- Berichten: 3
Automaatkoeling extern?
- Chris Chaudron (GAST)
- Nieuw lid
Kan ik als het waar is dan een externe oliekoeler gebruiken en deze tegen of voor de radiateur plaatsen?
Het betreft hier een 144 aut. Modeljaar U dus 1971. (met 1970 als bouwjaar op het kenteken.)
Eigen Volvo's eerst....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dat klopt (bij een 144). Een externe oliekoeler voor de ATF heb ik ook voor de radiateur geplaatst in mijn Amazon. Toen mijn BW35 defect raakte, heb ik deze ingeruild voor een gereviseerd exemplaar, echter dat bleek een BW35 voor een 140 te zijn en niet voor een Amazon. Dus met aansluitingen voor oliekoeling ipv zonder. Was niet onwelkom, want het komt de levensduur van de bak alleen maar ten goede. Ik neem aan dat er voor de radiateur van een 144 ook voldoende plaats is voor een losse oliekoeler.Chris Chaudron (GAST) schreef : Klopt het dat er in de radiateur een ringleiding zit die de automaatolie moet koelen? Ik heb op mijn (lekke) radiateur twee extra aansluitingen zitten die met de BW bak verbonden zijn. Kan ik als het waar is dan een externe oliekoeler gebruiken en deze tegen of voor de radiateur plaatsen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
- Berichten: 1354
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De koeler zit bij de 1800 en 164 aan de onderzijde van de radiator, na 72 zit hij rechts in de zijkant van de radiator.
Volgens mij is er geen thermostaat in het circuit.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Chaudron (GAST)
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Welk type heb je gebruikt? Hoef ik het wiel niet uit te vinden.Gert Vegter schreef : Dat klopt (bij een 144). Een externe oliekoeler voor de ATF heb ik ook voor de radiateur geplaatst in mijn Amazon.
Eigen Volvo's eerst....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Volgens mij was geen enkele Amazon-automaatbak oliegekoeld, noch via de radiateur, noch via een afzonderlijke koeler...Ed van der Zee schreef : Het is inderdaad verstandig de automaat te koelen, de eerste Amazons met de BW35 hadden dit niet.
Is geen kwestie van opnieuw het wiel uitvinden; er zijn verschillende soorten oliekoelers verkrijgbaar.Chris Chaudron (GAST) schreef : Welk type heb je gebruikt? Hoef ik het wiel niet uit te vinden.
Ik had mijn zinnen echter gezet op een type waarvan ik destijds in NL geen leverancier kon vinden, de Derale 13220, een zg. frame rail transmission fluid cooler (zie de onderstaande afbeelding). Uiteindelijk hier besteld in de USA.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
- Berichten: 3477
Degene zonder koeling werd de olie te dun.
Dat is ook zo met de olie in het motorblok in het begin hoge druk maar naar verhouding minder circulatie als met olie op temperatuur.
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Sluijter
- Senior lid
- Berichten: 75
De bw 35 uit een amazon heeft wel degelijk koeling.
Op de koppelomvormer zitten schoepen die zorgen voor de koeling van de olie.
De koppelomvormer zorgt voor veel warmte ontwikkeling helemaal bij het optrekken van uitstilstand.
De koppelomvormers van de bw35 met externe koelling hebben ook de schoepen niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Externe koeling heeft de voorkeur, deze zit origineel onderaan de radiator, of aan de zijkant bij de 140/164.
ATF F is al aardig dun, dus zo'n externe koeler moet het goed kunnen doen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.