- Berichten: 534
(De)montage temperatuursensor B18/B20
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
Minder
Meer
18-07-2018 20:42 #177783
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
(De)montage temperatuursensor B18/B20 is gemaakt door Daan van Oosten Slingeland
Ik zit met een vraag over de (de)montage van de temperatuursensor in de kop van de B18/B20. Het gaat om de sensor die verbonden is met de meter via een met vloeistof gevulde capillair, zoals te zien op de volgende foto:
Zou het zo moeten zijn dat het binnenste gedeelte (met daaraan de capillair en de 'sensorstaaf') vrij kan draaien binnen de moer waarmee hij vastgezet wordt? Dit lijkt mij logisch, aangezien de sensor anders niet ge(de)monteerd kan worden zonder de capillair meerdere wendingen te geven. Echter zit dit bij mij muurvast, en was ik genoodzaakt de capillair meerdere slagen te draaien om de sensor te kunnen verwijderen. Wonder boven wonder heeft de sensor dit overleefd, maar ik vrees dat ik er bij het weer indraaien niet meer zo genadig vanaf kom.
Heeft het zin om de moeite te nemen om de schroefdraad en sensor weer los van elkaar te krijgen, of is dit überhaupt niet mogelijk?
Zou het zo moeten zijn dat het binnenste gedeelte (met daaraan de capillair en de 'sensorstaaf') vrij kan draaien binnen de moer waarmee hij vastgezet wordt? Dit lijkt mij logisch, aangezien de sensor anders niet ge(de)monteerd kan worden zonder de capillair meerdere wendingen te geven. Echter zit dit bij mij muurvast, en was ik genoodzaakt de capillair meerdere slagen te draaien om de sensor te kunnen verwijderen. Wonder boven wonder heeft de sensor dit overleefd, maar ik vrees dat ik er bij het weer indraaien niet meer zo genadig vanaf kom.
Heeft het zin om de moeite te nemen om de schroefdraad en sensor weer los van elkaar te krijgen, of is dit überhaupt niet mogelijk?
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2064
18-07-2018 21:27 #177784
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic (De)montage temperatuursensor B18/B20
Hallo Daan,
zoals je al dacht moet de moer los van de voeler kunnen draaien, de moer is van staal en de voeler van messing en soms kunnen deze vast gaan zitten, zoals nu blijkbaar bij jou het geval is. Ik verwonder me dat hij zo verdraaid nog werkt en het capillair niet al kapot gegaan is.
Succes,
Rudi
zoals je al dacht moet de moer los van de voeler kunnen draaien, de moer is van staal en de voeler van messing en soms kunnen deze vast gaan zitten, zoals nu blijkbaar bij jou het geval is. Ik verwonder me dat hij zo verdraaid nog werkt en het capillair niet al kapot gegaan is.
Succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3476
19-07-2018 00:37 #177786
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic (De)montage temperatuursensor B18/B20
Hallo Daan, ik zou het los zien te krijgen, misschien WD40 een nachtje of wat in laten werken.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 534
19-07-2018 09:30 #177790
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic (De)montage temperatuursensor B18/B20
Bedankt voor de snelle antwoorden, goed om mijn vermoeden bevestigd te krijgen.
Ik ga er dit weekend even mee aan de slag als ik er aan toe kom tijdens het plaatsen van nieuwe nokkenas en kop. Gelukkig in de afgelopen paar weekenden steeds even ingespoten met imal kruipolie, hopelijk heeft dit effect gehad.
Ik ga er dit weekend even mee aan de slag als ik er aan toe kom tijdens het plaatsen van nieuwe nokkenas en kop. Gelukkig in de afgelopen paar weekenden steeds even ingespoten met imal kruipolie, hopelijk heeft dit effect gehad.
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-07-2018 10:56 #177791
door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic (De)montage temperatuursensor B18/B20
Het originele systeem met capillair is kwetsbaar en gaat niet eeuwig mee. Een beter alternatief is een elektrische meter, hetzij van bv. VDO, hetzij met behoud van originele uitstraling, zie
www.hukebasart.nl/huke/?Electrische_temperatuurmeter
.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-07-2018 12:33 #177792
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic (De)montage temperatuursensor B18/B20
En neem echte kruipolie, dat is WD40 niet!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daan van Oosten Slingeland
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 534
19-07-2018 13:16 #177794
door Daan van Oosten Slingeland
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic (De)montage temperatuursensor B18/B20
Daarom gebruik ik ook zoals gezegd imal
'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.