen is.
Ten eerste is de airco condensor aan vervanging toe maar welke moet ik hier voor aanschaffen?
In de foto's kun je de leidingen zien hier zitten veel scheurtjes in. kan dit kwaad?
waar moet ik nog meer op letten?
Groet,
Meindert
Ik heb een Volvo 164 en er zit een airco systeem in maar deze staat niet op druk. Nu wil ik weten of dit systeem weer te fixen is.
Ten eerste is de airco condensor aan vervanging toe maar welke moet ik hier voor aanschaffen?
In de foto's kun je de leidingen zien hier zitten veel scheurtjes in. kan dit kwaad?
waar moet ik nog meer op letten?
Groet,
Meindert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-03-2021 21:21 #193049
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Airco wie weet wat?
Als ik het zo zie, heb je nog de oude installatie met de York pomp en dit is niet naar de nieuwere aircogas omgebouwd.
Je ziet dat de slangen scheuren vertonen en ook de condensator en verdamper zullen ter ziele zijn, ik heb destijds in een164 het systeem weer lopend gemaakt maar binnen een jaar was het lek en was de koelte van korte duur, dus in antwoord op je vraag;
Nee, aan dit oude systeem zul je niet veel hebben en bedenk dat het weer vullen al zo'n 75 euro kost.
Heb je ook de luchtmonden in het dahsboard die toen werden gebruikt, met het bedieningssysteem en de motor weggewerkt in de lade re onder het dashboard ?.
Vroeger werd de airco gevuld met Freon (CFK) wat al decennia verboden is vanwege de Ozon beschadiging, zat ook in de oude ijskasten.
Inmiddels is ook het R134a gas verlaten voor nieuwe auto's, maar voor klassiekers toegestaan en zou mijn advies zijn om gelijk te upgraden naar een moderne - meer compacte - pomp die ook veel betere opbrengst geeft.
Op onderstaande plaatje zie je wat de onderdelen van je systeem zijn
www.autocareplus.com/wp-content/uploads/...air-conditioning.jpg
Soms is de oude compressorsteun om te bouwen naar een moderne pomp, maar dat vereist wel wat laswerk en alles bijelkaar loopt aardig in de papieren om te laten doen.
Als je handig bent kun je veel zelf doen en dat scheelt natuurlijk een hoop geld en de gaten en hoe de slangen etc lopen wijst zichzelf.
Maar verkijk je niet op het vernieuwen van de airco
Je ziet dat de slangen scheuren vertonen en ook de condensator en verdamper zullen ter ziele zijn, ik heb destijds in een164 het systeem weer lopend gemaakt maar binnen een jaar was het lek en was de koelte van korte duur, dus in antwoord op je vraag;
Nee, aan dit oude systeem zul je niet veel hebben en bedenk dat het weer vullen al zo'n 75 euro kost.
Heb je ook de luchtmonden in het dahsboard die toen werden gebruikt, met het bedieningssysteem en de motor weggewerkt in de lade re onder het dashboard ?.
Vroeger werd de airco gevuld met Freon (CFK) wat al decennia verboden is vanwege de Ozon beschadiging, zat ook in de oude ijskasten.
Inmiddels is ook het R134a gas verlaten voor nieuwe auto's, maar voor klassiekers toegestaan en zou mijn advies zijn om gelijk te upgraden naar een moderne - meer compacte - pomp die ook veel betere opbrengst geeft.
Op onderstaande plaatje zie je wat de onderdelen van je systeem zijn
www.autocareplus.com/wp-content/uploads/...air-conditioning.jpg
Soms is de oude compressorsteun om te bouwen naar een moderne pomp, maar dat vereist wel wat laswerk en alles bijelkaar loopt aardig in de papieren om te laten doen.
Als je handig bent kun je veel zelf doen en dat scheelt natuurlijk een hoop geld en de gaten en hoe de slangen etc lopen wijst zichzelf.
Maar verkijk je niet op het vernieuwen van de airco
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
14-03-2021 21:21 #193050
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Airco wie weet wat?
Dit systeem is heel oud en in mijn optiek kun je de York pomp beter maar vervangen.
Deze advertentie laat goed zien wat je nodig hebt link.marktplaats.nl/m1633701083
Daarnaast nieuwe slangen, droger en condensor.
Zie ook dit topic www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/29896-a...n-r12-systeem#189724 voor wat info en linkjes.
Deze advertentie laat goed zien wat je nodig hebt link.marktplaats.nl/m1633701083
Daarnaast nieuwe slangen, droger en condensor.
Zie ook dit topic www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/29896-a...n-r12-systeem#189724 voor wat info en linkjes.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Dezittere
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 151
16-03-2021 16:30 #193080
door Eric Dezittere
Beantwoord door Eric Dezittere in topic Airco wie weet wat?
Meindert. Ik zie dat Lars een link heeft gestuurd naar marktplaats waar ik een aangepast geheel MET aircopomp passend op B20 en B30 motor te koop heb aangeboden. Langs deze weg wil ik melden dat die nog steeds te koop is. 0032475854744.
Eric
Eric
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
18-03-2021 17:29 #193114
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Airco wie weet wat?
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.