Kachelhuis onder motorkap verwijderen

  • Hans de De Graaf
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
05-06-2020 18:08 #188791 door Hans de De Graaf
Kachelhuis onder motorkap verwijderen is gemaakt door Hans de De Graaf
Goedendag,
Wil op dit moment mijn kachelhuis van mijn Amazon onder de motorkap verwijderen. Heb alle parkers moeren verwijderd.
Hij zit nog stevig vast. Is er een aanwijzing hoe ik deze zonder schade het beste kan verwijderen?
Heb de indruk dat de onderzijde van de voorste helft zit vastgekit.
Tips zijn welkom
mijn dank is groot

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-06-2020 19:18 - 05-06-2020 19:18 #188794 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kachelhuis onder motorkap verwijderen
Ja, als de kachelunit in de auto zit kun je niet alle parkers hebben verwijderd. Je kunt er dan namelijk niet bij.
Eerst moet de kachel er helemaal uit ,

Kachelslangen los nemen.
Kachelventilator verwijderen.
Moertjes onder motorkap aan beide zijkanten kachel verwijderen.
Moertje en boutje aan bovenzijde kachel onder motorkap via losgenomen luchtrooster onder voorruit verwijderen.
Kachelslangen van kachelkraan verwijderen. Onthoud hoe de slangen zitten !
Bedieningskabels (twee) voor luchttoevoer van kachel aan binnenkant verwijderen.
Bedieningskabel binnenzijde auto van kachelkraan verwijderen, Dit moet ,omdat de voeler van de kachelkraan tussen de beide kachelhelften zit geklemd.Twee parkers waarmee kachelkraan op schutbord zit van binnenuit losnemen.
Hemelwaterafvoerslang onder de motorkap uit klem losnemen.
Nu kan met enig wrikken,want de afdichtingsrubbers rond de kachel zitten met lijm aan het schutbord vast, de gehele kachel met de kachelkraan vanaf de motorruimte worden weggenomen.De kachelkraan komt dan door het grote gat van de kachel mee.
Let op :onderin de kachelunit zit een slangetje ,dat door een gat in de tunnel boven de versnellingbak water afvoert.Dit zal meestal stuk gaan.
Als de unit uit de auto is beide helften scheiden door de parkers los te nemen.Helften zijn gekit! Bij montage weer kit gebruiken.
De kachelradiateur verwijderen.
Nu goed opletten onderin zit het kleine slangetje ,dat een dubbele kraag heeft vast met een plastic onderdeel.Raak dit onderdeeltje niet kwijt,want het is niet meer nieuw te koop en het is van groot belang.Monteer beslist een nieuw slangetje! Dit moet bij het weer terugplaatsen van de kachelunit heel precies door het gat in de tunnel worden geleid.Achteraf gaat dat niet meer !Ik hoop maar ,dat ik niet iets vergeten heb te vermelden.

Succes!

.
Laatst bewerkt 05-06-2020 19:18 door Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Hans de De Graaf
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
06-06-2020 19:02 #188805 door Hans de De Graaf
Beantwoord door Hans de De Graaf in topic Kachelhuis onder motorkap verwijderen
Dankjewel Niek voor de heldere uitleg. Vandaag je aanbevelingen opgevolgd en hij is eruit.

Het slangetje zit nog aan het kachelhuis en de andere helft in de tunnel zoals je al zei. Geen idee welk plastic onderdeel je bedoelt? of zit deze aan het slangetje in het kachelhuis?

Moet overigens ook de kachelkraan vernieuwen want deze heeft lekkagesporen.

Maar nogmaals dank voor je kundige advies

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-06-2020 08:21 #188810 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Kachelhuis onder motorkap verwijderen
Wanneer je de kachelhelften van elkaar haalt ,zie je binnen in de kachelhelft waar het slangetje aan zit onder een luchtklep een rond plastic ding van ongeveer een centimeter doorsnede ,dat het slangetje aandrukt.

Je kunt dat door de klep te verdraaien zien zitten.

Het plastic onderdeeltje is meestal wit,maar soms zwart van kleur. Je kunt het er voorzichtig uit peuteren met een kleine schroevendraaier.

Het slangetje heeft een dubbele kraag. De ene zit aan de buitenkant van de kachel en de andere kraag zit aan de binnenkant. Om het slangetje goed te fixeren en lekken te voorkomen wordt na montage van het NIEUWE slangetje het plastic onderdeeltje aan de binnenkant van de kachel stevig op de binnenkraag van het slangetje gedrukt. Dan wordt het slangetje goed vastgeklemd en zo voorkom je lekkage.

Vervolgens zet je de hele kachel weer in elkaar en je gebruikt kit tussen de helften van de kachel om vooral onderin lekkage van regenwater te voorkomen.

Het kleine slangetje heb je uiteraard van te voren al gemonteerd.

Bij het plaatsen van de hele unit is het handig als iemand je kan helpen om binnenin de auto het slangetje in het gaatje van de tunnel te geleiden ,terwijl jij de kachel onder te motorkap terugplaatst.Een beetje wd 40 of vet kan er voor zorgen dat het slangetje makkelijk in het gat glijdt.

Je moet namelijk voorkomen,dat het slangetje naast het gat in de tunnel schiet,want als de kachel helemaal is geplaatst en vast zit, wil het slangetje niet meer door het gat. Er is daar dan te weinig ruimte voor!!!

De temperatuurvoeler van de kachel zit origineel tussen de helften van de kachelunit geklemd .Let op ,dat je dat zo doet,dat de kleppen voor de luchttoevoer bij bewegen de koperen voelerleiding niet raken!!!

Het onderdeelnummer van het slangetje is 661063.

Succes toegewenst,

Niek de Boer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD