- Berichten: 29
welke koelvloeistof
- Martijn Jansen (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
26-05-2018 22:39 #177051
door Martijn Jansen (GAST)
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
welke koelvloeistof is gemaakt door Martijn Jansen (GAST)
Hallo,
Het thermostaathuis van mijn '62 Amazon (B18A) lekt een beetje koelvloeistof bij de aansluiting van de slang. Er begint een klein gaatje te ontstaan. Ik heb me laten vertellen dat dat veroorzaakt wordt doordat moderne koelvloeistof het metaal (alu?) als het ware 'opvreet'.
Een nieuw thermostaathuis plaatsen is het probleem niet, maar misschien moet ik andere koelvloeistof gebruiken? Wat er nu inzit komt 'gewoon' bij een tankstation vandaan.
Ik heb hier op dit forum er nog nooit iets over gelezen, dus klopt dit verhaal wel? Graag jullie reactie, alvast bedankt.
Het thermostaathuis van mijn '62 Amazon (B18A) lekt een beetje koelvloeistof bij de aansluiting van de slang. Er begint een klein gaatje te ontstaan. Ik heb me laten vertellen dat dat veroorzaakt wordt doordat moderne koelvloeistof het metaal (alu?) als het ware 'opvreet'.
Een nieuw thermostaathuis plaatsen is het probleem niet, maar misschien moet ik andere koelvloeistof gebruiken? Wat er nu inzit komt 'gewoon' bij een tankstation vandaan.
Ik heb hier op dit forum er nog nooit iets over gelezen, dus klopt dit verhaal wel? Graag jullie reactie, alvast bedankt.
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- S.P.H Simon
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 637
26-05-2018 23:05 - 26-05-2018 23:11 #177052
door S.P.H Simon
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Beantwoord door S.P.H Simon in topic welke koelvloeistof
Is er dan ook ouderwetse? Ik heb er blauwe in zitten ( al meer dan 10 jaar) het schijnt om de kleur te gaan. Wat is er aluminium aan jouw auto? Volgens mij hooguit de carburateur en de dorpel-sierlijsten
Motorblok is gietijzer en de radiator van koper en lood.
Ik heb er wel nieuwe siliconen slangen op ziten van het rubbermagazijn www.rubbermagazijn.nl/siliconen-slangen/...n-bochten-90-graden/
die gaan wat langer mee.
Motorblok is gietijzer en de radiator van koper en lood.
Ik heb er wel nieuwe siliconen slangen op ziten van het rubbermagazijn www.rubbermagazijn.nl/siliconen-slangen/...n-bochten-90-graden/
die gaan wat langer mee.
Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Laatst bewerkt 26-05-2018 23:11 door S.P.H Simon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 805
27-05-2018 00:00 #177054
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic welke koelvloeistof
Na een halve eeuw gebruik komt het vaker voor dat de alu thermostaathuisjes van buitenaf, ook onder de slang, door corrosie zijn versleten en gaatjes vertonen. Gebruik de blauwe of groene koelvloeistof, koop een nieuw huisje en klaar. De moderne gekleurde slangen is voor sommigen een leuk hebbedingetje maar de zwarte voldoen ook prima.
gr. Cor
gr. Cor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 420
27-05-2018 13:32 - 27-05-2018 16:01 #177057
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic welke koelvloeistof
'Moderne koelvloeistof' is bedoeld voor moderne motoren met aluminium radiatoren, blok en cilinderkop en voorkomt juist corrosie van dat materiaal. Daar zit het probleem niet in. Thermostaathuis is gewoon ongeveer vijftig jaar oud en mogelijk gewoon door de tand des tijds aangetast.. Zie ook opmerking Cor.
Bijvullen met leidingwater is een groter risico als het gaat om veroorzaken van corrosie. Moderne, longlife, koelvloeistof is naar mijn ervaring in een B18 geen probleem. Wel is het een ding dat het erg reinigend werkt. Misschien dat daardoor ook corrosie wordt weggespoeld en eerder al dreigende lekkages sneller aan het licht komen.
Problemen met deze koelvloeistof (G12+) worden gemeld bij klassiekers met natte cilinderbussen zoals Citroën (DS, traction) en Triumph. Bij die motoren zouden afdichtingen kunnen worden aangetast. Vraag me wel af of de waarschuwingen daarvoor zijn gebaseerd op feitelijke ervaringen. Mogelijk zijn lekkages ook het gevolg van het reinigend effect, waardoor zwakheden in oude afdichtingen tot lekkage leiden. Als je dat niet vertrouwt is het misschien verstandig het zekere voor het onzekere te nemen en klassieke vloeistof te gebruiken.
Volvo motoren zijn simpeler van opzet met cilinderboringen, rechtstreeks in het blok, zonder bussen. Ik heb zelf niet de ervaring dat pakkingen of slangen worden aangetast door G12+. Ben al geruime tijd een tevreden gebruiker.
Bijvullen met leidingwater is een groter risico als het gaat om veroorzaken van corrosie. Moderne, longlife, koelvloeistof is naar mijn ervaring in een B18 geen probleem. Wel is het een ding dat het erg reinigend werkt. Misschien dat daardoor ook corrosie wordt weggespoeld en eerder al dreigende lekkages sneller aan het licht komen.
Problemen met deze koelvloeistof (G12+) worden gemeld bij klassiekers met natte cilinderbussen zoals Citroën (DS, traction) en Triumph. Bij die motoren zouden afdichtingen kunnen worden aangetast. Vraag me wel af of de waarschuwingen daarvoor zijn gebaseerd op feitelijke ervaringen. Mogelijk zijn lekkages ook het gevolg van het reinigend effect, waardoor zwakheden in oude afdichtingen tot lekkage leiden. Als je dat niet vertrouwt is het misschien verstandig het zekere voor het onzekere te nemen en klassieke vloeistof te gebruiken.
