- Berichten: 3476
Motortemperatuur loopt op bij stilstand
- Johan Geers
- Platinum lid
Het stationar toerental iets opschroeven kan het euvel verhelpen, Kluwer vermeld 900 t/min bij een mechanische bak en 800t/min bij een autmatische bak.
Of een kleinere poelie ontwerpen voor op je waterpomp.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 05703-dummy
- Platinum lid
- Berichten: 1950
Lees dit dus eerst even rustig door voordat je denkt dat je visco kapot is:
www.volvokv.nl/forum/onderdelen-volvo-te...entilator-164#182689
Groet, Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerard Coolen (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 5
Bedankt voor deze info, misschien is dit inderdaad het geval! Ik g dit uitzoeken.
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
- Berichten: 637
Johan Geers schreef : De lage koelvloeistof circulatie is meestal de boosdoener bij stationair.
Het stationar toerental iets opschroeven kan het euvel verhelpen, Kluwer vermeld 900 t/min bij een mechanische bak en 800t/min bij een autmatische bak.
Of een kleinere poelie ontwerpen voor op je waterpomp.
succes
Johan Geers
@Johan, gaat de pomp dan niet te snel bij hoge toeren?
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Simon. S. schreef :
Johan Geers schreef : De lage koelvloeistof circulatie is meestal de boosdoener bij stationair.
Het stationar toerental iets opschroeven kan het euvel verhelpen, Kluwer vermeld 900 t/min bij een mechanische bak en 800t/min bij een autmatische bak.
Of een kleinere poelie ontwerpen voor op je waterpomp.
succes
Johan Geers
@Johan, gaat de pomp dan niet te snel bij hoge toeren?
Ik kan je vertellen dat als ik mijn ford transit mk2 uit 81 bij stilstand meer toeren ga geven de meter van het koelwater temperatuur zakt. De snellere circulatie zorgt daarvoor en dat doet de waterpomp dus omdat hij harder draait en meer verpompt dan bij stationair. Het is voor je gevoel tegenstrijdig maar als je motor echt dreigt warm te lopen in de file om dan je toeren te verhogen, je eigen ik wil juist voorkomen dat hij warm loopt. Maar eigenlijk doe je dat zonder te weten door gevoelsmatig het toerental laag te houden. Gooi de verwarming maar aan en verhoog het toerental je zal zien dat het werkt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3476
Een B20E kan maximaal 6000t/min draaien een B20 maximaal 4500t/min.
En dan hebben we nog mensen die de motoren opvoeren.
Dus je moet al gek doen om de waterpomp over z'n toeren te krijgen.
succes
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Platinum lid
- '66 combi
- Berichten: 1259
Als om wat voor reden de inschakeling niet meer lukte had je een probleem en liep de motor warm. Om dan tóch jezelf te kunnen redden had de fabrikant twee grendelplaatjes standaard op de fan gemonteerd. Bij problemen kon je de moeren waarmee de grendelplaatjes vast zaten iets oplossen en dan de fan verdraaien tot de grendelplaatjes in twee uitsparingen vielen. Moeren weer vastzetten en reis vervolgen!
Ik zou dus als proef op de som jouw visco fan mechanisch blokkeren en kijken wat de temperatuur dan doet. Natuurlijk blokkeer je de fan zodanig dat er geen schade optreden kan aan fan of radiateur etc. Ik heb er bijvoorbeeld wel eens eentje geblokkeerd met een stukje nylon draad onder één van de m8 moeren van de flens door en dan om 1 fanblad heen knopen.
Bij sommige viscofans kan je trouwens ook horen wanneer deze in en uitgeschakeld, zeker als je op dat moment hogere toeren draait. Er zal dan veel meer lucht ge-ruis te horen zijn.
Vind je blokkeren te riskant dan kan je idd het beste een vaste fan proberen.
Succes
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Alex Janssen
- Senior lid
- Berichten: 60
Ik ben de bezitter van een 164 bouwjaar 1972 omgebouwd naar cabrateurs en LPG.
Ik heb ook te maken gehad met het probleem dat de motortemperatuur opliep bij stationair toerental , tijdens het rijden in een file.
Mijn remedie was: viscoluefter untit verwijderen, een passsende aluminium schijf passend maken op de waterpomppulie en originele ventilator en gemonteerd, deze constructie zit al meer dan 300000 km en voldoet tot op heden prima.
Voor extreme omstandigheden heb ik tevens een elektrische ventilator in een frame voor de radiateur geplaatst en kan handmatig bij stilstand of bij het oprijeden van een stijle bergps, Goothardpas Furkapas ingeschakeld worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Platinum lid
- Berichten: 2280
Jan van Bochove schreef : Bij wat oudere vrachtwagens werd de koelfan soms in en uitgeschakeld door middel van luchtdruk.
Als om wat voor reden de inschakeling niet meer lukte had je een probleem en liep de motor warm. Om dan tóch jezelf te kunnen redden had de fabrikant twee grendelplaatjes standaard op de fan gemonteerd. Bij problemen kon je de moeren waarmee de grendelplaatjes vast zaten iets oplossen en dan de fan verdraaien tot de grendelplaatjes in twee uitsparingen vielen. Moeren weer vastzetten en reis vervolgen!
Ik zou dus als proef op de som jouw visco fan mechanisch blokkeren en kijken wat de temperatuur dan doet. Natuurlijk blokkeer je de fan zodanig dat er geen schade optreden kan aan fan of radiateur etc. Ik heb er bijvoorbeeld wel eens eentje geblokkeerd met een stukje nylon draad onder één van de m8 moeren van de flens door en dan om 1 fanblad heen knopen.
Bij sommige viscofans kan je trouwens ook horen wanneer deze in en uitgeschakeld, zeker als je op dat moment hogere toeren draait. Er zal dan veel meer lucht ge-ruis te horen zijn.
Vind je blokkeren te riskant dan kan je idd het beste een vaste fan proberen.
Succes
Mijn schoonvader zijn 145 heeft 11 jaar met een geborgde fan gereden, visco was ook gaar. En dat geluid wat je bedoeld Jan dat is het kenmerkende geluid van een volvo 245. De visco van mijn 245 was ook gaar die liep het eerst minuut zwaar en dan maakt hij dat kenmerkende geluid van een 245 maar een minuut later was dat weg en deed de visco niet veel meer en zou je bij wijze van de fan kunnen stoppen door er een opgerolde krant er tegen aan te drukken.
Waar we ook rekening mee moeten houd is dat de 245 een ombouw om de radiateur had waar de fan in zat. De wind werd dus gevangen gehouden en niet opzij geblazen zoals in de oudere modellen. Ook dit scheelt een hoop natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3476
Ik ben de bezitter van een 164 bouwjaar 1972 omgebouwd naar cabrateurs en LPG.
De motor poeli van een B30 is 10mm groter als van een B20/18 er van uitgaan dat de waterpomp poeli dezelfde diameter heeft als van een B20/18 dan draait deze standaart al sneller en zul je minder problemen hebben met stationair koelen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.