Volvo motoren zijn simpeler van opzet met cilinderboringen, rechtstreeks in het blok, zonder bussen. Ik heb zelf niet de ervaring dat pakkingen of slangen worden aangetast door G12+. Ben al geruime tijd een tevreden gebruiker.
Laatst bewerkt 27-05-2018 16:01 door Rudolf Kleyn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martijn Jansen (GAST)
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 29
28-05-2018 21:46 #177079
door Martijn Jansen (GAST)
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
Beantwoord door Martijn Jansen (GAST) in topic welke koelvloeistof
Bedankt voor de reacties. Ik vond het al een 'broodje aap-verhaal'...
Att våga är att tappa fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
10-10-2020 13:06 #190345
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic welke koelvloeistof
Ik zelf heb hier ook een vraag over.
Heb mijn koelsysteem afgetapt van mijn '80 volvo 343, onderste radiator slang los gehaald, daar kwam een erg felle groene koelvloeistof uit, gaf bijna licht.
Echter om het rond de cilinderbussen leeg te laten lopen zit er een bout voor op het motorblok. Deze is echter afgebroken.
Het zag er nog erg schoon uit, radiateur gespoeld maar die was nog brandschoon van binnen.
Aangezien ik nu die bout niet makkelijk kan uitboren wil ik kijken of ik hetzelfde spul kan vinden om er weer in te gieten.
Hat stond al aardig onder niveau dus wat er uit komt is nog niet genoeg, en heb ook lekker lopen morsen.
Weet iemand wat dit voor koelvloeistof kan zijn? Waarschijnlijk antivries, maar kan er niets over vinden, en waar je het nog kunt krijgen?
Wel een hoop foto's waar het op te zien is, maar lijkt meer Amerikaans te zijn o.i.d.
Zie bijlage voor een voorbeeld foto.
Uiteindelijk wil ik de auto toch op LPG hebben en gaat de cilinderkop er af, maar zover is het voorlopig nog niet, auto zelf moet eerst nog verder opgeknapt worden.
Heb mijn koelsysteem afgetapt van mijn '80 volvo 343, onderste radiator slang los gehaald, daar kwam een erg felle groene koelvloeistof uit, gaf bijna licht.
Echter om het rond de cilinderbussen leeg te laten lopen zit er een bout voor op het motorblok. Deze is echter afgebroken.
Het zag er nog erg schoon uit, radiateur gespoeld maar die was nog brandschoon van binnen.
Aangezien ik nu die bout niet makkelijk kan uitboren wil ik kijken of ik hetzelfde spul kan vinden om er weer in te gieten.
Hat stond al aardig onder niveau dus wat er uit komt is nog niet genoeg, en heb ook lekker lopen morsen.
Weet iemand wat dit voor koelvloeistof kan zijn? Waarschijnlijk antivries, maar kan er niets over vinden, en waar je het nog kunt krijgen?
Wel een hoop foto's waar het op te zien is, maar lijkt meer Amerikaans te zijn o.i.d.
Zie bijlage voor een voorbeeld foto.
Uiteindelijk wil ik de auto toch op LPG hebben en gaat de cilinderkop er af, maar zover is het voorlopig nog niet, auto zelf moet eerst nog verder opgeknapt worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
10-10-2020 16:30 #190354
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic welke koelvloeistof
Steven die groene lijkt wel ouderwetse degelijke glycol. Prima spul.
Voor wat de afgebroken bout betreft. Het is waarschijnlijk ook een ontluchtings bout. Als je nu bij gaat vullen heb je een kans dat er een luchtbel bovenin het blok/ de kop zit? Dat kan nare gevolgen hebben. Ik weet niet wat voor motor je hebt?
Voor wat de afgebroken bout betreft. Het is waarschijnlijk ook een ontluchtings bout. Als je nu bij gaat vullen heb je een kans dat er een luchtbel bovenin het blok/ de kop zit? Dat kan nare gevolgen hebben. Ik weet niet wat voor motor je hebt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
10-10-2020 16:30 #190355
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic welke koelvloeistof
Steven die groene lijkt wel ouderwetse degelijke glycol. Prima spul.
Voor wat de afgebroken bout betreft. Het is waarschijnlijk ook een ontluchtings bout. Als je nu bij gaat vullen heb je een kans dat er een luchtbel bovenin het blok/ de kop zit? Dat kan nare gevolgen hebben. Ik weet niet wat voor motor je hebt?
Voor wat de afgebroken bout betreft. Het is waarschijnlijk ook een ontluchtings bout. Als je nu bij gaat vullen heb je een kans dat er een luchtbel bovenin het blok/ de kop zit? Dat kan nare gevolgen hebben. Ik weet niet wat voor motor je hebt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
10-10-2020 16:35 - 10-10-2020 16:36 #190356
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic welke koelvloeistof
Betreft een B14 van een Volvo 343
Deze hebben losse cilinderbussen met daaromheen het koelwater.
De bout zit onderaan naast de distributie deksel.
Wordt glycol veel in auto's toegepast?
Lijkt mij meer iets voor lasapparaten o.i.d.
Deze hebben losse cilinderbussen met daaromheen het koelwater.
De bout zit onderaan naast de distributie deksel.
Wordt glycol veel in auto's toegepast?
Lijkt mij meer iets voor lasapparaten o.i.d.
Laatst bewerkt 10-10-2020 16:36 door Steven340.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1354
10-10-2020 16:53 #190358
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic welke koelvloeistof
Dan gaat mijn verhaal niet op..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.